Jump to content

Popup ved "læg i kurv" har øget antallet af besøgende på checkud siden med 10,21% hos os


Timpet

Recommended Posts

Vi havde på et tidspunkt en debat om hvor vidt det var godt eller skidt med den popup vi har på vores site når man lægger noget i kurven. Kort sagt så tilbyder den kunden at gå til bestillingen eller fortsætte med handle.

Jeg tror nok at jeg i debatten lovede at lave en test af det. Det har jeg så lavet.

Resultatet siger at 10,21% flere besøger checkud siden når popup'en er der, i forhold til når den ikke er der. Når 10,21% flere besøger checkud siden, så vil jeg mene at der er popentielt er chance for 10,21% flere kunder, det er selvfølgelig ikke alle sammen der gør det færdigt, men nu har vi ihvertfald vist dem vejen.

Faktisk så har jeg afsluttet testen idag, efter at en genkøbskunden skriver til os "Den vil ikke lægge noget i kurven", panikken spredte sig selvfølgelig, og efter noget roderi afslutter jeg testen så popup'en kommer på igen hos alle besøgende. Kort efter at jeg har bedt hende prøve igen skriver hun at hun kunne hun endelig lægge det i kurven. Mit gæt er at hun ikke kunne finde ud af det var lagt i kurven pga. den manglende popup.

Inden man bare kaster popupen ind på sin side og så regner med at flere køber, så tror jeg at det er meget branche orienteret om det her har en positiv effekt eller ej. Her tænker jeg fx på hvis man sælger mange småting, til små priser, hvor en gennemsnitsordre altid indeholder mange ting.

Et andet interessant perspektiv er om dem som gennemfører en ordre uden popup generelt køber flere ting end dem der gennemfører med popup, fordi man leder dem "for hurtigt" til checkud. Det har jeg desværre ikke mulighed for sådan lige at teste på. Dog kan jeg sige at vi har kørt med popup version længe, og oplever ikke problemer med at folk køber meget få ting i forhold til inden vi installeret den, men det er sådan mere min følelse af det.

Link to comment
Share on other sites

Meget inspirerende læsning.

Jeg eksperimenterede på et tidspunkt med et modul, der viste et popup-vindue, hvis man forlod shoppen uden at handle. Ideen var så, at man tryglede kunden om at blive. F.eks. kunne man skrive: "Bliv lidt endnu, du får 10 % rabat, hvis du handler hos os." Jeg droppede ideen, da jeg selv hader den slags popup.

/Kjeld

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kommenteret den popup tidligere, og var ikke begejstret.

Hvordan kan du vide at stigningen kommer som følge af den popup?
Og 10% Helt ærlig. Det kan du sgu ikke måle på den måde.

Min omsætning på en af mine sider er steget 1000% i forhold til de 2 foregående måneder. Og jeg bruger ikke popup.
Forklaring: Der er sgu ikke ret mange, som køber blomsterfrø i november og december måned.

Den målings resultat kan du efter min mening ikke bruge til en skid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kommenteret den popup tidligere, og var ikke begejstret.

Hvordan kan du vide at stigningen kommer som følge af den popup?
Og 10% Helt ærlig. Det kan du sgu ikke måle på den måde.

Min omsætning på en af mine sider er steget 1000% i forhold til de 2 foregående måneder. Og jeg bruger ikke popup.
Forklaring: Der er sgu ikke ret mange, som køber blomsterfrø i november og december måned.

Den målings resultat kan du efter min mening ikke bruge til en skid.


Rent teknisk så har jeg brugt Google website optimizer, også kaldet GWO. Med den kan man teste forskellige variationer af alle mulige ting på sitet. Så jeg har altså målt det over den samme periode, og ikke delt det op over 2 forskellige måder, det ville jo være en fuldstændig urimelig måde at teste på.

Jeg har så lavet en version hvor der er popup når folk lægger noget i kurven, og en version hvor der ingen popup var, og det er så derud af jeg kan sige at der er 10,26% flere der er kommer til checkud siden i den version hvor der har været popup. Det er målt over 5000 besøgende og ca 100 der har lagt noget i kurven, her har jeg som sagt så afbrudt testen pga. den kunde der ikke kunde finde ud af at hun havde lagt noget i kurven.

Jeg ved godt du ikke kan lide popup'en pertho, heldigvis er der ikke nogen der tvinger dig til at bruge den til noget :)
Link to comment
Share on other sites

Ser man lige bort fra den "aktuelle" måling, så er det jo et super interessant område at grave. Faktisk er der jo folk der udelukkende beskæftiger sig med netop dette område. Feks. er der lavet en undersøgelse, hvor det viste sig, at en grøn "tjek ud" knappe faktisk gav højere omsætning en en rød knappe. Det viser jo, at selv de mindste ting kan give en øget omsætning. Men.. som I er inde på, så er det jo forskellig fra person til person, og hvilke produktområde der forhandles.
Hvad angår popups, så er jeg personlig ikke specielt glad for dem, jeg syndes de forstyrre mit indkøb, fordi jeg skal klikke én gang ekstra for hver produkt jeg ligger i kurven. Derimod syndes jeg, at det er rart, at kunne se kurvens indhold samtidig med at jeg shopper rundt. Dette afspejler sig på min egen side. og lur mig om ikke det også gælder for mange andre selfmade shop-ejere.

Link to comment
Share on other sites

Tillægsspørgsmål: Inkluderer testperioden december måned? For mit vedkommende oplevede jeg også en totalt stor stigning i forhold til året før (hvor jeg kørte på Oscommerce) og webhandel generelt steg vist med 35% i december i forhold til december 2009. Det skal man jo også lige tage med.

Pop up eller ej - det bliver ikke for mig tror jeg. Jeg bliver selv vildt irriteret over pop-ups, da de som oftest beder en om at deltage i en undersøgelse, så jeg lukker dem blindt. Men.... om man får success eller ej, tror jeg bestemt også afhænger af målgruppen. Og Timpet - du rammer den yngre, ikke så skeptiske internetbruger. Nogle af os rammer bedstefar/mor der lige har lært at handle på nettet, og andre af os rammer familien Danmark fra 30 og op. Dét jeg mener er, at målgruppen også skal med i betragtning. Det er ikke konverteringsrater alt sammen, når man forsøger at ramme forskellige målgrupper med samme skyts:-)

Edit: 5000 hvor 100 har lagt noget i kurven, det ser jo superfint ud, for det er jo en høj konvertering, men hvor mange købte??? Ellers kan vi jo ikke bruge det til noget. Jeg har også mange der lægger i kurven og så forlader shoppen (nok mest pga. porto er min opfattelse. Folk tror de kan købe en ting til 50 kr og få gratis porto)

Link to comment
Share on other sites

Det er en ændring af blockcart modulet, jeg har desværre flere ændringer i mit så jeg kan ikke rigtige dele det. Men det findes på forum her et sted.

Jeg har ikke registreret hvor mange der købte noget i den teste, fordi det som jeg synes var interessant var hvor mange flere jeg kunne få til checkud siden ved at have popup'en. På den er der igen mange faktore der spiller ind, og der er nogen ting på den som jeg skal have testet på et tidspunkt. Jeg har hen af vejen alle step i en bestilling proces og ser hvordan jeg kan optimere dem så flere når næste "mål" i processen.

Testen siger altså det den siger 10,26% flere besøg på checkud siden når vi havde popup'en.

Det er ligegyldigt i hvilket periode testen er lavet, det vigtige er at den begge versioner testet samtidigt. GWO viser 50% af de besøgende version A og 50% version B. så hvis jeg har 100 besøgende idag så ser 50 popup'en når de ligger noget i kurven, og de andre 50 ser den ikke.

Undskyld jeg lige er lidt kort for hovedet, men jeg havde lavet et møg langt post og så røg nettet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...