Jump to content

Moms ved salg i udlandet - 25%?


niddo

Recommended Posts

Hej prestashoppere.

Dette spørgssmål er til jer der har en butik der sælger varer verdenen rundt, eller som har kendskab til diverse retningslinjer.

 

- Hvis man har en butik hvor man sælger til hele verdenen, er der så en vej at komme udenom at betale 25% moms på alle varer der er solgt, også i de forskellige lande?

Det skal siges at firmaet nok bliver nødt til at være dansk registreret da jeg selv bor i danmark. Men jeg får f.eks. mine varer fra USA hvor min leverandør sender dem fra. Lige pt. ved jeg godt at jeg kan sætte 25% moms på varene for at være på den "sikre" side så skat ikke kommer efter mig. Men er der nogle der gør dette anderledes? Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil klart anbefale dig at tage til info-møde hos SKAT, så du kan få helt styr på reglerne om salg til lande udenfor EU - og ikke mindst basale momsregler. Når du importerer varer skal du også importregistreres, og det kan også være, at der skal betales punktafgifter af de varer, du importerer. Så du er nødt til at sætte dig grundigt ind i reglerne.

 

Der er ofte indlæg om disse emner på amino.dk - det er ikke rigtigt et emne der hører hjemme her i forum da vi primært beskæftiger os med opsætning og brug af PrestaShop og ikke så meget de mere praktiske aspekter i at drive virksomhed.

Link to comment
Share on other sites

- Hvis man har en butik hvor man sælger til hele verdenen, er der så en vej at komme udenom at betale 25% moms på alle varer der er solgt, også i de forskellige lande?

Hvis man sælger til lande udenfor EU, skal man ikke opkræve moms.

Jeg har sat min shop op, så mine kunder fra Fæøerne, Grønland og Norge, får vist priserne uden moms og dermed kan købe uden at betale dansk moms.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

SKAT har en udmærket vejledning: https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064447&vId=0

 

Pas i øvrigt på med at læse blog indlæg om moms. Reglerne er ændret flere gange inden for de seneste år, sidst 1/1 2015.

Der findes derfor mange blog-opslag rundt omkring på nettet, som meget kategorisk fastslår hvordan reglerne VAR, men som er rygende forkerte i forhold til gældende lovgivning. 

 

Det er f.eks. en udbredt misforståelse, at der ikke skal opkræves moms ved slag uden for Danmark. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hvis man sælger til lande udenfor EU, skal man ikke opkræve moms.

Jeg har sat min shop op, så mine kunder fra Fæøerne, Grønland og Norge, får vist priserne uden moms og dermed kan købe uden at betale dansk moms.

Hi Elund

 

Jeg har samme behov som du - nemlig at kunne sælge med moms til en række EU lande og uden til fx Norge. Har netop modtaget en ordre fra UK og ser at der ikke er beregnet moms af den. Jeg havde en bunke tax rules og taxes aktiveret (kommer vel ind med language pakkerne). Nu har jeg sat dem alle inaktive på nær 25% DK. Men det er jo helt sikkert ikke nok.

 

Kan du give mig lidt hjælp til hvordan det sættes korrekt op for HHV EU og EX EU?

 

Hilsen Martin

Link to comment
Share on other sites

Kan du give mig lidt hjælp til hvordan det sættes korrekt op for HHV EU og EX EU?

Under momsregler har jeg bare defineret en regel der heddder 25%.

Herunder definerer jeg så de lande, der skal opkræves 25% moms.

 

I mit tilfælde er Færøerne, Grønland og Norge således IKKE defineret nogen steder.

 

Nu er det længe siden, at jeg har sat det op, men jeg mener faktisk ikke, at der skal mere til.

Jeg bruger stadig PrestaShop 1.5.6.2

Edited by elund (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Hej ELund

 

Tak for dit hurtige svar. Jeg har kikket på det igen med dit råd i mente og det ser faktisk us til at UK af en eller anden grund ikke er med i listen over lande som skal have DK moms (=EU landene). Jeg har nu ændret Cypres til UK og lavet et test køb med en UK adresse og det ser ud til at virke.

 

Systemet lod mig ikke tilføje et land - så det var derfor jeg overskrev Cypres. Nogen ide til hvordan man tilføjer et land under en tax-rule?

 

Hilsen Martin

Link to comment
Share on other sites

Systemet lod mig ikke tilføje et land - så det var derfor jeg overskrev Cypres. Nogen ide til hvordan man tilføjer et land under en tax-rule?

Ja, under momsreglen for 25% klikker du på "Tilføj ny momsregel". Så vælger du et land og trykker gem.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...