Jump to content

mailproblem


MistrM

Recommended Posts

Hej

Vi har fått problem med våra mail. Både via kontaktformuläret och vid order.
Vid kontaktformuläret kommer

01.Ett fel inträffade när meddelandet skickades

Och vid order kommer inga mail alls.

Det här har inte varit något problem tidigare utan allt har fungerat. Vi har inte heller själva gjort några ändringar som skulle kunna påverka. Våra mailadresser som är inskrivna stämmer.

Skulle vara mycket tacksam för tips om vad som kan vara fel.

// Mikael

Link to comment
Share on other sites

Hej

De föreslog att jag skulle prova med SMTP, men när jag ändrar där så får jag visserligen inget felmeddelande, men man hoppar till startsidan när man försöker skicka och det kommer inga mail ändå. ???

De har gjort en upgradering till php 5.3 den 18 januari och om det är det som orsakat felet. Hur löser man det då?

Jag har frågan ligger hos dem men är tacksam för alla tips jag kan få. Jag kör en annan sita hos samma host (one.com) med men där är det inga problem och jag kör php mail där.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma problem. Ändrade till smtp och kom till startsidan etc. När jag började rota i detta så visade det sig att webbhotellet hade en annan smtp-serveradress för företag än för privatkunder. Jag ändrade till denna i BO och nu fungerar det.
//DW

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med webbhotellet och de menar att jag skrivit rätt på smtp inställningar.

Vi fick nu även en order där vi såg att det kommit en order och vilken summa den är på, men inte på vad de beställt. Det här blir knepigare och knepigare. Några fler tips kring det här : )

På vilket sätt kan en uppgradering av php påverka? tanken är ju att det ska funka bättre : )

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Detta är lösningen som kom fram i en tråd i engelska forumet (gäller alla oss som har one.com som host)
http://www.prestashop.com/forums/viewthread/42053/P15/#187671

"In BO go to Preferences and then select the email tab
Tick the button for ‘Set my own SMTP Paramaters
Set it up with the following:
SMTP Server: mailout.one.com
SMTP user: [email protected]
SMTP password : LEAVE IT OPEN !!!!!IMPORTANT!!!!
Encryption: None
Port: 25"

Det funkar nu prima för mig.

Mvh
Peter

Link to comment
Share on other sites

Har också One och slutade få mail i lördags.
Kunden får inget orderbekräftelsemail heller...

ska testa

Mvh Marit

Hej.

Detta är lösningen som kom fram i en tråd i engelska forumet (gäller alla oss som har one.com som host)
http://www.prestashop.com/forums/viewthread/42053/P15/#187671

"In BO go to Preferences and then select the email tab
Tick the button for ‘Set my own SMTP Paramaters
Set it up with the following:
SMTP Server: mailout.one.com
SMTP user: [email protected]
SMTP password : LEAVE IT OPEN !!!!!IMPORTANT!!!!
Encryption: None
Port: 25"

Det funkar nu prima för mig.

Mvh
Peter
Link to comment
Share on other sites

Ska det stå 25" eller bara 25 ??



Har också One och slutade få mail i lördags.
Kunden får inget orderbekräftelsemail heller...

ska testa

Mvh Marit
Hej.

Detta är lösningen som kom fram i en tråd i engelska forumet (gäller alla oss som har one.com som host)
http://www.prestashop.com/forums/viewthread/42053/P15/#187671

"In BO go to Preferences and then select the email tab
Tick the button for ‘Set my own SMTP Paramaters
Set it up with the following:
SMTP Server: mailout.one.com
SMTP user: [email protected]
SMTP password : LEAVE IT OPEN !!!!!IMPORTANT!!!!
Encryption: None
Port: 25"

Det funkar nu prima för mig.

Mvh
Peter
Link to comment
Share on other sites

One har nån störning nu... det har varit i flera dagar...

Sist det var så och jag chattade m supporten visste inte ens tjejen om det.
Fick ett mail i efterhand där de bad om ursäkt för störningarna.

Hoppas de löser detta snart. Outlook vill bara veta lösenord hela tiden... Får bara enstaka mail.

Link to comment
Share on other sites

Jag ändrade till SMTP-inställningarna och då fungerade det bra.
Nu krånglar det igen. Men det verkar vara mailen överhuvudtaget som krånglar. Väntar på mail från andra ställen som inte har med min webshop att göra och de har inte kommit fram...
Har haft problem att komma in på webmailen via one idag också.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om mailproblemen bara har med hårdvaran att göra? Eller har uppgraderingen av PHP också ett finger med i spelet? Jag använder version 1.2.4 och funderar på om det kan hjälpa att uppgradera Prestashop?
Eftersom det är en begränsning på 25 mail/dag så vill jag inte ens testa att skicka ett nyhetsbrev genom Prestashop, dels för att jag har fler än 25 personer på nyhetsbrevslistan och dels för att jag kommer att bränna alla mail på nyhetsbrevet och därför kommer varken jag eller kunden få mail vid en beställning. Tyvärr påverkar ju detta min verksamhet negativt... :(
Jag vill gå tillbaka till PHP-inställningarna för mailen, men just nu fungerar det ju inte :(

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om mailproblemen bara har med hårdvaran att göra? Eller har uppgraderingen av PHP också ett finger med i spelet? Jag använder version 1.2.4 och funderar på om det kan hjälpa att uppgradera Prestashop?
Eftersom det är en begränsning på 25 mail/dag så vill jag inte ens testa att skicka ett nyhetsbrev genom Prestashop, dels för att jag har fler än 25 personer på nyhetsbrevslistan och dels för att jag kommer att bränna alla mail på nyhetsbrevet och därför kommer varken jag eller kunden få mail vid en beställning. Tyvärr påverkar ju detta min verksamhet negativt... :(
Jag vill gå tillbaka till PHP-inställningarna för mailen, men just nu fungerar det ju inte :(


Jag hade problem i cirka 1 dygn när de uppgraderade PHP, men de hade ju förvarnat för uppgraderingen och skrev hur man skulle göra om det strulade, så det löste sig.
Minns tyvärr inte hur jag gjorde.

Jag känner inte till det om begränsningen av 25 mail / dag... var står det??

Jag har inte haft några problem alls de senaste dagarna så jag hoppas de löst problemen på One nu.
Link to comment
Share on other sites

Vilka inställningar har du i din butik för email? Använder du PHP-inställningarna eller SMTP-inställningarna?
Försöker jag ändra tillbaka till PHP så fungerar det inte i butiken.

Begränsningen om 25 mail/dag står i det engelska forumet, men det gäller bara om man använder SMTP-inställningarna.

Mailen som sådan har jag inga problem med alls för tillfället.

Link to comment
Share on other sites

Vilka inställningar har du i din butik för email? Använder du PHP-inställningarna eller SMTP-inställningarna?
Försöker jag ändra tillbaka till PHP så fungerar det inte i butiken.

Begränsningen om 25 mail/dag står i det engelska forumet, men det gäller bara om man använder SMTP-inställningarna.

Mailen som sådan har jag inga problem med alls för tillfället.


Jag har
mailout.one.com som "SMTP server"
min mailadress som "user"
ingenting på "SMTP password"
och sen "port" 25.

Det har fungerat bra sedan jag ändrade.
Jag hade inga problem att ändra tillbaka till PHP nu när jag testade. När du skriver att det inte fungerar i butiken, menar du då att kunderna inte får mail eller du?

För jag hade problem den 31 januari, att jag inte fick ordermail och kunderna ingen orderbekräftelse.
Sen skrev ju One att det var "kulmen" och sen har det fungerat.
Link to comment
Share on other sites

När jag ändrar tillbaka till php-inställningarna och försöker skicka ett meddelande genom kontaktformuläret får jag felmeddelande. Att skicka ett meddelande till kund går inte heller.
Ändrar jag tillbaka till SMTP-inställningarna fungerar allt som det ska. Men då finns begränsningen på 25 mail/dag. En beställning genererar minst 3 mail när beställningen läggs. Sedan kan det bli ett par till.
Just det är väl inte ett problem i dagsläget, men kör jag en kampanj så kommer jag lätt upp i 25 mail/dag. Och ska jag skicka ett nyhetsbrev genom butiken har jag bränt alla 25 mail plus att alla kommer inte få något mail :(

Här kan du läsa om 25 mail/dag:
http://www.prestashop.com/forums/viewthread/42053/P30/#188892

Link to comment
Share on other sites

När jag ändrar tillbaka till php-inställningarna och försöker skicka ett meddelande genom kontaktformuläret får jag felmeddelande. Att skicka ett meddelande till kund går inte heller.
Ändrar jag tillbaka till SMTP-inställningarna fungerar allt som det ska. Men då finns begränsningen på 25 mail/dag. En beställning genererar minst 3 mail när beställningen läggs. Sedan kan det bli ett par till.
Just det är väl inte ett problem i dagsläget, men kör jag en kampanj så kommer jag lätt upp i 25 mail/dag. Och ska jag skicka ett nyhetsbrev genom butiken har jag bränt alla 25 mail plus att alla kommer inte få något mail :(

Här kan du läsa om 25 mail/dag:
http://www.prestashop.com/forums/viewthread/42053/P30/#188892


Jag använder bara min egen mail via outlook och skickar genom att kopiera kundens mailadress.
Något blev fel när jag laddade ner Presta och jag kommer inte åt att skicka via kontaktformuläret (för det finns inget).

Har inte vågat ladda om eftersom jag fick göra om massor på shopen första gången jag uppdaterade och det orkar jag inte nu.
Har stor rea just nu och har många order, men jag har inte haft något problem med "25 mail" utan alla verkar ha fått sina bekräftelser etc.
Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

ställde om till PHP, men jag får inga mail då... felet måste ligga hos One eller i databasen nånstans.

Frågan är hur man hittar felet där.


När jag ändrar tillbaka till php-inställningarna och försöker skicka ett meddelande genom kontaktformuläret får jag felmeddelande. Att skicka ett meddelande till kund går inte heller.
Ändrar jag tillbaka till SMTP-inställningarna fungerar allt som det ska. Men då finns begränsningen på 25 mail/dag. En beställning genererar minst 3 mail när beställningen läggs. Sedan kan det bli ett par till.
Just det är väl inte ett problem i dagsläget, men kör jag en kampanj så kommer jag lätt upp i 25 mail/dag. Och ska jag skicka ett nyhetsbrev genom butiken har jag bränt alla 25 mail plus att alla kommer inte få något mail :(

Här kan du läsa om 25 mail/dag:
http://www.prestashop.com/forums/viewthread/42053/P30/#188892


Jag använder bara min egen mail via outlook och skickar genom att kopiera kundens mailadress.
Något blev fel när jag laddade ner Presta och jag kommer inte åt att skicka via kontaktformuläret (för det finns inget).

Har inte vågat ladda om eftersom jag fick göra om massor på shopen första gången jag uppdaterade och det orkar jag inte nu.
Har stor rea just nu och har många order, men jag har inte haft något problem med "25 mail" utan alla verkar ha fått sina bekräftelser etc.
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag mailat med One.coms support i flera dagar och ställt alla dumma frågor som jag kan komma på.
Det jag har fått fram är iallafall att om man använder en mailadress som hör till domänen (@domän.se) och att kontot är skapat och finns hos one (dvs inget alias) så finns inte begränsningen med 25 mail/dag.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag mailat med One.coms support i flera dagar och ställt alla dumma frågor som jag kan komma på.
Det jag har fått fram är iallafall att om man använder en mailadress som hör till domänen (@domän.se) och att kontot är skapat och finns hos one (dvs inget alias) så finns inte begränsningen med 25 mail/dag.


OK, men det innebär väl då att man skickar från sitt eget mailprogram då eller?
För jag gör alltid så att jag går in i modulen Nyhetsbrev och laddar ner en aktuell adresslista och kopierar in i ett mail när jag ska skicka nyhetsbrev.
Link to comment
Share on other sites

Nej, det gäller när du mailar genom hemsidan. Tex kan du ju skicka meddelande till kunden när den har gjort en order.
Allt mailade du gör "separat" via ditt mailprogram räknas inte in i detta.


Jag har nåt fel i min version så det går inte att skicka meddelanden via shopen, mer än när man klickar på mailadressen och då blir det ju ändå mailprogrammet...

Har inte vågat uppdatera eller installera om för jag har så jäkla många varor inlagda och första gången jag gjorde det försvann allt.... fast jag hade laddat ner databasen...

Jaja, nu rear jag ut så jag blir väl av med massor och kan uppgradera sen när det är tomt =)
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...