Jump to content

Vraag aan multishop kenner, database en gebruik bij een multishop


Recommended Posts

Hallo, ik heb enkele vragen over prestashop multishop:

 

ik ben een project aan het voorbereiden voor een bouwstoffenhandel, deze heeft geen eigen winkel omdat hij met franchisenemers werkt. om dezelfde reden heb ik het besluit genomen een multishop omgeving voor te stellen, er is de hoofdshop en voor elke franchisewinkel (ik noem het maar partner) een eigen shop, het is zo dat elke partner niets mag veranderen, dit gebeurd enkel in de hoofdwinkel, waar de hoeveelheid, prijzen, akties enzovoort worden bewerkt.

 

Wanneer in een partnershop iets word besteld worden emails verstuurd, de gebruikelijke naar de klant, één naar de hoofdwinkel waar ook het hoofdmagazijn is en één naar de partnershop.

 

De hoofdwinkel verzend de waren tijdens normale leveringen mee aan de partnerwinkel, die deze bezorgd aan de klant, ook de betalingen geschieden naar de partnerwinkel, al dit heb ik voor de demonstratie reeds in orde gekregen

 

maar er is één grote vraag:

 

Ik denk dat ik het weet maar wens toch een bevestiging van iemand te bekomen die het zeker weet,

in mijn systeem dacht ik dat al de partnershops de database gebruiken waarin de hoofdwinkeel in zit dus de vraag is wanneer er produkten in de hoofdwinkel worden geplaatst (rond de 7.000 artikelen) staan deze toch maar éénmaal in de database, klopt toch hoop ik?

 

Want het punt is dat er op dit moment buiten de Hoofdwinkel reeds 56 Partnershops worden gekoppeld aan de hoofdwinkel en het aantal groeit, ik weet het nog niet maar waarschijnlijk gaan we in de toekomst naar misschien wel 100 partnershops.

 

mijn tweede grote vraag is hoeveel shops kunnen in multistore omgeving geplaatst worden in dezelfde groep?

 

Derde vraag, op dit moment geeft de hosting een garantie van 2 GB Ram en de database maximum 1 GB, zou dit voldoende zijn?

 

Graag hulp van een Prestashop - multishop kenner!

Link to comment
Share on other sites

hey, dankje voor de snelle reactie,

 

wat ik bedoelde dat shop owners niets mogen doen is hetvolgende:

 

zoals reeds gezegd gaat het over een franchisesysteem, het betekend dat er een bedrijf is dat zelf geen winkel heeft maar wel goederen aankoopt en verdeeld over de 56 partnerwinkels, dus ze hebben wel een heel groot magazijn maar zelf geen verkoopsruimte.

 

op dit moment hebben ze enkel een papieren kataloog die in de websites van de shops kunnen aangevraagd worden, deze word dan per post verstuurd, éénmaal aangekomen bij de klant kan deze zijn gewenste product uitzoeken maar dient dan naar een partnershop te gaan om het af te halen, of wanneer het niet in de winkel voorradig is te bestellen.

 

wanneer men denkt aan de verloren tijd die verloopt in dit systzeem dacht ik eraan contact met de hoofdwinkel te nemen en mijn systeem voor te stellen, via de hoofdwinkel worden de producten ingevoerd, prijzen en voorraad, ook kunnen hier acties worden gemaakt die in de partnerwinkels worden voorgesteld ZONDER dat de partner iets kan veranderen, met op dit moment 56 partners word dit alleen maar een chaos.

 

wanneer een klant koopt in een partnershop worden de normale emails verstuurd. 1 naar klant voor bevestiging van de bestelling, 1 naar de partnershop die dan weet dat er een bestelling is gemaakt en die dan via normale weg kontact neemt met de klant wanneer hij dat wenst + 1 mail naar de hoofdwinkel die de bestelde goederen levert bij de partnershop.

 

Natuurlijk kan een klant die aanwezig is in de winkel samen met de verkoper in de winkel via de webshop ook bestellen.

 

Maar om chaos zoveel mogelijk te vermijden mag een eigenaar van de partnershop enkel de bestellingen beheren, meer niet, geen prijzen veranderen of artikelen toevoegen...

 

daar ik nog niet weet hoe de shop snel zal evalueren denk ik eraan de klant te overtuigen naar een deditated server te gaan, mag ik je nog vragen uw oordeel te geven welke, hier kan je het aanbod zien van een grote provider hier in Oostenrijk.

 

Dan laatste vraag, hoe werkt een dedicated server, is dat voor mij na afsluiten van het contract identiek zoals bij een normale hosting, ftp enzovoort?

 

Dank je in ieder geval!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Beste,

 

Net als mdekker kan ik bevestigen dat 2GB niet voldoende zal zijn, maar alles hangt natuurlijk af van het aantal concurrent connecties bij piekmomenten.

Als voorbeeld
Voor een klant werkten we een email campagne uit wat resulteerde in een piek van 2000 gelijktijdige bezoekers en een goeie 200 bestellingen per uur. Gelukkig hosten we zelf deze webwinkel en kunnen we deze server zowel upgraden bij piekmomenten, alsook downgraden wanneer de aantal bezoekers terug normaal zijn.

 

Deze klant maakt standaard gebruik van 8GB en bij dergelijke piekmomenten verhogen we dit toch naar 32GB. Als de bezoeken mooi verdeeld zijn over de dag zonder serieuze pieken, dan kan 4GB als voldoende zijn. Bekijk zeker ook het geheugengebruik van de server bij de go-live.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...