Jump to content

webshop snelheid


RemySan

Recommended Posts

Goeiemiddag,

 

Ik ben al een tijdje bezig met een webshop voor de klant en we lopen nu toch wel tegen een probleem aan. De back office werkt gewoon snel maar de webshop zelf is heel traag. Je kan merken dat er veel producten en categorieën zijn (+900 producten en vele categorieën) deze webshop biedt namelijk cartridges aan en overige kantoor artikelen. Nu heb ik al een module geïnstalleerd namelijk 'Lazy loading' deze laadt alleen de afbeeldingen on demand. Maar toch blijft de webshop heel traag. Ik heb al gespeeld met de instellingen kwa cache geheugen maar zonder succes. Iemand nog enig idee hoe dit probleem op te lossen?

 

Groeten,

Remy

Link to comment
Share on other sites

Beste Remy,

 

Dat kan je alleen oplossen door de webshop met programmeer werk te optimaliseren en in combinatie gebruik te maken van caching. Je moet een override schrijven voor de categorieën class om de categorieën in 1 keer op te halen met 1 query i.p.v. 1 query per categorie en voor de module voor het topmenu ook override maken om vervolgens die functie te gebruiken.

 

Hier kan je meer over overrides vinden.  http://doc.prestashop.com/display/PS16/Overriding+default+behaviors

 

Succes.

Edited by MARK-APP (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Mark,

 

Bedankt voor de snelle reactie.

 

Heb je misschien ergens een artikel die er dieper op in gaat en het heel specifiek uit kan leggen? Kwa programmeer werk ben ik namelijk een groentje en het gaat dan heel lastig worden..

 

Met vriendelijke groet,

Remy

Link to comment
Share on other sites

Beste Remy,

 

Probeer eens te googlen op "PrestaShop ovverride", "PrestaShop override module", "PrestaShop override class" , "how to PrestaShop override class" enz. Dan is daar genoeg te vinden. Ik heb niet zo een artikel bij de hand waar dat van het begin tot het eind wordt uitgelegd. Zal je zelf even moeten zoeken.

Link to comment
Share on other sites

Beste

 

Je kan de page cache module kopen en gebruiken op je shop dan hoef je niet te werken met overrides.

 

Haal je webshop eens door gtmetrix.

 

Ook raad ik je een degelijke prestashop hosting aan.

 

Mocht je intresse hebben kunnen wij jou deze wel aanbieden. Wij hosten webshops met meer dan 3000+ producten en de laadtijd zonder cache module is al 2 tot 4 seconden

 

Echter is opbouw van je webshop ook belangrijk

Als je zoveel filters gebruikt icm producten kan het altijd lager uitvallen.

Link to comment
Share on other sites

Beste

 

Je kan de page cache module kopen en gebruiken op je shop dan hoef je niet te werken met overrides.

 

Haal je webshop eens door gtmetrix.

 

Ook raad ik je een degelijke prestashop hosting aan.

 

Mocht je intresse hebben kunnen wij jou deze wel aanbieden. Wij hosten webshops met meer dan 3000+ producten en de laadtijd zonder cache module is al 2 tot 4 seconden

 

Echter is opbouw van je webshop ook belangrijk

Als je zoveel filters gebruikt icm producten kan het altijd lager uitvallen.

 

Fijn om te horen dat er ook een mogelijkheid is zonder te programmeren. Ik ga deze eens uitproberen. Bedankt!

Link to comment
Share on other sites

Op welke manier wordt de webshop gehost?

Werk momenteel aan met een webshop met 33.500 artikelen over 3000 categorieën op een VPS en het werkt best snel.

Zoiets zet je niet op een willekeurige shared hosting.

 

Met zoveel categorieën en producten is dat inderdaad niet verstandig om op shared hosting te zetten. Zeker niet omdat er altijd een moment is dat je cache geleegd word (door bijvoorbeeld het aanpassen van categorieën of toevoegen ervan) en deze opnieuw gevuld dient te worden wat weer zwaar is voor de server in het begin bij het opnieuw opbouwen van je cache door het aantal database queries wat altijd een eerste keer geladen moet worden.

 

Maar met 900 producten en een stuk of honderd categorieën kan je nog wel redelijk op shared hosting terecht mits dat goed is ingericht. Vooral prijsvechters schieten een hoop te kort heb zelf ik inmiddels ervaren. Het is zeker verstandig om in ieder geval bijvoorbeeld Memcache te gebruiken. Wij hebben daar in ieder geval op onze servers met onze klanten goede resultaten mee.

Link to comment
Share on other sites

Persoonlijk raad ik memcache i.c.m prestashop af. (maar dat is ieder zijn ding)

 

Onze ervaring:

 

Opcache, een geoptimaliseerde Mariadb (database) server, degelijke server/vps en php7

 

Naar mijn weten ben je nu appels met peren aan het vergelijken. ;) Correct me if I'm wrong.

 

OPcache is voor code zelf te optimaliseren (sneller de PHP code verwerken) wat sowieso is aan te raden om op de server op website niveau in te stellen en memcache is data te optimaliseren (Soort van eerder opgeroepen pagina's als een tekst bestandje opslaan zodat je niet opnieuw de code en de database aanvragen opnieuw hoeft op te roepen) wat in je PrestaShop webshop is te kiezen om als cache te gebruiken als je in de BO gaat naar Geavanceerde instellingen => Prestaties => onderste blokje "Cachen" (als dat geïnstalleerd staat op je server).

 

Staan los van elkaar maar zijn wel in combinatie te gebruiken.

 

 

En PHP 7 is ook zeker aan te raden inderdaad.

 

Edited by MARK-APP.com (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Helaas vergelijk ik niks en dat geef ik ook niet aan, ik geef alleen advies en ervaring om je prestashop webshop op de snelste manier te laten lopen.

Memcache en prestashop is alleen maar drama.

 

Ik bedoel te zeggen dat Memcache en Opcache los staan van elkaar en niet met elkaar kunnen vergeleken worden omdat je ze juist kan combineren om zo je webshop nog verder te versnellen.

 

Memcache gebruiken is een kwestie van goed inrichten naar mijn mening. Onze webshops draaien daarmee in ieder geval zonder problemen.

 

Met welk bestandssysteem heb jij dan de beste ervaring voor de cache instellingen in PrestaShop zelf?

 

Aangezien dit de opties zijn:

Memcached via PHP::Memcache

Memcached via PHP::Memcache

APC (u moet de APC PECL-extensie installeren)

Xcache (je moet de Xcache-extensie installeren)

Link to comment
Share on other sites

Hoi Peter

Bedankt voor je reactie.

 

Wij gebruiken geen een van bovenstaande cache bestandssystemen.

Een goede cache module, zoals (page cache ultimate.) Gefinetunede mariadb database server en opzet van de server (het hele plaatje) is meer van belang.
Tevens is de cache module in Prestashop 1.7 niet meer nodig

Ook is memcache niet direct gemaakt om gebruikt te worden met één enkele server. Meer om gebruikt te worden over een reeks van servers.

 

Groetjes Devi

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Beste,

 

Wij hebben het probleem ondertussen opgelost met een gratis oplossing. De webshop bestaat uit 1900 categorieën en wij hadden in het menu de categorieën staan. Dus iedere keer als je naar een pagina ging moest hij telkens het menu laden met alle 1900 categorieën en subcategorieën en dit koste zoveel tijd waardoor de webshop heel langzaam werd. Wij hebben ivp van de categorieën in het menu te zetten. Knoppen gemaakt naar de desbetreffende categorie. hierdoor hoeft die alleen maar de knopjes te laden en niet alle categorieën. Misschien dat het voor anderen ook werkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...