Jump to content

Standardfortrydelsesformular


Mejborn

Recommended Posts

Hej.

 

Jeg bøvler lidt med at "huske" at vedlægge en standard fortrydelses formular til kunderne. Hvorefter jeg så selv må sende en pdf kopi på mail.

 

Kan man ikke få prestashop til at sende den med sammen med ordrebekræftelsen ?

 

Mvh.

 

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej.

 

Jeg bøvler lidt med at "huske" at vedlægge en standard fortrydelses formular til kunderne. Hvorefter jeg så selv må sende en pdf kopi på mail.

 

Kan man ikke få prestashop til at sende den med sammen med ordrebekræftelsen ?

 

Mvh.

 

Thomas

 

Det er ikke helt ligetil at vedhæfte en fil sammen med ordrebekræftelsen - enten skal du kode dig ud af det, eller finde et modul der kan løse det. Desuden vil nogle mailudbydere også nemmere betragte mailen som spam, hvis der er er vedhæftninger. Jeg har løst det i min shop ved at uploade en formular til shoppen, som jeg så linker til i min ordrebekræftelse. Så kan folk blot klikke på linket og hente formularen.

Link to comment
Share on other sites

HejPrestafan1234

 

Det med linket var også min første tanke, men jeg snakkede med e-mærke om det er det betegnes ikke som et varigt medie, så det er ikke tilladt.

 

Du kan jo slette filen eller noget i den stil. Det skal være på mail, papir, cd-rom eller noget i den stil. Samt ordlyden skal være nøjagtig som de skriver det.

 

Jeg synes lidt det er en parodi.

 

Kunderne synes det er noget bøvl, vi synes det er noget bøvl. Det er da vist kun fordi der har siddet nogle "kloge" mennesker og tænk at det må da være nødvendigt at få det på skrift hvis folk fortryder. Vi skal jo bruge en masse papir i vores papirløse samfund.

Edited by Mejborn (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Så har e-mærket skiftet holdning/retningslinjer igen (for gud ved hvilken gang). Jeg har flere PrestaShop kunder der er e-mærkede, og dette har ikke tidligere været et issue.

 

(Off topic: Netop fordi e-mærket er så totalt inkonsekvente i deres krav, er årsag til, at jeg aldrig får min shop e-mærket. Det er en parodi, når jeg skal lave ændringer for forskellige PrestaShop kunder, så de kan blive e-mærket, og kravene er forskellige fra gang til gang, afhængig af, hvem der er sagsbehandler).

Edited by Prestafan1234 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

OFF TOPIC..

Hvorfor er E-mærket så vigtige for jer?

Mig bekendt koster det en vis del penge.

Jeg har ikke søgt. Jeg har masser af ordrer uden. Så fortæl mig hvorfor jeg skal bruge tid og penge på det.

Jeg tror ikke at jeg får flere ordrer ved at være E-mærket.

Det er bare min ydmyge mening om det her.

Link to comment
Share on other sites

Fortsættelse...

E-mærket har sendt mig en til flere mails om at blive E-mærket.

De glemmer bare at kontrollere om mit firma er reklame beskyttet i CVR. Det er det. Det betyder faktisk et de ikke må kontakte mig om det..............

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Om man er til E-mærke eller ej er jo ikke sagen her.

Hvis ikke din kunde får en standartfortrydelsesformular på et varigt medie. Kan de tilbagelevere varen i brugt stand i op til 1 år og 14 dage uden at du må lave nedslag i prisen.

Det er latterligt, men desværre en del af den nye købelov. Hvis ændre det mindste i teksten på fortrydelsesformularen gælder samme regel.

Hej igen.

Om man er til E-mærke eller ej er jo ikke sagen her.

Hvis ikke din kunde får en standartfortrydelsesformular på et varigt medie. Kan de tilbagelevere varen i brugt stand i op til 1 år og 14 dage uden at du må lave nedslag i prisen.

Det er latterligt, men desværre en del af den nye købelov. Hvis ændre det mindste i teksten på fortrydelsesformularen gælder samme regel.

Link to comment
Share on other sites

Men pertho

 

E-mærke kan give kunden en tryghed ved at handle med dig.

 

Hvis du sælger "billige" ting er det nok ret lige meget.

 

Men sælger man varer til 20-30.000 kr. så, kan E-mærke for manges vedkommende give den sidste tryghed der gør at de springer til i stedet for at lede videre.

 

Jeg synes jeg har haft god gavn af E-mærke i forhold til at holde mig opdateret om hvad der sker i forhold til købeloven. Samt hvad der er rigtigt og forkert når kunderne kommer og stiller "urimelige" krav.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver den nye købelov. Den købelov der trådte i kraft i juni 2014 siger, at kunden skal udfylde en formular eller sende en mail eller brev. Det er kunden, der skal bevise, at han har gjort brug af sin fortrydelsesret.

 

Edit: Her er et link til de regler, jeg stadig betragter som gældende: http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Ehandel/Nye-Regler/Fortrydelsesret-send-en-utvetydig-meddelelse?tc=1DD37A5176D84B22A4485EBC7A8FC9EE

 

Der er intet krav om, at forbrugeren skal kunne udfylde en formular, der ligger på et fast medie. Retsinformation (som vel må formodes at kende loven), har også blot formularen liggende på nettet her: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=160666#Bil3

 

Så jeg er meget nysgerrig efter, hvor du har dine oplysninger fra?

Edited by Prestafan1234 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Nu er denne her tråd allerede ødelagt så jeg fortsætter.

 

Du skriver at hvis jeg ikke er E-mærket så kan kunden returnere varerne 1 år og 14 dage efter købet. Jeg sælger blomsterfrø. Jeg glæder mig til at få de første bugte frø retur. Det kan i praksis ikke lade sig gøre.

Link to comment
Share on other sites

Hej Pertho.

 

Nej jeg skriver netop ikke at det hat noget med e-mærke at gøre.

 

Det har alt med Standardfortrydelsesformularen. Hvis kunden ikke får den på et varig medie har kunden ret til at tilbageleverer sin købte vare i op til 1 år og 14 dage.

 

Det har intet med e-mærke eller andre at gøre. Det er lov. Som gælder alle.

 

At vi har e-mærke er udelukkende for at give vores kunder tryghed. Da vi sælger varer der er i den dyre ende af netsalg.

 

Jeg ville bestemt heller ikke gøre det hvis jeg solgte frø.

 

Men prøv selv at vende det med standardfortrydelsesformularen med den jurist i normalt bruger. Jeg lan som sådan være ligeglad om i overholder reglerne. Jeg ville bare gøre opmærksom på det for at hjælpe.

 

Men personligt så synes jeg det ville være rigtig surt hvis jeg skulle betale fulde 30.000kr tilbage for en elcykel, der har kørt i et år pga. forkert håntering af papirarbejde.

 

Men vi har nu sat en it mand på til at løse det og han har fundet en app der kan vedhæfte filer til bl.a. ordrebekræftigelsen som er der vi gerne vil sende den med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det fra min jurist.

Men gør endelig som i vil. Jeg forsøgte bare at hjælpe. Hvilket man tilsyneladende ikke skal gøre i dette forum.

Jeg håber i må have et godt liv med tilfredse kunder og ingen brug for standardfortrydelsesformularer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det fra min jurist.

Men gør endelig som i vil. Jeg forsøgte bare at hjælpe. Hvilket man tilsyneladende ikke skal gøre i dette forum.

Jeg håber i må have et godt liv med tilfredse kunder og ingen brug for standardfortrydelsesformularer.

 

Hjælp er bestemt værdsat - det er jo dét, dette forum handler om. Jeg forstår ikke, hvorfor du ser denne diskussion som et angreb, blot fordi jeg stiller spørgsmål til nogle konkrete ting?

 

Det er vel tilladt at stille spørgsmål ved ting der fremlægges som lov, når de ikke understøttes af faktum? Hvad jeg eller andre mener om e-mærket, behøver du ikke forsvare for min skyld, vi er jo heldigvis hver især i vores gode ret til vores holdninger. Jeg prøvede blot at få opklaret, hvor du har dine oplysninger fra, ud fra dit indlæg lød det som om det var krav fra e-mærket og efterfølgende som om det står skrevet i købeloven.

 

Der er rigtig mange shopejere, der læser i dette forum - det ville da være kedeligt, hvis den gængse opfattelse bliver, at man skal tage varer retur i et år - såfremt dette ikke har hold i virkeligheden. Derfor bad jeg om dokumentation.

 

Sidste år havde vi en tråd om netop dette emne - jeg tror bestemt ikke, at der er nogen, der med vilje ikke gerne vil overholde købeloven. Derfor mine spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...