Jump to content

Fält för personnummer


Tintarella

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Hej Tintarella,

Det man måste göra är att lägga till ett nytt fält i databasen för butiken och sedan programmera upp en funktion som gör en koll och räknar ut ifall det är ett korrekt personnummer som kunden angivit och sedan stoppar man in det i fältet som man skapat i databasen.

Detta är inget svårt jobb, men jag anser personligen att det är lite för "mycket" att kräva från en kund, såvida du inte skall göra något väldigt speciellt.

Önskar du en sådan funktion är du välkommen att kontakta oss på Prestaworks.se för ett kostnadsförslag.

Ha det gott.

Mvh
Joel
Prestaworks.se

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej Tintarella,

Kan du berätta mer om vilken situation det är du behöver personnumret i? Om det är för faktura betalning t.ex. är det enklare att lägga till det fältet på betalningsalternativet och sedan spara det i beställningens meddelandefält (som man gör med transaktions nummer vid kortbetalningar).
(En sådan kan jag koda upp på mindre än en timme om du behöver och kan nog lägga ut den som en gratis modul i så fall)
Dock kräver ju detta att kunden anger personnumret vid varje beställning..

Jag hoppas lite att Prestashop kommer få lite mer dynamik när det gäller kund objektet i framtiden så man kan lägga till och ta bort fält på registreringsidan, är ju inte alla som vill ha all den informationen som ska anges idag och vissa vill ha mer fält eller andra fält osv osv.. Det är ju en rätt känslig fråga, inte alla kunder känner sig hemma med att behöva ange mer information än vad de måste för att göra köpet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...