Jump to content

LØST Indlæse back up


PeerHolm

Recommended Posts

Jeg har haft nogle problemer med forskellige moduler, og troede at det kunne stamme fra at jeg havde prøvet at hente to versioner af den samme shop. Derfor slette jeg "unødige" filer via mit FTP program. Men det var forkert tænkt, og nu er der et par funktioner der ikke virker mere. Heldigvis tog jeg en back up før jeg begynte at eksperimentere ;-)
Nu er spørgsmålet hvordan jeg indlæser min back up. Jeg har prøvet at se i "users guide" hvor der forklares hvordan man tager en back up, men ikke hvordan den indlæses.
Skal det gøres via PS BO, eller via FTP? Hvis det sidste er tilfældet, er det så som udpakket eller som zip, og skal den bare lægges i hovedfilen "Presta"?

Link to comment
Share on other sites

Er det backup af dine shop filer eller din database - ret væsentlig detalje ;-)

EDIT: Læste ikke dit indlæg grundigt nok :-(

Hvis du har slettet mapper i din shop via FTP, kan du blot uploade disse igen fra din backup. Det skal ikke være zippede filer. Hvis du f.eks. har slettet modulet blockcart (kan ikke huske dets præcise navn så bær over med mig, hvis navnet er forkert), så finder du den tilsvarende mappe i din backup. Derefter markerer du modules-mappen på serveren i dit FTP-program og vælger Upload. Hvis du blot har rettet i nogle filer i nogle mapper, så overskriv alt i disse mapper ved at uploade den tilsvarende mappe fra din backup fil.

Link to comment
Share on other sites

Den backup du laver via BO er af din database. Men du bør også jævnligt downloade hele din shop. Hvis et eller andet går helt galt, kan du genskabe din shop fra scratch i løbet af ingen tid, hvis du også har hele shoppen du kan uploade. F.eks. css-filer, hvs du har rettet i theme - disse ligger ingen steder i din database. Databasen indeholder oplysninger om kunder og ordrer osv., altså kort sagt data om din shop, men du har mange andre ting i din shop, f.eks. kan du have tilpasset et modul, så der er visse felter der ikke vises, dette sker i en template fil i shoppen og ligger ikke i databasen.

Derudover vil jeg anbefale, at du altid bruger en testshop til at "lege" i, og denne kan sagtens være med udgangspunkt i din live shop (altså f.eks. en kopi på et subdomæne). Når du har en live shop, er det bestemt ikke hensigtsmæssigt at prøve ting af i denne, hvis noget bliver smadret. Jf. f.eks. dette indlæg: http://www.prestashop.com/forums/viewthread/98244/dansk/lst_manglende_moduler

Langt de fleste moduler, man kan downloade til Prestashop, er blot installer og konfigurer, men nogle gange går noget galt, som kan få trælse konsekvenser. Jeg installerer derfor altid nye moduler i min testshop, inden jeg går i gang med min live shop, så jeg ved, at det virker og dermed ikke risikerer, at min shop pludselig går ned eller ser underlig ud. Det kan bedre gå i en opstartsfase, hvor man er indstilllet på at installere shoppen flere gange. Men når man går live med sin shop, ja så skal den være live og ens kunder skal ikke se mystiske ting eller fejl, når de besøger den - så er man sikker på, at de ikke kommer igen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu prøvet at hente modulerne igen, men problemet ligger åbenbart et andet sted. Mit problem er at jeg havde lavet nogle beskrivende sider med link, der blev vist i info blokken til venstre. Linkene er der stadig men teksten mangler, og når jeg skriver igen bliver teksten IKKE gemt. Det samme er tilfældet i den uddybende vare beskrivelse. Beskrivelserne ligger stadig i CMS modulet, men uden tekst.
Samtidig mangler jeg stadig hjælp til at indlæse data basen igen fra backup.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu prøvet at hente modulerne igen, men problemet ligger åbenbart et andet sted. Mit problem er at jeg havde lavet nogle beskrivende sider med link, der blev vist i info blokken til venstre. Linkene er der stadig men teksten mangler, og når jeg skriver igen bliver teksten IKKE gemt. Det samme er tilfældet i den uddybende vare beskrivelse. Beskrivelserne ligger stadig i CMS modulet, men uden tekst.
Samtidig mangler jeg stadig hjælp til at indlæse data basen igen fra backup.


Første del forstår jeg ikke - du må have kaldt dine CMS sider noget andet, således at dine links nu peger på noget forkert? Måske er det sket under upload af din backup, så filerne der ligger i CMS har ét id, mens dine links peger på et andet? Ellers må du forklare lidt bedre.

Vedr. backup og restore af SQL database, er det ret omfattende bare lige at beskrive - og desuden kan man lave totalt rav i shoppen (eller ødelægge den) hvis man ikke er forsigtig.

Så i første omgang kan du læse dette: http://fragments.turtlemeat.com/mysql-database-backup-restore-phpmyadmin.php - ved ikke om den forklarer alt i detajler.

og hvis du ikke har mod på at indlæse backup selv, kan du nok betale dig fra, at nogen gør det for dig.
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve at forklare lidt bedre. I CMS modulet har jeg lavet en side med beskrivelse af handelsbetingelser. Denne tekst er nu forsvundet. Når jeg skriver teksten igen, eller kopierer fra word, bliver det ikke gemt. Jeg kan åbne denne "fil" hvor jeg lige har skrevet og gemt. Ruden hvor teksten skrives er helt blank. I shoppen ligger linket stadig på forsiden, men når man klikker på det, plejer teksten at vises på siden, men nu vises et blankt areal mellem de andre moduler. Det samme er gældende med vare beskrivelser, de vises normalt når man klikker "vis", men nu er siden blank, og jeg bare ikke få lov til at gemme teksten i tekst ruden.
Mht. at indlæse back up, virker det umiddelbart lidt underligt på mig, at man laver en back up mulighed der "bare" er klik-klik, men indlæsning er mere indviklet??
Jeg vil kigge på linket for at blive lidt klogere, men tak for hjælpen.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok skjult dine problemtekster, så jeg kan ikke se, hvad der sker.

Vedr. indlæsning af backup - ja, det virker nok lidt underligt, at det er nemt at lave backup, men det er svært at læse ind. Men det er nu såmænd meget logisk. Det er komplekst at håndtere databaser, og man skal vide, hvad man laver. Den backup man tager er jo også blot en ren SQL-fil.

Det kan da godt være, der kommer en funktion til importer backup, det aner jeg ikke. Men uanset hvor brugervenligt PrestaShop er, så vil man møde situationer, hvor man er nødt til at have et større kendskab til opbygning, databaser osv. Jeg tror ikke på, at der nogensinde kommer et system, som ikke kræver en vis viden - ikke når man man samtidig vil have tonsvis af kompleks funktionalitet. Det må alt andet lige kræve noget viden. Ellers ville der jo heller ikke være folk, der tilbyder og tjener penge på opsætning af PrestaShop.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...