Jump to content

Standardfortrydelsesformular og handelsbetingelser [LØST]


Carsten1971

Recommended Posts

Hej

 

Har lige et par spørgsmål

 

Standardfortrydelsesformular, her er reglerne at "Når salget er gennemført skal sælger imidlertid decideret sende forbrugere, der har fortrydelsesret, standardfortrydelsesformularen."

Handelsbetingelser vil jeg også gerne sende ud til kunden.

 

 

Men, hvordan gør man det nemmest i Prestashop 1.6.1.4?

 

 

http://e-handelsjura.dk/e-handelsjura/fortrydelsesret/standardfortrydelsesformularen/

 

 

Mvh

Carsten

Edited by Carsten1971 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et lovkrav at den sendes til kunden. Det er nok at der links til på hjemmesiden.

Hej

 

Jo, det er et lovkrav, sådan læser jeg det.

 

Når salget er gennemført skal sælger imidlertid decideret sende forbrugere, der har fortrydelsesret, standardfortrydelsesformularen.

Selve standardfortrydelsesformularen fremgår af bilag 3 til forbrugeraftaleloven, og formularen skal sendes med den ordlyd, den har i bilaget. Formularen skal sendes til forbrugeren på et varigt medium, og det vil i praksis sige pr. brev eller i en e-mail. Det vil ikke være tilstrækkeligt at indsætte et link til, hvor forbrugeren kan finde formularen på sælgers hjemmeside, det spørgsmål er der udtrykkeligt taget stilling til i forbindelse med lovens tilblivelse.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener, det er forkert, hvad denne advokat skriver?

 

 

/Kjeld

Hej Kjeld

 

Ja og det mener Forbrugerombudsmanden og FDIH juridiske afdeling også

 

Den gyldne regel er at kunden skal havde din samme oplysninger efter køb som kunden fik før købet.

 

Dvs. man skal sende Standardreturformular samt salgs og leveringsbetingelser ud til kunden efter et køb.

 

Oplysningerne kan stå på ordrebekræftelsen eller sendes separat som en PDF fil

 

 

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nettjek/Bilag/Din-oplysningspligt-foer-salget

Punkt 9;

Du skal samtidig stille den standardfortrydelsesblanket, som fremgår af forbrugeraftalelovens bilag 3, til rådighed for forbrugeren. Du kan vælge enten at have den på din side, eller at linke til den. Hvis der bliver indgået en aftale, skal blanketten sendes til kunden på papir, mail eller et andet varigt medium. Her er et link ikke godt nok. 

 

Aftale er det samme som køb

 

E-mærket https://www.emaerket.dk/gaa-til-virksomhedssiden/guide-standardfortrydelsesformularen

 

Når kunden har foretaget et køb på din netbutik, har du pligt til at sende standardfortrydelsesformularen til kunden på et varigt medie, f.eks. mail eller vedlægge den i papirform sammen med varen. Her vil det ikke være tilstrækkeligt at linke til formularen, da det ikke opfylder kravet om, at formularen skal være på et varigt medie. Kunden skal modtage standardfortrydelsesformularen inden for rimelig tid efter købet og senest ved levering af varen eller tjenesteydelsen.

Modtager kunden ikke fortrydelsesformularen, påbegynder fortrydelsesfristen først, når formularen er modtaget af kunden. I værste fald løber fortrydelsesfristen i op til et år og 14 dage efter leveringen. Derudover er du afskåret fra muligheden for at fratrække et beløb for en eventuel værdiforringelse, hvis kunden sender en brugt vare retur til dig.

 

 

Jeg har snakket med FDIH juridiske afdeling og Forbrugerombudsmandens support og skal man følge loven så skal man sende begge dele til kunden.

 

Mvh

Carsten

Link to comment
Share on other sites

Hej Kjeld

 

Ja og det mener Forbrugerombudsmanden og FDIH juridiske afdeling også

 

Den gyldne regel er at kunden skal havde din samme oplysninger efter køb som kunden fik før købet.

 

Dvs. man skal sende Standardreturformular samt salgs og leveringsbetingelser ud til kunden efter et køb.

 

Oplysningerne kan stå på ordrebekræftelsen eller sendes separat som en PDF fil

 

 

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nettjek/Bilag/Din-oplysningspligt-foer-salget

Punkt 9;

Du skal samtidig stille den standardfortrydelsesblanket, som fremgår af forbrugeraftalelovens bilag 3, til rådighed for forbrugeren. Du kan vælge enten at have den på din side, eller at linke til den. Hvis der bliver indgået en aftale, skal blanketten sendes til kunden på papir, mail eller et andet varigt medium. Her er et link ikke godt nok. 

 

Aftale er det samme som køb

 

E-mærket https://www.emaerket.dk/gaa-til-virksomhedssiden/guide-standardfortrydelsesformularen

 

Når kunden har foretaget et køb på din netbutik, har du pligt til at sende standardfortrydelsesformularen til kunden på et varigt medie, f.eks. mail eller vedlægge den i papirform sammen med varen. Her vil det ikke være tilstrækkeligt at linke til formularen, da det ikke opfylder kravet om, at formularen skal være på et varigt medie. Kunden skal modtage standardfortrydelsesformularen inden for rimelig tid efter købet og senest ved levering af varen eller tjenesteydelsen.

Modtager kunden ikke fortrydelsesformularen, påbegynder fortrydelsesfristen først, når formularen er modtaget af kunden. I værste fald løber fortrydelsesfristen i op til et år og 14 dage efter leveringen. Derudover er du afskåret fra muligheden for at fratrække et beløb for en eventuel værdiforringelse, hvis kunden sender en brugt vare retur til dig.

 

 

Jeg har snakket med FDIH juridiske afdeling og Forbrugerombudsmandens support og skal man følge loven så skal man sende begge dele til kunden.

 

Mvh

Carsten

 

Der er en anden tråd om dette, som Kjeld har flyttet til Love og Regler. Men jeg tillader mig at skrive i denne tråd (så må Kjeld flytte hvis nødvendigt)

 

Det er meget mærkeligt med den fortolkning, du citerer. Hvis jeg læser lovgrundlaget, så ser jeg altså ikke det samme, når vi altså taler om en webshop med fysiske varer (og dermed ikke varer til download, hvor der ikke er fortrydelsesret - eller den kan fraviges)

 

Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=160666#Kap4

 

 

Udøvelse af fortrydelsesretten

 

§ 20. Ønsker forbrugeren at udøve sin fortrydelsesret, skal denne inden udløbet af den fortrydelsesfrist, der følger af § 19, ved afgivelse af en utvetydig erklæring give den erhvervsdrivende meddelelse herom. Forbrugeren kan vælge at benytte standardfortrydelsesformularen i lovens bilag 3.

 

Stk. 2. Den erhvervsdrivende kan endvidere på sin hjemmeside give forbrugeren mulighed for elektronisk at udfylde og indsende enten standardfortrydelsesformularen i lovens bilag 3 eller en anden utvetydig erklæring. Benytter forbrugeren den fremgangsmåde, der er anført i 1. pkt., skal den erhvervsdrivende straks på et varigt medium kvittere for modtagelsen.

 

Stk. 3. Er meddelelsen afsendt inden fortrydelsesfristens udløb, anses fristen for overholdt.

 

Stk. 4. Forbrugeren har bevisbyrden for, at denne har gjort brug af fortrydelsesretten i overensstemmelse med stk. 1-3.

 

 

Det læser jeg ikke, som du har fået det fortolket:

"Forbrugeren kan vælge at benytte standardfortrydelsesformularen i lovens bilag 3."

"Den erhvervsdrivende kan endvidere på sin hjemmeside..."

og "Benytter forbrugeren den fremgangsmåde, der er anført i 1. pkt., skal den erhvervsdrivende straks på et varigt medium kvittere for modtagelsen."

 

Der står intet sted nævnt, at standardfortrydelsesformularen skal leveres til forbrugeren på et varigt medie - men det skal svaret på forbrugerens henvendelse derimod. Dette har jeg indtil nu gjort ved at sende en mail retur til kunden, som ønsker at fortryde. Her har jeg blot skrevet, at jeg bekræfter modtagelsen.

 

 

 

§ 8. Inden der indgås en aftale om en vare eller en ikkefinansiel tjenesteydelse, skal den erhvervsdrivende, hvis aftalen indgås uden for den erhvervsdrivendes forretningssted eller ved fjernsalg, på en klar og forståelig måde give forbrugeren oplysning om

1) varens eller tjenesteydelsens vigtigste egenskaber i et omfang, der svarer til kommunikationsteknikken og til varen eller tjenesteydelsen,

 

§ 10. Ved aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes forretningssted skal de i § 8, stk. 1, nævnte oplysninger gives på papir eller, hvis forbrugeren samtykker hertil, på et andet varigt medium. Oplysningerne skal være letlæselige og udfærdiget på et klart og forståeligt sprog.

 

§ 11. Ved aftaler indgået ved fjernsalg skal de i § 8, stk. 1, nævnte oplysninger gives eller stilles til rådighed for forbrugeren under anvendelse af midler, der er tilpasset den anvendte fjernkommunikationsteknik. Hvis oplysningerne gives på et varigt medium, skal de være letlæselige.

 

Min fortolkning af ovenstående:

§ 8: I en webshop, må dette være varebeskrivelsen

§ 10: Leveringsseddel der sendes med varen

§ 11: midler tilpasset den anvendte fjernkommunikation - det må alt andet lige være en e-mail med ordrebekræftelse med oplysninger, da vi taler om internethandel. Og hvis de afgives på et varigt medie (papir) skal de være letlæselige = ikke skrevet med mikroskrift, være på et papir, der har været fotokopieriet 1000 gange

 

 

§ 13. Ved aftaler indgået ved fjernsalg skal den erhvervsdrivende inden for rimelig tid efter aftaleindgåelsen og senest ved levering af varen, eller før leveringen af tjenesteydelsen påbegyndes, give forbrugeren en bekræftelse af aftalen på et varigt medium.

 

Min fortolkning:

Leveringsseddel, der sendes med varen

 

 

§ 20. Ønsker forbrugeren at udøve sin fortrydelsesret, skal denne inden udløbet af den fortrydelsesfrist, der følger af § 19, ved afgivelse af en utvetydig erklæring give den erhvervsdrivende meddelelse herom. Forbrugeren kan vælge at benytte standardfortrydelsesformularen i lovens bilag 3.

Stk. 2. Den erhvervsdrivende kan endvidere på sin hjemmeside give forbrugeren mulighed for elektronisk at udfylde og indsende enten standardfortrydelsesformularen i lovens bilag 3 eller en anden utvetydig erklæring. Benytter forbrugeren den fremgangsmåde, der er anført i 1. pkt., skal den erhvervsdrivende straks på et varigt medium kvittere for modtagelsen.

Stk. 3. Er meddelelsen afsendt inden fortrydelsesfristens udløb, anses fristen for overholdt.

Stk. 4. Forbrugeren har bevisbyrden for, at denne har gjort brug af fortrydelsesretten i overensstemmelse med stk. 1-3.

 

Min fortolkning:

"Stk. 2. Den erhvervsdrivende kan endvidere på sin hjemmeside give forbrugeren mulighed for elektronisk at udfylde og indsende enten standardfortrydelsesformularen i lovens bilag 3 eller en anden utvetydig erklæring. Benytter forbrugeren den fremgangsmåde, der er anført i 1. pkt., skal den erhvervsdrivende straks på et varigt medium kvittere for modtagelsen."

Så igen kan man sende en mail og bekræfte over for forbrugeren.

 

Nå, men det var den måde jeg læste lovteksten på....

 

Ud fra det, du har fået fortalt, er en e-mail et varigt medie. Så det må betyde, at man vel kan indsætte standardfortrydelsesformularen som tekst i ens ordrebekræftelse. Hvis kunden så ønsker at fortryde, så kan de udfylde felter i e-mailen og sende retur.

 

Hvordan det så kan være et varigt medie - eftersom mails kan ændres inden de sendes retur - det er jeg ikke helt med på...

Link to comment
Share on other sites

Der er en anden tråd om dette, som Kjeld har flyttet til Love og Regler. Men jeg tillader mig at skrive i denne tråd (så må Kjeld flytte hvis nødvendigt)

 

Det er meget mærkeligt med den fortolkning, du citerer. Hvis jeg læser lovgrundlaget, så ser jeg altså ikke det samme, når vi altså taler om en webshop med fysiske varer (og dermed ikke varer til download, hvor der ikke er fortrydelsesret - eller den kan fraviges)

 

Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=160666#Kap4

 

 

Det læser jeg ikke, som du har fået det fortolket:

"Forbrugeren kan vælge at benytte standardfortrydelsesformularen i lovens bilag 3."

"Den erhvervsdrivende kan endvidere på sin hjemmeside..."

og "Benytter forbrugeren den fremgangsmåde, der er anført i 1. pkt., skal den erhvervsdrivende straks på et varigt medium kvittere for modtagelsen."

 

Der står intet sted nævnt, at standardfortrydelsesformularen skal leveres til forbrugeren på et varigt medie - men det skal svaret på forbrugerens henvendelse derimod. Dette har jeg indtil nu gjort ved at sende en mail retur til kunden, som ønsker at fortryde. Her har jeg blot skrevet, at jeg bekræfter modtagelsen.

 

 

 

Min fortolkning af ovenstående:

§ 8: I en webshop, må dette være varebeskrivelsen

§ 10: Leveringsseddel der sendes med varen

§ 11: midler tilpasset den anvendte fjernkommunikation - det må alt andet lige være en e-mail med ordrebekræftelse med oplysninger, da vi taler om internethandel. Og hvis de afgives på et varigt medie (papir) skal de være letlæselige = ikke skrevet med mikroskrift, være på et papir, der har været fotokopieriet 1000 gange

 

 

Min fortolkning:

Leveringsseddel, der sendes med varen

 

 

Min fortolkning:

"Stk. 2. Den erhvervsdrivende kan endvidere på sin hjemmeside give forbrugeren mulighed for elektronisk at udfylde og indsende enten standardfortrydelsesformularen i lovens bilag 3 eller en anden utvetydig erklæring. Benytter forbrugeren den fremgangsmåde, der er anført i 1. pkt., skal den erhvervsdrivende straks på et varigt medium kvittere for modtagelsen."

Så igen kan man sende en mail og bekræfte over for forbrugeren.

 

Nå, men det var den måde jeg læste lovteksten på....

 

Ud fra det, du har fået fortalt, er en e-mail et varigt medie. Så det må betyde, at man vel kan indsætte standardfortrydelsesformularen som tekst i ens ordrebekræftelse. Hvis kunden så ønsker at fortryde, så kan de udfylde felter i e-mailen og sende retur.

 

Hvordan det så kan være et varigt medie - eftersom mails kan ændres inden de sendes retur - det er jeg ikke helt med på...

Hej

 

Har set tråden og det her var mere et spørgsmål om, hvordan man kunne sende tekster automatisk ud til kunden når der er lagt en ordre og selvfølgelig på den mest økonomiske måde :-)

 

Men jeg læste også lovteksten og blev ikke helt kog på, hvad man skulle gøre, men jeg smider mine salg og leverings betingelser + returformularen ind i ordre bekræftelsen, på en eller anden måde- 

 

Men skal man ind og rette i selve order_conf.html? der er vel ikke er andre måder?

 

Nu er jeg ret ny i Prestashop, men kan det ikke give problemer, hvis man opdaterer selve Prestashop?

 

/Carsten

Link to comment
Share on other sites

Lav en manuel backup af alle mails og upload disse igen efter opgradering. Så længe man opgraderer inden for en hovedversion, bør det ikke give problemer. Mails ændrede først for alvor udseende i version 1.6. Fra 1.2 til 1.5 var de alle PrestaShop pink og strukturen ændrede sig ikke ud over nogle nye mails, der blev tilføjet.

Link to comment
Share on other sites

Lav en manuel backup af alle mails og upload disse igen efter opgradering. Så længe man opgraderer inden for en hovedversion, bør det ikke give problemer. Mails ændrede først for alvor udseende i version 1.6. Fra 1.2 til 1.5 var de alle PrestaShop pink og strukturen ændrede sig ikke ud over nogle nye mails, der blev tilføjet.

 

Ok, tak for for info, jeg lukker tråden :-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...