Jump to content

Betalmodul till SveaWebPay


questo

Recommended Posts

Hej,

Söker någon som kan skapa eller någon som har och vill sälja vidare en betalmodul till SveaWebPays-fakturering, passande prestashop 1.1. Vi kommer troligen att använda denna till flera butiker än en.

Efter att vi betalt för jobbet/modulen kan vi tänka oss att släppa den här, då vi inte anser att open source-moduler är något man ska hålla för sig själv eller skapa monopol på. Profitera kan man göra på så mycket annat än det. Vi kommer dock främst tillgodose säljarens önskemål, vill denna inte att vi ska dela ut modulen till alla så gör vi inte det.

Hör av er till info(snabel-a)retrohill.se med kostnadsförslag

Link to comment
Share on other sites

Jag var på ICT/Internet expo i Kistamässan igår. Där träffade jag representanter från SveaWebPay.
De sa att det har en modul under utveckling eller planer på att göra en modul för PrestaShop inom kort.
De rekomenderade även PrestaShop till mig när vi diskuterade open-source lösningar.
Så det du kan göra är att kontakta SveaWebPay och be dem skynda sig ;-)

Link to comment
Share on other sites

Oj, det låter ju kanonbra :) Open source-moduler är inget man ska ha monopol på, och det verkar ju ni ha förstått!


Men alltså försök att förstå att vi är ett företag, vi lägger ner tid och pengar på att utveckla moduler för att våra kunder ska få ett mervärde när de använder våra tjänster, att då sälja dessa eller ge dem till våra konkurrenter (vilket ni på artolo media är) känns ju inte helt 100% som du säkert kan tänka dig.. och då absolut inte när man uppträder som ni gjort gentemot oss.

Det handlar inte om monopol eller att profitera på "open source" då det står alla fritt att utveckla egna moduler, 3 dagar för att ta fram dessa två moduler är verkligen duktigt då det tog oss ca 2 veckor inkl testning och finjusteringar.

För övrigt är det ingen av våra betalmoduler som är "open source", prestashop är open source, våra betalmoduler är det inte.
Link to comment
Share on other sites

Jag ser inte riktigt anledningen till att du skriver detta då allt jag skrivit i denna tråd varit genuint menat. Jag anser heller inte att någon uppträtt illa mot någon - vi ville köpa en modul från er till vår butik och vi fick berättat för oss att vi kunde använda den modulen till hur många butiker vi ville, för 1990:- som vi ansåg var skälig betalning för en betalmodul. Ni valde att inte sälja modulen till oss då vi var konkurrenter - det kan vi förstå och det är helt OK. Som sagt var det inget problem för oss att få tag i den på annat håll så vi hade inget behov av att köpa den från just er eller "lura av er den".

Konkurrenter har vi många av, vi har inga hard feelings mot just er för det. Vi vänder oss inte till någon "prestashop"-målgrupp utan alla som vill ha en webbutik. Det finns gott om plats och gott om kunder för oss alla. Vi kan förstå hur ni resonerar och hoppas att ni kan förstå lite hur vi ser på saken också.

Är det något mer ni undrar över eller vill påtala för oss, gör gärna det per mail då detta inte rör hela prestashop-communityt. :)

Link to comment
Share on other sites

Vad menar ni med att SveaWebPay är gratis?
Måste jag köpa ett e-butik paket av er så ingår det? Eller kan jag maila er och snällt be om att få den gratis?
Olika definitioner av gratis..

Hur som helst så kommer SveaWebPay göra en egen modul snart som jag sa i min första post... Känns nästan som om ni kan släppa den open-source och ta all CRED! En annan idé kan vara att sälja den till SveaWebPay och tjäna pengar i processen.. Så slipper de en del utvecklings utgifter..

(P.S. Impress temat är jävligt nice. Jag kör också med den, fast den gröna :P)

Link to comment
Share on other sites

Jag ser inte riktigt anledningen till att du skriver detta då allt jag skrivit i denna tråd varit genuint menat. Jag anser heller inte att någon uppträtt illa mot någon - vi ville köpa en modul från er till vår butik och vi fick berättat för oss att vi kunde använda den modulen till hur många butiker vi ville, för 1990:- som vi ansåg var skälig betalning för en betalmodul. Ni valde att inte sälja modulen till oss då vi var konkurrenter - det kan vi förstå och det är helt OK. Som sagt var det inget problem för oss att få tag i den på annat håll så vi hade inget behov av att köpa den från just er eller "lura av er den".

Konkurrenter har vi många av, vi har inga hard feelings mot just er för det. Vi vänder oss inte till någon "prestashop"-målgrupp utan alla som vill ha en webbutik. Det finns gott om plats och gott om kunder för oss alla. Vi kan förstå hur ni resonerar och hoppas att ni kan förstå lite hur vi ser på saken också.

Är det något mer ni undrar över eller vill påtala för oss, gör gärna det per mail då detta inte rör hela prestashop-communityt. :)


För det första, varför i hela friden kontaktar ni oss under namn "Retrohill.se" som enligt oss är en vanlig webbutik som söker en betalmodul? Självklart vill vi sälja denna växel till alla webbutiker som vill bruka denna modul för att ta betalt. Och det är ganska självklart att vi talar om för er att ni får använda den i alla era butiker som ni tar fram. Och då förstår ni lika väl att vi menar att det är era egna butiker.

Att syftet egentligen var att sälja vidare denna betalmodul under namn "Artolo.se" var oklart, ni tog aldrig upp det. Och vi känner att ni dolt detta då vi fick reda på det via egen hand. Väldigt fult gjort. Ni köper alltså våra moduler av oss efter egen kundförfrågan, och därfefter säljer vidare till 3:dje part. Enligt lag är detta upphovsrättsbrott. Vi vill bara göra er medvetna, ingen fight alls.

Det mest intressanta är att ni fått fram en SveaWebPay modul på mindre än 3 dagar, och efter spekulationer och tester mot Retrohill.se, så använder ni en exakt kopia på Prestaworks.se's betalmodul för SveaWebPay som vi själva tagit fram.

Vi har heller inga bad-feelings, men vi vill bara göra er förbereda och medvetna om att detta inte är slut. Vi har kontaktat våra advokater och kommer gå vidare med detta.

Vi vill köra med öppna kort, och göra alla Prestashop användare medvetna om vad som försigår inom denna punkt.

Tack på förhand!

Ha de gott.
Link to comment
Share on other sites

Nu förstår jag inte alls faktiskt. Vår utgångspunkt var att använda modulen i vår egen butik, att vi sen tänkte ha den i flera butiker sa ni var OK. Det är ju som sagt inte kronjuvelerna eller något annat unikt ni sålt, utan betalmoduler som man kan få tag på flera ställen eller skapa själv.

Att vi använder samma modul som ni vet vi ingenting om, det påståendet får stå för er. Vi har köpt den och har kvitto på den så ni får nog rikta er ilska mot någon annan. Vi har bara rent mjöl i påsen.

Det ni sysslar med nu kan lätt liknas vid både pajkastning och förtal. Har ni några fler påhopp eller hot att komma med tas detta genom dialog oss emellan, i annat fall kan även vi få anledning att ilskna till rejält.

Link to comment
Share on other sites

Er utgångspunkt att använda den till Retrohill.se köper vi, men förstår ni själva vad som innebär att sälja vidare en upphovsrättad betalmodul till tredjepart? Vi vet att ni är väl medvetna om vad det är ni själva håller på med, var ärlig istället. Vi har tillräckligt med skärmdumpar, timestamps och IP-nummer.

Något vi måste klargöra är att detta inte är någon pajkastning, och inget förtal heller för den delen.

Något som dock vore intressant är att få veta vem ni köpt den av, eftersom du fått ett kvitto. Vill du tala om det?

Vänliga hälsningar
Prestaworks.se

Link to comment
Share on other sites

Inte för att det angår mig, men vart är det där kvittot? :)


hehe det behövs inte, vi har kollat i loggarna på vår FTP och sett vem som laddat ner modulen (var bara en som gjort det). Ingen mening att fortsätta skriva här, vi har samtalat med 3 olika advokater och kommit fram till en handlingsplan som är mest gynnsam för oss (och som inte drabbar vår kund), mer info kommer inom någon vecka, lite kodning kvar att fixa och avtal att skriva på bara :)
Link to comment
Share on other sites

Inte för att det angår mig, men vart är det där kvittot? :)


hehe det behövs inte, vi har kollat i loggarna på vår FTP och sett vem som laddat ner modulen (var bara en som gjort det). Ingen mening att fortsätta skriva här, vi har samtalat med 3 olika advokater och kommit fram till en handlingsplan som är mest gynnsam för oss (och som inte drabbar vår kund), mer info kommer inom någon vecka, lite kodning kvar att fixa och avtal att skriva på bara :)


Det ni nu insinuerar på är alltså att vi gjort någon form av datorintrång för att få tag på just er modul? Vi har inte gjort något oschysst och än mindre något olagligt, och att påstå något sådant samt att sprida falsk information om detta är rent förtal och något straffbart. Vi har publicerat flera jobberbjudanden gällande skapandet av nämnda betalmodul, och vi fick ett flertal svar bl.a. på en internationell tjänste-förmedlar-sida vid namn rentacoder.com. Vi fick flera bud på samma prisnivå, och valde den lägsta, även om det skiljde knappt 100kr upp eller ner mellan olika kodare som ville skapa modulen åt oss (med hjälp av anvisningsmaterial vi mottagit från SveaWebPay själva). Vi valde det lägsta budet och skaparen försäkrade oss om, och ingick avtal via rentacoder, att han hade fulla rättigheter till modulen vi köpte.

Om ni hävdar eller insinuerar något annat är det lögn. Anser ni att vi gjort något fel skall detta uteslutande tas i direkt kontakt med oss per mail eller via advokater, och inte spridas offentligt på något forum. Om det är så att han felaktigt sålt modulen till oss är det inte vårt fel eller ansvar, utan skaparens och rentacoder.com's ansvar och kontakt ska då göras direkt med dessa.

Då vi fick ett flertal bud från högst kvalificerade kodare och nu även samarbetar med en helt annan kodare som skapar en annan betalmodul åt oss, spelar det oss ingen som helst roll vilken modul/kodare vi nyttjar. Om vi får dessa moduler om 1 eller 3 veckor har ingen betydelse för oss. Visar det sig att han inte hade rätt att sälja modulen till oss så sköter rentacoder.com detta och återbetalning sker till oss. Vi kan sedan bara låta någon annan skapa samma modul åt oss, då det inte precis är raketfysik.

Detta är det sista som sägs i detta ärende från vårt håll, sprids fler lögner eller insinuationer om oss kommer vi att vidta åtgärder mot detta. Om dessa anklagelser skulle ha någon som helst grund är det självklart att man kontaktar oss direkt med detta och sköter all kontakt med oss direkt, istället för att pajkasta och sprida falsarium på ett forum. Man kan sedan publicera informationen om det väl skulle konstateras att vi gjort något fel, vilket vi absolut inte har, men aldrig innan detta klarlagts. Kan man inte vänta tills detta klarlagts fullt ut är det uppenbart att man främst sysslar med ren pajkastning.

Vi kommer gladeligen visa upp alla våra tecknade avtal, kvitton och korrespondens tillsammans med rentacoder.com om dessa anklagelser kommer till oss via korrekta kanaler man normalt nyttjar enligt svensk lag, och inte bara är löst spridda påhitt och andra saker man "tror sig veta".
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vem som har rätt eller fel i den här frågan. Men det känns som om det håller på och urartar och jag måste bara säga att jag håller med att detta forum är inte rätt kommunikationskanal för era problem emellan då problemet kan vara rättslig natur och allt ni skriver här kan användas emot er.

Antingen borde ni kontakta varandra direkt via telefon eller e-post och komma till en överenskommelse. Eller via någon medlare som en advokat eller jurist.

Link to comment
Share on other sites

Världen håller på att falla ihop totalt (jo faktiskt, öppna ögonen) och ni kacklar om en sketen modul (no offence till programmeraren) ?? Fortsätter det så här så kommer ändå ingen behöva webbshoppar i om några år.

För övrigt har Raboo rätt. Jag hoppas admin låser tråden och att de inblandade herrarna inte gör för många hönor av allt för få fjädrar.

Link to comment
Share on other sites

Håller med både Tintarella och Raboo, det här är inte rätt ställe att skriva om detta på.
(tyvärr blir man ju lite hetlevrad när såna här situationer uppstår)
Får be om ursäkt till artolo media för att vi trodde de köpt modulen av en av våra kunder när det egentligen visade sig vara vietnamesen som kodade grunderna i modulen som sålde den till dem, alltså trodde ni att ni gjorde rätt men det vart fel iaf.. fortfarande så att det är upphovsrättsligt fel då koden ägs av oss.

Link to comment
Share on other sites

Världen håller på att falla ihop totalt (jo faktiskt, öppna ögonen) och ni kacklar om en sketen modul (no offence till programmeraren) ?? Fortsätter det så här så kommer ändå ingen behöva webbshoppar i om några år.

För övrigt har Raboo rätt. Jag hoppas admin låser tråden och att de inblandade herrarna inte gör för många hönor av allt för få fjädrar.


Håller med dig till fullo här, även om jag också kan förstå att man blir upprörd om man tror att någon annan gjort något orätt mot en. Blir man anklagad för någonting på en offentlig plats som ett forum är man dock skyldig tills man bevisat motsatsen, till skillnad från i en rättssal, och därför tvingad att besvara anklagelserna och då också "skapa fler hönor".

Åter igen, när vi fick grunderna till modulen var det en del buggar som åtgärdades samt att vi översatte den och fick konkret information av säljaren att han hade rätt att sälja den, och då vi betalade vad som verkade vara normalt pris för en betalmodul på den sidan såg vi ingen anledning till att misstro honom. Om vi får reda på att han inte hade rätt att sälja den så kommer vi självklart att köpa in den av någon annan istället. Det är ingen stor sak, helt enkelt. Det som är en stor sak är dock att insinuera på att vi begått olaga dataintrång vilket är ett grovt brott och också förtal.

Vi är villiga att stryka ett streck över detta tills vidare, om inget mer sägs i ärendet eller tråden och om inblandade parter i fortsättningen endast ägnar sig åt att sköta sina egna verksamheter på sitt håll.
Link to comment
Share on other sites

Det är aldrig någon som anklagat er för datorintrång, du missförstod nog mig lite där. Vad vi trodde var att en av de som hostar hos oss hade laddat ner modulen och sålt den vidare till er.

Nu lägger vi ner det här, jag skulle dock uppskatta om du kontaktar vietnamesen och reder ut det mellan er så ska jag se om jag kan få alla inlägg i den här tråden som inte rör huvudämnet bort plockade av en moderator (fast de verkar rätt sällsynta på forumet..)

Link to comment
Share on other sites

Det är aldrig någon som anklagat er för datorintrång, du missförstod nog mig lite där. Vad vi trodde var att en av de som hostar hos oss hade laddat ner modulen och sålt den vidare till er.

Nu lägger vi ner det här, jag skulle dock uppskatta om du kontaktar vietnamesen och reder ut det mellan er så ska jag se om jag kan få alla inlägg i den här tråden som inte rör huvudämnet bort plockade av en moderator (fast de verkar rätt sällsynta på forumet..)


Det huvudsakliga vi förstod var att ett flertal advokater var inblandade och vi påstods ha gjort något olagligt, vilket var helt felaktigt. Ni insinuerade detta i ett offentligt forum och inte i enskild dialog vilket var ett grovt misstag. Vi har å era vägnar kontaktat skaparen av modulen och han hävdar att han har full rätt att sälja modulen till flera än endast en person. Vidare har han godkänt ett avtal via rentacoder som lyder:

"...all deliverables MUST be completely your own original work and may not be taken (in whole or in part) from any work that you do not have full and complete copyrights to..."

Anser ni att han handlat fel och inte hade rätt att sälja modulen är det en sak mellan er, honom och rentacoder. Klarläggs det att han handlat fel kommer återbetalning att utgå till oss och vi kommer då inte nyttja modulen mer, utan vi låter då istället någon annan koda den åt oss. Hoppas detta sätter punkt på denna, för alla, påfrestande diskussionen.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...