Jump to content

Problem vid uppdatering från 1.3.6 till 1.6


Recommended Posts

Jag har försökt att uppdatera/uppgradera från version 1.3.6 ett tag nu utan framgång. Både till 1.6, 1.5 och 1.4, Försökt följa guider där man uppdaterar manuellt och automatiskt men inget har fungerat. Det som har gått bäst har varit när jag börjat uppdatera med de äldsta versionerna, alltså 1.4.4 osv. Det som nästan fungerat var när jag testade 1.4.5 och fick följande felmeddelande. Är det någon som är bättre på SQL än mig och som kan hjälpa mig att dechiffrera det? Eller som har någon annan bra plan för hur man går tillväga vid en uppgradering til 1.6? Vet inte ens om de fel jag sett nedan är fel eller vara varningar egentligen?

(och ja felmeddelandet är från 1.4.4 men jag har fått samma fast med 145 i katalognamnet!)

 

MVH Jörgen

 

---------------------------------

Error during install/upgrade: ( ! ) Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in D:\wamp\www\prestashop-prep144\classes\MySQL.php on line 34 Call Stack #TimeMemoryFunctionLocation 10.0005274344{main}( )..\model.php:0 20.0039521352include_once( 'D:\wamp\www\prestashop-prep144\install\xml\doUpgrade.php' )..\model.php:91 30.04531361160desactivate_custom_modules( )..\doUpgrade.php:274 40.04531361336DbCore::getInstance( )..\desactivatecustommodules.php:30 50.04531362160DbCore->__construct( )..\Db.php:88 60.04531362224MySQLCore->connect( )..\Db.php:111 70.04541362272mysql_connect ( )..\MySQL.php:34

You may have to:

  1. Fix the error(s) displayed
  2. Put your database backup
  3. Modify the file settings.inc.php to put the old version for the line with _PS_VERSION_
  4. Restart the upgrade process from the begining
Link to comment
Share on other sites

Hej Hammarqvist!

 

Vilken version har du på phpmyadmin?

 

Jag kan utläsa att du har en borttagen mysql anslutning, därför undrar jag.

 

Sedan PS 1.6 fordras det nämligen en annan version på just phpmyadmin för att det skall fungera.

 

Bästa hälsningar

MacRoy

Link to comment
Share on other sites

Hej MacRoy och tack för ditt svar!

 

Jag kör "senaste" Wamp-servern och den har phpmyadmin 4.1.14 vad jag kan se. Dock borde väl inte detta vara något problem sålänge som jag bara testar att uppdatera till 1.4.5 exempelvis? Vilken version behöver jag då?

 

MVH Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Hej Hammarqvist!

 

Nej det borde inte vara några problem enligt vad jag kan se så har dom fixat detta i version 1.4.5.1

 

https://www.prestashop.com/en/developers-versions/changelog/1.4.5.1-stable

 

Jag rekommenderar dig att i så fall att göra en ny ren installation, och skapa en ny databas exempelvis "butik" inne i phpmyadmin och ta en backup på hela prestashop katalogen och gör sedan en ny installation.

 

Av erfarenhet så vet jag att det kan strula vid uppdatering av prestashop, så därför tycker jag att du skall prova detta och se om det funkar till belåtenhet. Problemet kan sitta i just dom olika versionerna av din databas typ PHPMYADMIN.

 

Bästa hälsningar

MacRoy

Link to comment
Share on other sites

Hej MacRoy!

 

Vet du, jag skulle bli väldigt tacksam om du förklarade ditt förslag för mig på typ idiotnivå, skulle du orka det?

 

* Alltså ren installation av vilken version? 1.4.5.1 eller 1.6.1.1?

* Och alltså inte ta med några gamla prestashopfiler förutom databasen, som innehåller "allt" eller?

 

Jag har inte jobbat med mysql och liknande så mkt innan och senast var typ 6 år sedan, så jag är sjukt ringrostig.

 

MVH Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar dig att först göra en ny ren installation av Prestashop 1.6.1.1 och installera dina moduler en efter en för att se så att du inte får några problem med kompatibiliteten, som annars kan vara ett stort problem.

 

Gå sedan igenom alla funktionerna en efter en, det finns en hel räcka med nyheter i PS 1.6.1.1 jämfört med PS 1.4.5.1.

 

Jag anser att PS 1.6.1.1 nu har blivit så stabil så att när du gjort dina tester och fått allt till belåtenhet så tycker jag att du skall köra denna! Prestashop släpper inom loppet av några veckor skulle jag tro, PS 1.6.1.2 där alla småbuggar och fixar skall vara åtgärdade helt och hållet.

 

Bästa hälsningar

MacRoy

Link to comment
Share on other sites

Hej igen MacRoy!

 

Det låter som det bästa förslaget på länge (=

Jag tar tag i detta nu på måndag och testar att lägga in den gamla databasen i nya PS 1.6.1.1 och ser hur långt jag kommer med det. Efter det kollar jag på mail, bilder, mm som säkert också vill komma över till nya miljön.

 

Tack för hjälpen sålänge!

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Macroy eller andra som läser detta!

 

Nu har jag börjat jobba med detta igen. Och det är en sak jag funderar på. Det går alltså kanske inte att importera den gamla databasen? Och kan man exportera teman från ver 1.3.6?

För att få till en uppdaterad webbplats måste vi alltså

* Kanske skapa ett nytt tema? (Med hjälp av det gamla mer eller mindre?)

* Lägga in alla produkter på nytt, med namn och bilder

* Skapa nya länkar till frakt, betalning osv?

* Lägga in alla kunder manuellt igen? Och fungerar det att göra det om de har speciella lösenord mm? (är inte så haj på hur allt fungerar i Prestashop som sagt)

* Och kanske något mer? Eller finns det något bra sätt att få med sig dessa saker? Att delvis exportera/importera den gamla databasen?

 

MVH Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...