Jump to content

Hur ser ert arbetsflöde ut?


Recommended Posts

Hej 

Jag är på väg att byta till Prestashop och försöker sätta mig in i hur man får ett smidigt flöde i hanteringen av beställningar. 

 

Min nuvarande butik är bara en varukorg med adressformulär. Vid beställning får jag ett mail med alla uppgifter, som jag sedan för in i ett hembyggt kund- och ordersystem (filemaker) på datorn. Har dock automatiserat så jag bara behöver markera mailet och trycka på en knapp så smäller det till: allt registreras, faktura och adressetikett skrivs ut och svarsmail skickas. Klart. 

 

Behöver dock funktionaliteten i en riktig butik och funderar nu om jag ska fortsätta som nu och bara använda Prestashop som en varukorg eller även använda det för hantering av kunder och orderhantering.

 

Kan man få till en smidig hantering av beställningarna i Prestashop, hur gör ni?

För mig verkar det vara så många klick för att skapa faktura, registrera betalning, ändra orderstatus osv. Vissa ska förskottsbetala, andra med faktura och några med kort, hur håller ni ordning på det?

(Och hur får man ut adressetiketter på en dymo etikettskrivare?)

 

Vore trevligt att få ta del av era erfarenheter.

Edited by Petter B (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Vi har två olika kundregister. Kunder som beställer per telefon har vi i Fortnox, och kunder som beställer online har vi i Prestashop.

 

Jag tycker det är lätt att hålla koll på kunderna i Prestashop. Du ser ju hur kunden valt att betala, du klickar i när kunden betalt, du klickar i när du skickat ordern och du fyller i kolli nr så att kunden kan spåra sitt paket.

Tycker helt enkelt att det flyter på bra.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar, det var intressant att höra. Har också funderat på dubbla register, men det känns som det skulle kunna strula till sig då vissa kommer finnas i båda register. För mig tillkommer en extra faktor då jag förutom att sälja böcker och tidningar ger ut en tidning och behöver hålla ordning på prenumerationerna. Vilket nog måste göras lokalt i mitt eget register, trots att man måste kunna beställa prenumerationen i webbutiken...

 

Jag gör du så att tidigare kunder får sin beställning skickad direkt med faktura, medan nya kunder måste förskottsbetala. Får helt enkelt fundera en del på det praktiska här...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Till min prestashop köper jag in dom funktioner jag vill ha, ex adress etiket skrivning kommer att bli skräddarsytt för mig.

Lika med själva order lappen blev mer eller mindre skräddarsydd för att få det att fungera smidigt. 

Programerare är inte specielt dyra idag

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...