Jump to content

BTW afronding


musicmaster

Recommended Posts

Een klant klaagt dat onze BTW berekening niet klopt. Hij komt 45 cent lager uit.

 

Ben ik het eens gaan narekenen en het klopt. Hij heeft zo'n honderd van dezelfde producten besteld en op elk zit een afrondingsfout van 0,45 cent omdat PS de prijzen ex BTW in twee decimalen vermeldt. En dat telt op.

 

Hebben jullie dit ook wel eens gehad? En wat doe je eraan?

 

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij heeft het te maken met de instelling van afrondingen in het tab instellingen (preferences) >> Algemeen. Daar kun je aangeven hoe Prestashop bedragen moet afronden. ik heb het probleem nog niet eerder gezien maar maak dan ook gebruik van de klassieke afronding.

Link to comment
Share on other sites

Nee, dat heeft niet met die afrondingen te maken. 

 

Het heeft ermee te maken dat in mijn shop de prijzen inclusief BTW worden ingevoerd. Prestashop berekent dan de prijs exclusief BTW op 6 cijfers achter de komma. Die prijzen worden vervolgens afgerond op je factuur en die afgeronde prijzen worden bij elkaar opgeteld om het totaal excusief BTW te krijgen.

 

Dus stel je hebt een product van 2,75 inclusief BTW en je verkoopt daar honderd stuks van. Exclusief 6% BTW wordt dit 2,594340. Dit wordt afgerond op 2,59 en maal honderd wordt dat 259 euro. Je krijgt dan 275 euro inclusief BTW en 16 euro BTW. Maar 259 maal 6% is 15,54 euro.

 

Het maakt niet uit wat voor soort afronding je hanteert. Je houdt dit soort problemen tenzij je met niet afgeronde prijzen gaat werken.

Edited by musicmaster (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Ik heb een soortgelijk probleem in 1.5.4.1

Hierbij was het btw detail gedeelte (onderaan de rekening) niet goed

Het "Totaal btw"  bedrag niet goed tgv afronding.

 

ik heb het als volgt opgelost:

bestand:  classes/order/OrderInvoice.php:

 

zoek de functie:   public function getProductTaxesBreakdown()

 onderin functie staat de regel 
$tmp_tax_infos[$tax_infos['rate']]['total_amount'] += ($tax_infos['total_amount'] - Tools::ps_round($tax_infos['ecotax'] * $tax_infos['product_quantity'] * $tax_infos['ecotax_tax_rate'] / 100, 2));
 
vervang deze regel met:
 
$tmp_tax_infos[$tax_infos['rate']]['total_amount'] += ($tax_infos['rate']/100) * $tax_infos['total_price_tax_excl'] ;
 
 
Hierna werkte het goed bij mij.
IK ben zeker geen ervaren PS gebruiker, dus mogelijk kan het ook anders, maar ik kon het niet vinden.
Link to comment
Share on other sites

ja dat klopt,

zoals vermeld ging het bij mij over het onderste gedeelte. zie bijgaande jpeg.

 

Het totaal bedrag van de BTW (rechtsboven) was wel correct.

Maar de 2 regels waar het uitgeplitst was in 6 en 21 % onder de kolom "Totaal btw" was niet goed.

 

De 2 bedragen, in dit voorbeeld, opgeteld gaven geen 94,62

tgv van verkeerde afronding zat het er dubbeltjes naast.

Dit is hiermee opgelost.

post-563731-0-92445700-1383167562_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Vet...Net versie 1.6.06 geïnstalleerd, en nog steeds dus dit probleem. en het vervelende is, dat de ideal-module van targetpay wel de juiste bedragen weet te vinden, zodat er een foutmelding komt, omdat het berekende bedrag niet overeenkomt met het bedrag op de factuur... krijg nu bij elke bestelling de klanten over me heen dat de betaling niet gelukt zou zijn...

Zou de oplossing niet simpelweg kunnen zijn om de btw pas helemaal aan het einde te berekenen, zodat de afrondingsverschillen wegvallen? of de btw niet op 6 decimalen, maar op 2 decimalen laten berekenen. en is dat met een simpele aanpassing mogelijk? 

heb zelf geen kaas gegeten van php, html, ccs en zo.

Hoop dat er een paar knappe koppen zich over dit probleem buigen, want het is wel een issue...

Link to comment
Share on other sites

Vet...Net versie 1.6.06 geïnstalleerd, en nog steeds dus dit probleem. en het vervelende is, dat de ideal-module van targetpay wel de juiste bedragen weet te vinden, zodat er een foutmelding komt, omdat het berekende bedrag niet overeenkomt met het bedrag op de factuur... krijg nu bij elke bestelling de klanten over me heen dat de betaling niet gelukt zou zijn...

Zou de oplossing niet simpelweg kunnen zijn om de btw pas helemaal aan het einde te berekenen, zodat de afrondingsverschillen wegvallen? of de btw niet op 6 decimalen, maar op 2 decimalen laten berekenen. en is dat met een simpele aanpassing mogelijk? 

heb zelf geen kaas gegeten van php, html, ccs en zo.

Hoop dat er een paar knappe koppen zich over dit probleem buigen, want het is wel een issue...

die knappe kop is er al mee bezig geweest. Zie http://prestadev.nl/nl/mod/administratieve-tools/14-btw-reparatie.html
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

weer VET :)

gelijk aangeschaft!! (alleen deed paypal t niet, wacht dus ff op de webmaster...)

laat mn bevindingen hier wel weten op

prestashop v1.6.06 met standaard bootstrap theme

en check gelijk dan ook versie 1.5.6 mee. die heb ik ook nog draaien op een andere webwinkel. daar had ik hetzelfde probleem met een IDeal-module. andere ideal- module toen geinstalleerd, en die keek blijkbaar niet raar op van btw-verschillen. alleen doet die het niet op 1.6... 

Link to comment
Share on other sites

weer VET :)

gelijk aangeschaft!! (alleen deed paypal t niet, wacht dus ff op de webmaster...)

laat mn bevindingen hier wel weten op

prestashop v1.6.06 met standaard bootstrap theme

en check gelijk dan ook versie 1.5.6 mee. die heb ik ook nog draaien op een andere webwinkel. daar had ik hetzelfde probleem met een IDeal-module. andere ideal- module toen geinstalleerd, en die keek blijkbaar niet raar op van btw-verschillen. alleen doet die het niet op 1.6...

 

edit: te vroeg gesproken

Paypal zal zsm gefixed worden

Edited by scorpionsworld (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

weer VET :)

gelijk aangeschaft!! (alleen deed paypal t niet, wacht dus ff op de webmaster...)

laat mn bevindingen hier wel weten op

prestashop v1.6.06 met standaard bootstrap theme

en check gelijk dan ook versie 1.5.6 mee. die heb ik ook nog draaien op een andere webwinkel. daar had ik hetzelfde probleem met een IDeal-module. andere ideal- module toen geinstalleerd, en die keek blijkbaar niet raar op van btw-verschillen. alleen doet die het niet op 1.6... 

gecheckt op 1.6.06, en werkt prima. geen btw problemen meer.

moet nog installeren op 1.5. nog geen tijd voor gehad. iets met werk en zo...

wordt vervolgd dus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Zeker niet, ook met afronding van de prijzen gaat het fout.

alle instellingen gehad.

als ik mijn prijs (verkoopprijs) incl btw afgerond wil hebben op bijvoorbeeld 23.99 dan werkt het in meest van de gevallen niet.

Hij gaat hem dan of naar boven of naar beneden afronden

Link to comment
Share on other sites

waarom niet 1.6 goed maken in plaats van gelijk 1.7 maken ?

 

ik kom steeds meer vreemde dingen tegen.

 

ik hoop dat iemand mij kan helpen met foto`s op mijn website/

 

ik heb homecategory geïnstalleerd maar veel te kleine blokken. ik kan alleen hoger zetten maar niet breder.

 

www.hp-projects.nl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...