Jump to content

Faktura modul


Carltonn

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Tack för en jättebra modul!
Den funkar bra. Det jag skulle vilja ändra är att i mitt mail som jag får om en ny beställning så står det "Invoice" som betalningsmetod och detsamma gäller i kundens mail.
Var ändrar jag det?
Alla fält för själva modulen är översatta, men det gör ingen skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Hej Patrik,

jag la till möjligheten att ange ett pnr / org nr på beställningen (obligatoriskt) så kan man även använda modulen till icke tidigare kända kunder om man har något avtal med ett kreditupplysningsföretag.

Kan kanske vara användbart för att minska bedrägeriförsök.

invoice.zip

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej Patrik,

jag la till möjligheten att ange ett pnr / org nr på beställningen (obligatoriskt) så kan man även använda modulen till icke tidigare kända kunder om man har något avtal med ett kreditupplysningsföretag.

Kan kanske vara användbart för att minska bedrägeriförsök.


Det är ju superbra!

Jag skulle också vilja ha att man kan lägga in sin fakturaavgift så att den kommer med på ordersedeln direkt.
Går det??
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har installerat Betala via faktura-modulen idag.
När jag har valt Fakturabetalning och ska bekräfta ordern genom att klicka på den gröna knappen så kommer jag till en sida som inte kan visas, ni vet där det står Webbsidan kan inte visas i IE. Jag får inga bekräftelsemail eller något heller.

Vad kan det vara för fel?

Link to comment
Share on other sites

Jag har installerat Betala via faktura-modulen idag.
När jag har valt Fakturabetalning och ska bekräfta ordern genom att klicka på den gröna knappen så kommer jag till en sida som inte kan visas, ni vet där det står Webbsidan kan inte visas i IE. Jag får inga bekräftelsemail eller något heller.

Vad kan det vara för fel?


Kan vara så mycket som strular.. det kan vara rättigheterna på servern som inte får köra filen, kan vara en fil du missat att ladda upp, någon felaktig inställning.. Enklaste är att du kontrollerar i php error loggen vad som felar.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Installerade modulen lokalt (där jag utvecklar butiken), och den verkar riktigt trevlig. Men en sak undrar jag: i fakturan som genereras finns inga uppgifter om vart pengarna skall betalas! Hur kan jag få in denna information på fakturorna?

Link to comment
Share on other sites

Det finns möjlighet att kontrollera vilken modul som använts på order objektet och därmed anpassa fakturan efter vilket betalningssätt som valts, men det är hårdkodning i PDF.php som gäller tror jag.. om det inte finns någon lämplig hook i pdf klassen.. får kika på det sen, kan ju vara ett naturligt tillägg till modulen i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för en super bra modul. Vi har precis börjat använda den och den fungerar bra förutom en sak och det är det att jag hittar ingenstans man kan ställa in en fakturaavgift!?

Jag såg att flera andra i tråden hade påpekat detta, någon som har en lösning?

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en uppdaterad version där en fakturaavgift läggs på.

Fungerar så här.
Skapa en produkt i administrationen, Döp den till Fakturaavgift och sätt den som inaktiv.
Ge den ett unikt referensnummer, t.ex. "fakturaavgift".

Ange detta referensnummer i modulen så kommer den läggas till på beställningarna.

invoice.zip

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hittade faktiskt en hook
PDFInvoice som funkar som så att den lägger till text under moms raden.

Jag valde att koda om classes/PDF.php istället för att få in nödvändiga uppgifter. Gjorde även så att "Förfallodatum" och "Dröjsmålsränta" endast visas när man valt faktura som betalningsmetod.

En sak undrar jag dock: hur bifogar man fakturan med e-mailet som skickas till kunden?
Link to comment
Share on other sites

OK, jag gör ett försök...

Problemet var dels att order-objektet i PaymentModule aldrig fick något invoice_number, eftersom detta nummer skapades i en annan instans av order-objekt i OrderHistory.php. Därför gjorde jag följande ändringar i classes/OrderHistory.php:

Ganska i början finns denna rad:

public         $date_upd;



Under den raden lade jag till följande:

   /** @var integer Invoice Number (in order to update invoice number on order object in paymentModule->validateOrder() )**/
   public        $invoice_number;
   public         $invoice_date;



Sedan gjorde jag tre ändringar i classes/PaymentModule.php:
Sök efter följande text: "$history->addWithemail". Efter raden som börjar med den texten lägger man till

                               $order->invoice_number = $history->invoice_number;
                               $order->invoice_date = $history->invoice_date;



Sök därefter upp raden som börjar med "$new_history->AddWithemail" och lägg till på raden under

                   $order->invoice_number = $new_history->invoice_number;
                   $order->invoice_date = $new_history->invoice_date;



Slutligen, leta upp "Join PDF invoice". Den rad som finns under denna text (börjar med "if(intval"), kommentera bort den (lägg till // i början av raden).

//                    if (intval(Configuration::get('PS_INVOICE')) AND Validate::isLoadedObject($orderStatus) AND $orderStatus->invoice AND $order->invoice_number)



Lägg därefter till följande rad under:

                   if (intval(Configuration::get('PS_INVOICE')) AND $order->invoice_number AND ($order->module == 'invoice' || $order->module == 'bankwire'))



Denna rad kan behöva modifieras lite efter ens egna behov. "$order->module == 'invoice' || $order->module == 'bankwire'" innebär att fakturan kommer att bifogas då betalning skett med modulen 'invoice' (modulen i denna tråd) eller 'bankwire' (standardmodulen Banköverföring). Vill man bara bifoga fakturan när kunde valt "Faktura" (invoice) som betalningsmetod tar man bort " || $order->module == 'bankwire'" från raden ovan. Man kan även lägga till flera moduler eller göra så att fakturan bifogas i varje beställning där faktura finns, oberoende betalningsmetod:

                   if (intval(Configuration::get('PS_INVOICE')) AND $order->invoice_number)



Hoppas jag fick med allt nu! Se till att testa koden först, lämnar inga garantier på att det fungerar (fast det gör det i.a.f. för mig...).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...
Hittade faktiskt en hook
PDFInvoice som funkar som så att den lägger till text under moms raden.


Kan du utveckla det lite?

Kan man fixa så att man får fakturan skickad till en e-post adress?
Alltså när ett köp görs med faktura som betalsätt så skickas fakturan till [email protected]?
Istället för att bara lägga sig i backoffice, under orders.

Tack på förhand
Link to comment
Share on other sites

Nej, hooken används till att lägga till saker på fakturan när den skapas, dvs textstycken eller uträkningar, "betald" bild eller liknande. Modulen som körs i hooken hamnar under moms raden. Så det har inget med mejl att göra som skickas ut.

För att få faktura skickad till din egna e-postadress, kika i mejlalerts modulen, du behöver nog lägga till lite kod där som kollar vilket betalsätt som använts och då lägga till fakturan i mejlet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Installlerade den här modulen i min butik! Men översättningen verkar krångla.
När ordern är lagd så kommer det ett bekräftelse mail men som betalning står det invoice. Står även på order sidan att betalningen är invoice.
Vart ändrar man den här översättningen? har letat i översättningen för modulen men det är översatt där.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Någon som hade lösning på följande? Det känns som en ganska viktig grej..

"Hej!

Bra modul men jag saknar att det står på bekräftelsesidan (validation.php) hur mycket den totala summan blir inkl. fakturaavgift.

Har köpt postförskottsmodulen av er (Prestaworks) och den fungerar bra. Det skulle vara perfekt om ni kunde implementera den avgiftslösningen i invoicemodulen.

Mvh, Robin"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

problem, jag har suttit halva natten och uppdaterat till nyaste versionen av prestashop och nu funkar inte fakturamodulen för mig längre. Jag har plockat bort och installerat om och nu får jag (som testkund) "bara" felmeddelandet "No template found for module validation "

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jepp, nästa nykomling i gänget.

Jag har installerat fakturamodulen men det är 2 saker....

1: Måste man välja faktura som betalning ? Vi har endast detta betalsätt så shopen är egentligen en ren beställnings shop.

2: När man valt 'Pay with invoice...' så blir skärmen vit Å inget mer händer, var har jag nklantat till det ?


//Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tackar för denna, fungerar kanon.
Dock så vill jag bara att en kundgrupp ska ha möjlighet att betala med faktura och det kan jag inte välja nu eftersom modulen lägger inte sig under "payment" utan under "other modules"

Går detta att ändra på?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hur jag flyttade modulerna från "other modules" till paymen modules.

I Modules- Paysondirect och payson faktura.

Lägga till i payson.php och paysondirect.php
Samma för faktura modulen

Byta "payment" med: payments_gateways

$this->tab = ‘payments_gateways’;

Nu fungerar min payson direkt.

Men med Payson faktura blir jag redirect till startsidan när jag väljer betala med Payson faktura... Någon som har en lösning på detta??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Har någon lyckats lösa problemet med att det står på bekräftelsesidan hur mycket den totala summan blir inkl. fakturaavgift i ruilongs faktura-modul?

Är tacksam om någon kan dela med sig av lösningen.

Mvh

susanne

 

Det skulle jag också vilja ha hjälp med! Finns det en sån lösning?

 

Mvh Elin

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en uppdaterad version där en fakturaavgift läggs på.

Fungerar så här.

Skapa en produkt i administrationen, Döp den till Fakturaavgift och sätt den som inaktiv.

Ge den ett unikt referensnummer, t.ex. "fakturaavgift".

Ange detta referensnummer i modulen så kommer den läggas till på beställningarna.

 

 

TACK för detta ruilong!!!

 

Har du kanske också en lösning på hur man får fakturaavgiften att inkluderas i den totala summan i på bekräftelsesidan?

 

 

Och en sak till... :) VAR någonstans lägger man in sitt bankgironummer? Det står "You need to configure your Invoice account first before using this module." och jag lyckas inte hitta "Invoice account"... jag har verkligen letat! :blink:

 

TACK snälla för din tid!

Link to comment
Share on other sites

Jag får inte denna att fungera med nya 1.4.

Jag tappade tråden nånstans på vägen och försöker febrilt att fixa så den funkar. Lägger jag ner tid i onödan eller är det fixbart för 1.4? Någon som kör denna invoice-modul i sin butik 1.4?

 

Jag har kommit till punkten då kunden väljer faktura, Efter det så får jag en blank sida. Jag kan inte följa de instruktioner som står i denna tråd.

 

dvs samma fråga som Mats J ställde den 07 Jun 2011

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...