Jump to content

Recommended Posts

Beste allen, ik ben nieuw en heb een vraag over templates die je kunt kopen of gratis downloaden.

Ik ben op zoek naar een template waar ik verder mee kan, maar ik heb er nog geen een gevonden die ik geschikt vind voor mijn winkel. Ze zijn allemaal vrij druk, rommelig met elementjes en lijken ook erg op elkaar.

Dus ik vroeg me af, kun je onderdelen uit zo'n template weggooien, kaders opschuiven en kun je bijvoorbeeld fotokaders groter of kleiner maken? Of kun je alleen een ander font kiezen en misschien een ander kleurtje?

Het liefste ontwerp ik zelf iets met kopjes, kaders e.d., maar ik heb geen flauw idee of dit met Prestaprint mogelijk is en kom er ook niet zo makkelijk achter.

Link to comment
Share on other sites

Dag Miramari,

Ik neem aan dat je met templates thema's bedoelt? (Prestashop werkt met templates, alleen dit zijn slechts kleine delen van een pagina bijvoorbeeld de "voeg toe aan winkelwagen knop" is een eigen template).

Het hangt er helemaal vanaf wat het thema kan / aangeeft te kunnen. als er een pagebuilder in zit dan kan je vaak redelijk wat kiezen/configureren, maar de opties zijn minder uitgebreid dan wanneer je bijvoorbeeld een pagebuilder in Wordpress zou gebruiken.

De vraag "kun je onderdelen uit zo'n template weggooien, kaders opschuiven en kun je bijvoorbeeld fotokaders groter of kleiner maken?" is dus eigenlijk afhankelijk van hetgeen wat jij bent tegengekomen.

Met wat kennis van html en css kan je zeker het een en ander aanpassen ongeacht welk thema je zou gebruiken maar hiermee moet je wel rekening houden dat wanneer je bestanden in Prestashop gaat aanpassen die onder "Core" vallen of modules i.p.v. deze te overschrijven vanaf een daarvoor bedoelde locatie dan kan het zijn dat bij het updaten van een module of Prestashop zelf alle gedane aanpassingen weer worden overschreven.

Het makkelijkste zou zijn even bij een Prestashop Expert advies te vragen. 
Wij (Adeko) vallen hier ook onder maar elke Expert op deze pagina zal voldoende kennis moeten hebben om jou op weg te kunnen helpen hiermee.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dank je voor deze informatie, Adeko! Ik ben nog een beetje zoekende. Ik heb als grafisch ontwerper jaren terug wel een beetje met Dreamweaver gewerkt, maar Prestahop is toch van een andere orde. Ik weet niks van php en dergelijke en wil daar verre ook van blijven! Ik heb nu iets gevonden wat wel interessant is en meer mogelijkheden biedt: Creative Elements. Maar dat vraagt ook weer tijd om mee te werken, bovendien moet het wel functioneren. Misschien dat ik tzt toch bij jullie aanklop. 

Link to comment
Share on other sites

Hoi Miramari

Creative Elements is opzich een prima mogelijkheid,
Wil je toch een leuk thema met uitgbreide documentatie kijk eens op themeforrest > https://themeforest.net/category/ecommerce/prestashop

Enkele die veel gebruikt worden en waar enorm veel mogeljik is met aanpassen en inbegrepen modules zijn

Transformers of Panda theme > https://www.sunnytoo.com/product/transformer-prestashop-theme-premium-responsive - https://www.sunnytoo.com/product/panda-creative-responsive-prestashop-theme

Warehouse theme > https://themeforest.net/item/warehouse-responsive-prestashop-16-theme-blog/3178575

Link to comment
Share on other sites

Hoi Wallgrind, dank voor de informatie!

Ik heb de themes bij Themeforrest bekeken en het is niet wat ik zoek. Ik vind al die pagina's erg druk en ik wil iets simpels met een shop (categorieën), een FAQ- pagina, een 'About me'- pagina en verder kan ik niks verzinnen. Ik wil accessoires gaan verkopen die ik zelf ontworpen heb en mijn website moet een geheel eigen stijl krijgen, zodat klanten niet denken dat ik een reseller uit China ben. Iets dat een kennis van mij overkwam met haar website. Vaak durven mensen dan niks te kopen, omdat ze het niet vertrouwen. Wish en Shein zijn wel bekend, maar er zijn ook veel andere websites waarvan je moeilijk kunt aflezen of het echt is. Je koopt iets en je krijgt niets opgestuurd of iets wat er helemaal niet lijkt op de foto's.

Bij die Transformers, Warehouse en Panda-themes zie ik wel een paar die mij wat lijken, mits ik ze goed kan aanpassen. Zit bij deze themes ook een programmaatje bij waarmee je die pagina's kunt aanpassen? Begrijp ik dit nu goed?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hoi

Ja hoor, beide themas hebben een page builder en werken met de welbekende elementor builder om je webshop nog beter te bouwen en finetunen.

Overigens hebben ze enorm veel functionaliteit.

Misschien is dit een leuk stukje wat je even zou kunnen lezen over themas op ons blog > https://www.wallgrind.nl/prestashop-templates/

Edited by Wallgrind.nl (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Dank Wallgrind! Ik krijg nu wel heel erge keuzestress. Ik ben een week verder en een beetje verlamd om een keuze te maken.

Begrijp ik goed dat de meerwaarde van zo'n template is dat het grote werk al gedaan is en je eigenlijk alleen hier en daar dingen naar wens kunt veranderen?

Wat ik niet begrijp dat je bij zo'n template een licentie koopt en dat je ieder jaar updates koopt. Maar updates van wat? Heb je dit ook als je zelf een website met Creative Elementor bouwt?

Link to comment
Share on other sites

de thema's die wallgrind noemt zijn volledig naar eigen inzicht aan te passen zonder dat je code kennis moet hebben. In principe hetzelfde als creative elementor maar dan uitgebreider. Waarom zou je het jezelf moeilijk maken en zelf het wiel gaan uitvinden als dat al jaren geleden is gedaan. Je kan alles zo simpel maken als jezelf wil in je eigen stijl met deze thema's. Voordeel met complete thema's is dat je er vaak ook een serie modules bij krijgt waar je normaal apart voor moet betalen.

Updates zijn nodig als je je website up to date wil houden. Zeker in een webshop is dat belangrijk, door de snelle veranderingen op internet(denk alleen al eens aan de updates die google in zijn chrome webbrowsers doorvoert) moet je soms ook je shop updaten om aan de nieuwe standaards te voldoen. Zie het als onderhoud wat je ook bij een normale winkel nodig bent.

Betrouwbaarheid uitstralen is belangrijk, maar een deel kun je wegnemen door je shop te laten keuren door een keurmerk. Thuiswinkel Waarborg is er daar 1 van, al snap ik ook dat je daar als beginner wat tegen aanhikt qua abonnementskosten. Er zijn ook wel goedkopere alternatieven waar je mee kan beginnen.

Persoonlijk zou ik voor een kant en klaar thema kiezen waar weinig werk aan is om op te zetten, maar dat is uiteraard mijn mening. Een eigen twist eraan geven is prima te doen bij veel thema's en daar zijn ook mooie cleane thema's bij zonder dat je overspoeld wordt met allerlei afleidende zaken. 

Op de addon store van Prestashop kun je filteren op bv minimalistische thema's Een voorbeeld is bv deze: https://demo.owltheme.com/imade/site/index.php

Veel succes!

 

Link to comment
Share on other sites

Dank je Ecommerce16, weer wat wijzer. Het voordeel van een kant-en-klaar theme is dat het je ongelooflijk veel werk scheelt, maar dat je weer veel tijd kwijt bent om te achterhalen hoe alles werkt en te veranderen.

Het nadeel van helemaal zelf een webshop bouwen is dat het veel tijd kost, maar dat je wel goed ingewerkt raakt en snapt hoe zo'n website in elkaar zit. Aanpassen gaat dan ook snel. Als ontwerper vind ik het fijn als ik ervaren raak met software en niet bij iedere verandering over de rooie geraak als het anders uitpakt. Ik wil nl heel bescheiden beginnen met zo min mogelijk toeters en bellen.

Ik vind het Owltheme dat je liet zien inderdaad een mooie look hebben, maar daar blijkt weer geen software bijgeleverd te worden om te veranderen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hi allemaal,

Het is nu maart en inmiddels heb ik een simpele header, footer, product page et cetera, maar geen category/miniature page. Wat blijkt, je kunt alles from scratch met Creative Elements bouwen, behalve de category/miniature page. Dat is heel stom, want dat is net zoiets als een fiets verkopen maar de ketting er niet bij leveren. Die ketting kun je ook nergens anders kopen, want afwijkende maat.

Dit had ik graag van tevoren geweten, want dan had ik deze module niet gekocht. De ontwikkelaar belooft steeds dat dit binnenkort mogelijk is zo'n category/miniature page te maken, maar dat hoor ik al drie maanden. Als deze mogelijkheid uitkomt, moet ik de module zelfs opnieuw kopen!

Mijn webshop is dus nog steeds niet online, en dat gaat voorlopig ook niet gebeuren, omdat ik geen category/miniature pagina heb. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dag Miramari,

Wat lukt er niet binnen de pagebuilder & hoe ziet het er nu uit?
Wellicht kan je met wat kleine aanpassingen buiten de pagebuilder om al een hoop bereiken.

Heb je bijvoorbeeld een screenshotje van hoe het nu is, en wat je zou willen hebben?

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Op dit moment heb ik er weer een nieuw probleem er bij, een HTTP ERROR 500. Ik wilde een schermopname maken en toen bleek ik deze error te hebben. Maar het is een gewone basic vormgeving van Prestahop, met grijze vlakken en neutrale letters. Het wijkt erg af van mijn overige pagina's dus ik wil ook deze zelf vormgeven.

Deze category pagina zie ik ook nergens staan in mijn dashboard. Dat vind ik ook zo raar. Ik plaats producten, deze worden automatisch in de category pagina geplaatst die ik alleen kan zien als ik ''Bekijk mijn winkel'' activeer.

Ik stuur een screenshot mee van een standaard Prestahop category pagina. Dan zie je denk ik wat ik bedoel.

 

 

1-subcategory-thumbnail.jpg

Edited by Miramari (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...