Jump to content

Finns det bara ett enda vettigt webbhotell?


asjoli

Recommended Posts

Jag blir så less. Ska det vara helt omöjligt att driva en shop i egen regi på ett webhotell till en hyfsad summa?

Har testat one.com och det fungerade hyfsat bra tills jag uppgraderade till 1.3.6, då blev det sirap av allt.

Nu har jag flyttat hela butiken till Loopia. Den fungerar tillfredställande, men jag vill få in ett RSS-flöde från min blogg. Det går inte eftersom modulen använder sig av file_get_contents() som dom av säkerhetsskäl har stängt av. Det är ingen stor grej, men med tanke på vilken prisskillnad det är mellan loopia och one så förväntar jag mig att en sån enkel grej ska funka.

Många på forumet verkar rekommendera Oderland. Det funkar inte i min budget, men verkar vara det enda som fungerar bra med Prestashop.

Nu lutar det åt att jag byter till en hyrd shop. Inget jag egentligen vill, men det verkar vara det enda möjliga om man ska få hyfsad hastighet och kunna få de funktioner man vill använda sig av.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir så less. Ska det vara helt omöjligt att driva en shop i egen regi på ett webhotell till en hyfsad summa?

Har testat one.com och det fungerade hyfsat bra tills jag uppgraderade till 1.3.6, då blev det sirap av allt.

Nu har jag flyttat hela butiken till Loopia. Den fungerar tillfredställande, men jag vill få in ett RSS-flöde från min blogg. Det går inte eftersom modulen använder sig av file_get_contents() som dom av säkerhetsskäl har stängt av. Det är ingen stor grej, men med tanke på vilken prisskillnad det är mellan loopia och one så förväntar jag mig att en sån enkel grej ska funka.

Många på forumet verkar rekommendera Oderland. Det funkar inte i min budget, men verkar vara det enda som fungerar bra med Prestashop.

Nu lutar det åt att jag byter till en hyrd shop. Inget jag egentligen vill, men det verkar vara det enda möjliga om man ska få hyfsad hastighet och kunna få de funktioner man vill använda sig av.


Nu blev jag orolig, vad var det för problem när du uppdaterade till 1.3.6 på one.com? Är på väg att själv uppdatera till denna och har one.com. Orkar du berätta vad som gick åt fanders?
//Algauth
Link to comment
Share on other sites

Jag blir så less. Ska det vara helt omöjligt att driva en shop i egen regi på ett webhotell till en hyfsad summa?

Har testat one.com och det fungerade hyfsat bra tills jag uppgraderade till 1.3.6, då blev det sirap av allt.

Nu har jag flyttat hela butiken till Loopia. Den fungerar tillfredställande, men jag vill få in ett RSS-flöde från min blogg. Det går inte eftersom modulen använder sig av file_get_contents() som dom av säkerhetsskäl har stängt av. Det är ingen stor grej, men med tanke på vilken prisskillnad det är mellan loopia och one så förväntar jag mig att en sån enkel grej ska funka.

Många på forumet verkar rekommendera Oderland. Det funkar inte i min budget, men verkar vara det enda som fungerar bra med Prestashop.

Nu lutar det åt att jag byter till en hyrd shop. Inget jag egentligen vill, men det verkar vara det enda möjliga om man ska få hyfsad hastighet och kunna få de funktioner man vill använda sig av.


Nu blev jag orolig, vad var det för problem när du uppdaterade till 1.3.6 på one.com? Är på väg att själv uppdatera till denna och har one.com. Orkar du berätta vad som gick åt fanders?
//Algauth



1.3 är rätt tung mot databasen, speciellt om man har många kategorier/produkter i butiken då de lagt till kundgrupper m.m. vilket gör att det blir stora databasförfrågningar. Därmed krävs mer prestanda för 1.3 än 1.2.
Detta borde dock bli bättre i 1.4 då de gjort en hel del prestandaförbättringar i den versionen.
Link to comment
Share on other sites

Det var det som sänkte butiken på one, svarstiderna mot databasen var alldeles för långa. Jag har rätt så många kategorier och även produkter...

Håller tummarna att det blir bättre så fort 1.4 släpps. Nu kör jag Loopia, och även om det är skillnad mot One så är det inte helt optimalt iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Det var det som sänkte butiken på one, svarstiderna mot databasen var alldeles för långa. Jag har rätt så många kategorier och även produkter...

Håller tummarna att det blir bättre så fort 1.4 släpps. Nu kör jag Loopia, och även om det är skillnad mot One så är det inte helt optimalt iallafall.


Din sida är riktigt seg! Kör du loopia nu?
Link to comment
Share on other sites

Jag mailade dom om svarstiderna och nu ska databasen flyttas för att servern som jag ligger på har hög belastning!?
Fattar inte att man trycker in så mycket på varje server så att kunden ska bli mer eller mindre missnöjd och klaga innan något händer... Vill inte alla ha en snabb sajt!?
Känner mig totalt utnyttjad. >:-(

Link to comment
Share on other sites

Har reggat mig på ett testkonto på Oderland nu. Ska ladda upp min databas där sen också.
Ska bli mycket intressant och se om det gör någon skillnad.

Testar just nu shoppen mot http://tools.pingdom.com och får time out ibland!!!
Inte för jag fattar vad det var för skit som de flyttade min databas till, men inte blev det bättre iallafall >:-(

Link to comment
Share on other sites

1.3 är rätt tung mot databasen, speciellt om man har många kategorier/produkter i butiken då de lagt till kundgrupper m.m. vilket gör att det blir stora databasförfrågningar. Därmed krävs mer prestanda för 1.3 än 1.2.
Detta borde dock bli bättre i 1.4 då de gjort en hel del prestandaförbättringar i den versionen.


Vad finns det man kan göra själv då, medans man väntar på version 1.4? Städa i databasen? Inaktivera kundgrupper på något vis? Färre kategorier/produkter?

Vet du hur långt borta ver 1.4 är?
Link to comment
Share on other sites

Du kan få köra på min server för en liten slant. Tar du hand om installation konfig av Prestashop sjlv så vill jag ha 150 kr inkl moms för första månaden och sedan 25 kr per månad.
Du betalar för 3 månader i förskott.

Du får då 1 gb disk och 5 gb/månad i trafik. Behöver du mer blir det något mer per månad.

Du kan få testa att sätta upp shopen och sedan gå live inom 30 dagar kostnadsfritt om du vill testa först.

Hör av dig till mig på [email protected]

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade detta i en gammal tråd här på forumet. Testade det och det gjorde STOR skillnad på min shop.
Nu fungerar den riktigt hyfsat på Loopia (visserligen har de flyttat hela sajten till en annan server som tydligen var nyare än den jag låg på...).

Ändra detta:
$smarty->force_compile set to false in smarty.config.inc.php

Galet att något så litet kan göra så mycket.

Jag kommer fortfarande att flytta till Oderland för jag måste säga att deras service är outstanding! Snabba svar och extremt hjälpsamma. Och då har jag inte ens ett "riktigt" konto hos dom, bara ett testkonto.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag använder Space2U som webbhotel. Fungerar klockrent. De har olika program och funktioner som man kan ladda ned på webbhotellet direkt från sitt eget konto hos dem. Bland annat finns Sprestashop. Installerar du Prestashop den vägen får du en installation som Space2U vet fungerar. Jag har alltid fått bra support när det uppstår några frågor. Rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...