Jump to content

Nederlands forum


hydra

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Hoi,

Leuk dat er nu ook een nederlands forum is.
Hebben we dat aan jouw te danken mE-commerce?

Ronald.
Niet zozeer, zag dat het PS team het Duits en Spaans forum heeft opgezet en heb toen maar even gevraagd of ze ons Nederlandstaligen niet vergeten.
Link to comment
Share on other sites

Hoi,

Wat vind jij van Magento?
Ik heb het wegens tijd gebrek nog niet goed bekeken.

Ronald.
Ik vind het een mooi systeem qua uiterlijk en functionaliteit.
Maar Prestashop doet hier zeker niet aan onder.

Heb het ook even getest maar de snelheid laat te wensen over, ik moet wel zeggen dat dit een van de eerste 1.0 versies was.
Misschien dat ik me hier over een tijdje weer aan waag.
Link to comment
Share on other sites

Toppertje.

Ik hoop wel dat er wat meer NL'rs op het forum komen.

Ronald.

En jullie vergeten de belgen :)

Ik heb Magento al goed bekeken, maar toen zat het nog in een beta-fase. Ik vond het nogal traag werken en ALLES maar dan ook ALLES is object-georienteerd. Het is echt niet simpel om aanpassingen te maken aan dat systeem.
Link to comment
Share on other sites

En jullie vergeten de belgen :)

Ik heb Magento al goed bekeken, maar toen zat het nog in een beta-fase. Ik vond het nogal traag werken en ALLES maar dan ook ALLES is object-georienteerd. Het is echt niet simpel om aanpassingen te maken aan dat systeem.
Welkom taalgenoot! :)

Zo diep ben ik er toendertijd niet ingedoken, wellicht dat de huidige versie wat lichter en makkelijker aan te passen is?
Link to comment
Share on other sites

En jullie vergeten de belgen :)

Ik heb Magento al goed bekeken, maar toen zat het nog in een beta-fase. Ik vond het nogal traag werken en ALLES maar dan ook ALLES is object-georienteerd. Het is echt niet simpel om aanpassingen te maken aan dat systeem.
Welkom taalgenoot! :)

Zo diep ben ik er toendertijd niet ingedoken, wellicht dat de huidige versie wat lichter en makkelijker aan te passen is?

Nee nog altijd enorm OO, de huidige versie draait wel al een pak sneller, maar nog niet wat het moet zijn.
Online kan je ergens een vergelijkingstabel zien van presta vs magento...
mijn keuze was snel gemaakt.

grtz,
vince
Link to comment
Share on other sites

Magento vond ik heel complex qua toevoegen van verschillende eigenschappen (maat - kleur e.d.), wat was een boel kopieerwerk.

Presta vind ik momenteel wel zwaar te kort schieten in het aanbod van extra pagina's en de opmaak van standaardpagina's.
Hopelijk veranderd dat heeeeel snel!

Link to comment
Share on other sites

Magento vond ik heel complex qua toevoegen van verschillende eigenschappen (maat - kleur e.d.), wat was een boel kopieerwerk.

Presta vind ik momenteel wel zwaar te kort schieten in het aanbod van extra pagina's en de opmaak van standaardpagina's.
Hopelijk veranderd dat heeeeel snel!
Er worden vanaf RC5 geen nieuwe functies meer toegevoegd.

De bedoeling is dat vanaf v1.0 stable weer nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd, waaronder een CMS systeem!
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

In elk geval is er weer een Nederlander aanwezig op dit forum. Na lang gekloot te hebben met magento en prestashop is mijn keuze dus gevallen op prestashop. Ben er nog niet helemaal uit wat waar zit maar daar gaan we wel voor.

Iemand al enig idee wanneer de versie met een CMS gekoppeld uitkomt? Want op dit ogenblik de texten aanpassen is niet echt simpel nog

Link to comment
Share on other sites

Prestashoppers,

Ook ik heb er voor gekozen om Prestashop te gaan gebruiken. Vanaf minuut 1 (zeg 3 maanden geleden) was ik eigenlijk verkocht. Eenvoud, snelheid, en gemakkelijk te customizen gaven de doorslag. Mijn bedrijfswebsite maakt gebruik van de presta engine (www.erikvuuregge.nl) en zijn erg tevreden.

Ik ga zeker mijn ervaringen met jullie delen!

Groeten

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruikte Virtuemart, en wil nu over naar presta. Ik heb het geinstalleerd en nu is het dus spelen/puzzelen met hoe alles moet, waar ik het kan vinden, de look te vinden/maken die me past etc.

Fijn dat er een nederlandstalig forum is, ik hoop dat ik er veel aan zal hebben (en dan misschien later ook weer mensen kan helpen)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Wat zijn dan de specifieke voordelen van Presta ten opzicht van Magento?


Ik ben niet heel erg bekend met Magento maar voor zover ik weet vereist dit veel meer kennis dan Prestashop, Prestashop is meer een ''out of the box'' product en meteen zo goed als klaar voor gebruik.
Link to comment
Share on other sites

Wat zijn dan de specifieke voordelen van Presta ten opzicht van Magento?


Ik ben niet heel erg bekend met Magento maar voor zover ik weet vereist dit veel meer kennis dan Prestashop, Prestashop is meer een ''out of the box'' product en meteen zo goed als klaar voor gebruik.


Maar... je hebt hier ook nog wel veel werk aan hoor, ik heb het een week geleden geïnstalleerd, en weet dat ik nog heel veel moet leren, instellen en doen. Eerlijk gezegd had ik het toch iets makkelijker verwacht....
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tja,
dat heb je nu eenmaal met ingewikkelder "programma's". Hoe meer mogelijkheden, hoe moeilijker het word om alles onder de knie te krijgen. En met een nieuwe versie (ik bedoel hier geen 'updates' mee) zoals PS1.4 is er weer een nieuwe leercurve nodig.
Denk maar eens aan het alom geliefde/gehate MS Office. De verandering van 2k/2k3 naar 2k7/2k10 ligt voor velen nog vers in het geheugen.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Oud topic, maar nadat Prestashop bij ELKE update poging compleet crashte en ik me groen en geel ergerend uren door de code heen worstelde als er weer eens wat niet lukte of veranderd moest worden, heb ik eergister voor een nieuwe shop Magenta geïnstalleerd - eerst op localhost testserver en vanochtend op de echte site (in maintenance mode met wat code).

 

Het was inderdaad even wennen aan de manier waarop Magenta in elkaar zit, maar het aanpassen van een bestaand gratis Theme naar mijn eigen versie ging Veel sneller en met veel minder moeite dan bij Prestashop.

Backoffice bij Magenta is beter. Meer opties lijkt het en zit logischer en overzichtelijker in elkaar.

Zie online veel mensen klagen dat Magento traag is, maar vind het verschil niet heel erg duidelijk.

Ook handig dat je verschillende themes voor verschillende pagina's kan doen, en eventueel extra/andere producten in de Nederlandse store dan in de Engelse.

 

Ik mis de currency switcher - moet er wel zijn maar moet ik nog uitzoeken.

En ik moet iDeal nog installeren, en producten toevoegen. (Kan ook met CSV import!)

 

 

Als zowel de Prestashop als de Magenta stores online zijn kan ik pas goed vergelijken, maar tot nu toe gaat mijn voorkeur eigenlijk uit naar Magenta..

 

(En ingewikkeld is relatief: Mijn kennis van HTML en CSS is wel aardig goed, ik kan PHP alleen lezen en dan houdt het wel zo ongeveer op. Ik was hiervoor niet bekend met XML/PHTML - waar Magenta mee geschreven is - maar aanpassen van files gaat tot nu toe prima.)

 

Het Magenta forum lijkt ook groter waardoor de kans op oplossen van problemen ook een stuk groter wordt in plaats van dat vragen onbeantwoord blijven. (dat is ook een beetje mijn probleem met prestashop, net niet helemaal genoeg support en uren googlen als er een probleem is..)

Link to comment
Share on other sites

Oud topic, maar nadat Prestashop bij ELKE update poging compleet crashte en ik me groen en geel ergerend uren door de code heen worstelde als er weer eens wat niet lukte of veranderd moest worden, heb ik eergister voor een nieuwe shop Magenta geïnstalleerd - eerst op localhost testserver en vanochtend op de echte site (in maintenance mode met wat code).

 

Het was inderdaad even wennen aan de manier waarop Magenta in elkaar zit, maar het aanpassen van een bestaand gratis Theme naar mijn eigen versie ging Veel sneller en met veel minder moeite dan bij Prestashop.

Backoffice bij Magenta is beter. Meer opties lijkt het en zit logischer en overzichtelijker in elkaar.

Zie online veel mensen klagen dat Magento traag is, maar vind het verschil niet heel erg duidelijk.

Ook handig dat je verschillende themes voor verschillende pagina's kan doen, en eventueel extra/andere producten in de Nederlandse store dan in de Engelse.

 

Ik mis de currency switcher - moet er wel zijn maar moet ik nog uitzoeken.

En ik moet iDeal nog installeren, en producten toevoegen. (Kan ook met CSV import!)

 

 

Als zowel de Prestashop als de Magenta stores online zijn kan ik pas goed vergelijken, maar tot nu toe gaat mijn voorkeur eigenlijk uit naar Magenta..

 

(En ingewikkeld is relatief: Mijn kennis van HTML en CSS is wel aardig goed, ik kan PHP alleen lezen en dan houdt het wel zo ongeveer op. Ik was hiervoor niet bekend met XML/PHTML - waar Magenta mee geschreven is - maar aanpassen van files gaat tot nu toe prima.)

 

Het Magenta forum lijkt ook groter waardoor de kans op oplossen van problemen ook een stuk groter wordt in plaats van dat vragen onbeantwoord blijven. (dat is ook een beetje mijn probleem met prestashop, net niet helemaal genoeg support en uren googlen als er een probleem is..)

Het updated van Prestashop kan inderdaad snel voor problemen zorgen. Maar die problemen komen vooral voor bij (zwaar) aangepaste themes en externe modules. Verder is het updaten sterk verbeterd bij de laatste versies van Prestashop.

 

Ik heb zelf begin dit jaar onderzoek gedaan naar beschikbare shop platforms voor mijn eigen webshop. Uiteindelijk kwam ik uit op Prestashop en Magento als meest veelzijdige en best onderhouden shop platforms. Toen ik Magento ging testen, ben ik flink geschrokken over hoeveel trager het werkte in vergelijking met Prestashop. Op mijn localhost duurde het gemiddeld 2x zolang om pagina's te laden, zowel in de front- als backend.Of je hier uiteindelijk last van hebt op de server hangt uiteraard af van je hostingprovider maar bij shared server oplossingen heb je dit niet zelf in de hand.

 

Toegegeven, Magento heeft meer functionaliteit out-of-the-box en er zijn (nog steeds) meer externe uitbreidingen beschikbaar dan voor Prestashop. Maar voor mij was het snel duidelijk dat Prestashop alles kan wat ik wilde, al dan niet met externe modules of eigen aanpassingen. Verder wordt algemeen de leercurve voor Magento als steiler ervaren (maar dat geldt uiteraard niet voor iedereen) dan voor Prestashop. Dit geldt ook voor aanpassingen aan je theme.

 

CSV import kan ook met Prestashop ( doe ik regelmatig) dus het is vreemd dat je dit als pluspunt van Magento noemt.

 

Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor Prestashop en daar heb ik geen spijt van. Daarnaast wordt de functionaliteit flink uitgebreid in de komende versie 1.5. Maar goed, het staat je uiteraard vrij om een andere keuze te maken.

 

Supportfora van Magento is inderdaad actiever maar dat is logisch omdat Magento een grotere (Nederlandse) userbase kent. Maar ik vind het vreemd dat je stelt dat je persoonlijk slechte support ervaart hier op de Prestashop fora. Ik heb even gekeken naar userprofile en je hebt maar weinig (recente) topics of posts aangemaakt. Sterker nog, je post in deze topic is de enige in het Nederlandstalige forumdeel wat ik kon vinden...

 

Maar goed, in elk geval oprecht succes gewenst met het opzetten van je webshop. Of dat nu met Prestashop of met Magento of een andere shop platform is, uiteindelijk gaat het erom dat je iets vindt dat het beste bij je wensen, budget en ervaring/kundigheid aansluit.

Link to comment
Share on other sites

Het updaten van Prestashop kan inderdaad snel voor problemen zorgen. Maar die problemen komen vooral voor bij (zwaar) aangepaste themes en externe modules. Verder is het updaten sterk verbeterd bij de laatste versies van Prestashop.

 

Standaard Prestashop theme wat aangepast (vooral andere kleuren) en verder weinig veranderd. Volgens mij ook geen modules die er niet standaar inzitten.

(Wel ooit Filter Search Community edition geprobeerd maar totaal niet werkend te krijgen. Is wel een betaalde module voor maar daar ontbreekt het budget voor. Bij Magento zit de filter er standaard bij in ook).

 

Ook update met Velvet Theme geprobeerd maar dat theme werd duidelijk niet ondersteund.

 

Ik weet even niet meer welke fout ik kreeg bij mijn laatste update pogingen (1.3.3 naar 1.4.1?), maar het kwam er op neer dat het leek of de update/release niet echt goed getest was. Ging zowel handmatig als via Installatron compleet de mist in ieder geval.

Na een paar uur opgegeven en bij de ene site prestashop gewist en magento erop gezet, en de andere shop maar niet geupdated.

 

Die zou ik uiteindelijk wel van 1.3.3 naar 1.5 willen hebben, maar dat test ik eerst wel via localhost dan (en als dat lukt backup backup backup, lezen hoe de backup eventueel teruggezet kan worden, en dan update poging 10 waarbij hij hopelijk van 1.3.3 naar 1.5 wil. Is dat beter in stapjes van 1.3.3 naar 1.4 naar 1.5 trouwens, of kan dat ook in 1 keer?)

 

CSV import kan ook met Prestashop ( doe ik regelmatig) dus het is vreemd dat je dit als pluspunt van Magento noemt.

 

Goed om te weten! Waar zit die functie in 1.3.3 ?

Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor Prestashop en daar heb ik geen spijt van. Daarnaast wordt de functionaliteit flink uitgebreid in de komende versie 1.5. Maar goed, het staat je uiteraard vrij om een andere keuze te maken.

 

 

 

Tot nu toe vond ik Magenta robuuster aanvoelen, en ook wat gebruiksvriendelijker qua backend, misschien trekt Presta dat met 1.5 weer gelijk, maar ik moest bij Prestashop veel meer aanpassen.

 

Heb op Magento alleen de Lightbox plugin geïnstalleerd. Verder zat alles er bij Magento out-of-de-box in voor mij.

Theme aanpassen was vooral CSS kleurcodes veranderen. Zelfde als bij Prestashop dus. Zit alleen in

meerdere bestanden soms maar met Firebug zie je wel waar je wezen moet.

En voor Magenta zijn er meer mooie goede gratis theme beschikbaar. Scheelt ook een hoop tijd.

 

Bij prestashop is het wel handiger met de modules/transplant blocks om alles te krijgen waar je het hebben wil. (dan kan bij Magenta zo te zien alleen in de code? maar dat is met wat knip en plak werk ook snel te doen.)

 

Maar ik vind het vreemd dat je stelt dat je persoonlijk slechte support ervaart hier op de Prestashop fora. Ik heb even gekeken naar userprofile en je hebt maar weinig (recente) topics of posts aangemaakt. Sterker nog, je post in deze topic is de enige in het Nederlandstalige forumdeel wat ik kon vinden...

Meer engelse gebruikers, dus daar post ik vooral.

Ik google en zoek altijd eerst of ik kan vinden hoe het opgelost moet worden. Kom gewoon heel vaak topics tegen waar geen oplossing gevonden is, of waar helemaal niemand op heeft gereageerd.Dan ga ik er van uit dat er geen oplossing is (en maak ik dus niet zelf een topic aan).

Weet nog niet of dat voor Magento ook vaak voorkomt, maar kon daar tot nu toe overal snel een oplossing voor vinden.

 

 

Heb straks zowel een Prestashop (hopelijk laatste versie als de update wil) als een Magento shop draaien (twee compleet verschillende websites) dus kan dan goed vergelijken.

Link to comment
Share on other sites

@highwaykind:

 

In recente versies van Prestashop zit ook een productfilter optie. Ik vind het zelf nog wat basic maar ze zijn er wel mee bezig.

 

Het kan inderdaad helpen om eerst naar de meest recente Prestashop 1.3.x (1.3.7) te upgraden en dan naar de meest recente 1.4.x versie. Versie 1.4.1 kent veel bugs en problemen, vanaf versie 1.4.2 is het pas goed stabiel (vind ik).

Ik raad je aan eerst direct te upgraden naar versie 1.4.6.2 en als dat niet goed gaat met een tussenstap via 1.3.7.

Oudere Prestashop versies kan je hier vinden:

http://code.google.c.../downloads/list

 

Weet je wel dat vanaf 1.4.x Prestashop Smarty 3 wordt gebruikt? Dus templates gemaakt voor versie 1.3.x werken alleen als je de optie 'Use Smarty 2 instead of 3' in je 'Preferences' aanzet. Voorlopig is versie 1.5 nog in ontwikkeling, ergens begin volgend jaar zou het moeten uitkomen.

 

CSV import zit in elk geval in 1.4.x (onder 'Tools-->Import'), weet niet of dit ook al in 1.3.3 zit.

 

Je mening over Prestashop lijkt behoorlijk gekleurd door je upgrade problemen. Als je eerlijk Prestashop met Magento wilt vergelijken, dan moet je van beiden de laatste versies installeren en ermee spelen. Probeer dan ook deze nieuwe gratis template uit van de Prestashop ontwikkelaars zelf:

http://addons.presta...emplate-15.html

 

Ik heb overigens geen idee of updaten van Magento makkelijker en met minder problemen gepaard gaat dan bij Prestashop. Ik weet ook niet of het mogelijk is om een Prestashop database te importeren in een Magento installatie.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Misschien zit ik hier helemaal verkeerd maar ik kom er even niet uit. Ik kan op geen enkele manier een tekst krijgen in mijn inleiding van de homepage. Iemand enig idee hoe of waar ik dit mee kan oplossen???

 

Het beste zou zijn als je hier voor gewoon een topic aanmaakt in een van de sub fora van (nederlandstalig forum)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...