Jump to content

HJÆLP til prisregler - VIPKunder/Kundeloyalitet - Hvordan?


cuties.dk

Recommended Posts

Hi,

 

Bruger version 1.6 og har en købt template.

 

Jeg vil gerne tilbyde mine kunder at blive VIP-kunde - dvs. fast rabat (10%) fremadrettet, når de har handlet over et vist beløb, 5000 kr. Det er ikke et krav at der skal købes for 5000 kroner eller derover ved bare en ordre, men at der samlet er købt for 5000 kroner eller mere over en periode, heraf 2 år.

 

Kan ikke gennemskue, hvordan jeg laver denne indstilling vha. prisregler. Er der nogen herinde der kan guide mig?

 

Mvh

 

Sata Kjær

Link to comment
Share on other sites

Der er to aspekter: 1) Hvordan man laver en VIP kundegruppe der får rabat, og 2) hvordan man får kunder over i VIP gruppen.

 

Svaret på 1) findes her: http://doc.prestashop.com/display/PS16/Customer+Groups 

 

Svaret på 2) er mere indviklet, fordi der indgår både et beløb og en løbende periode. Det er muligt der findes et modul der kan gøre det, men mit gæt er, at det næppe kan betale sig at gå den vej, med mindre du har mange tusind VIP kunder hver uge. Hvis du blot har få kunder om måneden som opfylder VIP kriterierne, så ville jeg vælge at flytte dem over i VIP kundegruppen manuelt.

 

Det er klart, at manuel behandling selvfølgelig er lidt mere usikker - man kunne jo glemme eller overse noget, men automatik er også bøvlet. F.eks. En kunde lægger en ordre på over 5000 kr. Automatikken gør kunden til VIP. Derefter bestiller kunden for 1000 kr. og får sin rabat. Til sidst afbestiller kunden den første store ordre.  Det er ikke umuligt at redde sig ud af, men det er altså lettere at have lidt manuel føling med hvad der foregår. 

Link to comment
Share on other sites

Der er to aspekter: 1) Hvordan man laver en VIP kundegruppe der får rabat, og 2) hvordan man får kunder over i VIP gruppen.

 

Svaret på 1) findes her: http://doc.prestashop.com/display/PS16/Customer+Groups

 

Svaret på 2) er mere indviklet, fordi der indgår både et beløb og en løbende periode. Det er muligt der findes et modul der kan gøre det, men mit gæt er, at det næppe kan betale sig at gå den vej, med mindre du har mange tusind VIP kunder hver uge. Hvis du blot har få kunder om måneden som opfylder VIP kriterierne, så ville jeg vælge at flytte dem over i VIP kundegruppen manuelt.

 

Det er klart, at manuel behandling selvfølgelig er lidt mere usikker - man kunne jo glemme eller overse noget, men automatik er også bøvlet. F.eks. En kunde lægger en ordre på over 5000 kr. Automatikken gør kunden til VIP. Derefter bestiller kunden for 1000 kr. og får sin rabat. Til sidst afbestiller kunden den første store ordre.  Det er ikke umuligt at redde sig ud af, men det er altså lettere at have lidt manuel føling med hvad der foregår.

Hi,

 

Har fundet en anden løsning ved at kalde mine VIP-kunder dem der handler over et vist beløb pr. ordre istedet for. Så har derved lavet en indstilling inde under 'prisregler for kurv'. For alle dem der handler for mere end 1500 kroner er der så 10% rabat. Det gør det både nemmere at administrere plus at jeg håber at det kan motivere kunderne til at tilføje lidt ekstra varer til kurven.

Link to comment
Share on other sites

Hi,

 

Har fundet en anden løsning ved at kalde mine VIP-kunder dem der handler over et vist beløb pr. ordre istedet for. Så har derved lavet en indstilling inde under 'prisregler for kurv'. For alle dem der handler for mere end 1500 kroner er der så 10% rabat. Det gør det både nemmere at administrere plus at jeg håber at det kan motivere kunderne til at tilføje lidt ekstra varer til kurven.

Lyder som en god løsning, selv om det selvfølgelig er en anden (og måske ikke har så meget VIP over sig, men mere en en generel volumen rabat).

 

Selv om det så ikke har så meget med denne konkrete tråd at gøre, så lad mig give lidt input til vores erfaringer på vores shop.

 

Vi har prøvet mange forskellige rabat modeller:

1) Generel rabat ved køb over et bestemt beløb

2) Rabatter til VIP kunder (vi kalder dem klub medlemmer, da vi tidligere også havde en fysiske butik og brugte medlemskort)

3) Mængderabatter på ens varer (antal)

4) Mængderabatter på et bestemt antal varer valgt frit i en eller flere kategorier

5) Bonuspoint ved ethvert køb

6) Gratis forsendelse ved køb over et vist beløb

 

1) og 2) har ganske beskeden effekt. 

3) virker for de kunder der er interesseret i den pågældende vare men ellers ikke

4) virker lidt bedre end 3 men med beskeden effekt

5) Virker overhovedet ikke - nærmest tvært imod.

6) Virker generelt godt

 

Nu skal man passe på med at overfører dette til andre shops. Der er forskellig i sortiment, priser, returmuligheder (vi sælger også fødevarer og plejeprodukter , som f.eks. ikke må byttes eller tages retur), men jeg tror alligevel der er et vist fælles træk.

 

Volumenrabatter (10% ved samlet køb over X kroner) har vi prøvet i starten. Logikken skulle være, at kunder så fylder kurven op for at nå X. I praksis gør de det bare ikke. Vi kan faktisk se, at antallet af forladte kurve stiger lidt med den rabatgivning (og jeg gætter på det er fordi kunder begynder at tænke for meget over priserne, og så dropper det fordi de synes det alligevel bliver for dyrt).

 

Det går lidt bedre på mængderabatter (styk antal) på varer - enten samme vare eller på tværs af sortimentet. Her kan vi se, at de kunder der er interesseret i disse varer (f.eks. ret populært på øl), går målrettet efter disse tilbud. Fint nok, men ofte køber de ikke andet - egentlig OK, men det betyder bare at tilbudene ikke virker som i den fysiske butik som slagtilbud der lokker kunder til og får dem til at købe andet.

 

VIP kunder (klub medlemmer hos os), det er svært at sige - jo, det virker nok, men jeg tror egentlig at vores klub medlemmer i forvejen er glade for os, fordi de som medlemmer får meget mere (f.eks. madopskrifter, gratis kundearrangementer, foredrag og mails med nyheder om hvad der rør sig), så de vil sikkert også handle hvis de blot får samme vilkår som andre.

 

Bonuspoint: UAAGH!! Lad vær. Det er et helvede at administrere, og det er svært for kunder at forstå og bruge. Det kræver at brugeren opretter sig, hvilket halvdelen af vores førstegangskunder ikke gør. (Når førstegangskunden vender tilbage er de frustreret over ikke at få point på det første køb ) . Lovgivningen kræver, at man oplyser om omregningsfaktoren mellem point og værdi (kroner), dvs. man kan ikke rigtig ændre på noget over tid, fordi man så skal holde styr på hvornår de enkelte point er optjent (og det kan man ikke i Prestashop). Gavekort er en helt speciel udfordring: Giver man point på køb af gavekort, skal man sikre, at der ikke gives point når dette kort bruges. Er gavekortet købt uden point kan man godt give point når det bruges. Point skal trækkes tilbage hvis kunden efterfølgende dropper købet,..... fortsæt selv listen - jo mere man graver sig ned, desto værre bliver det. (Vi kom f.eks. en overgang til at give point for flaskepant - det er ikke smart).

 

Fri forsendelse: Den er god. Specielt god op til højtider hvor man typisk køber meget i vores shop. Og generelt fordi man dermed fjerner følelsen af at det koster ekstra at shoppe på nettet. 

 

Opfordring: Fortsæt gerne tråden her, med egne erfaringer. Der er måske større forskelle end jeg lige ser, og det kunne da være interessant at høre om man kan gøre tingene anderledes / bedre. 

Edited by TorbenЯune (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bemærket en tendens med udsolgte varer. Mailalerts-modulet kan jo bruges, så kunden kan lade sig registrere, når varen kommer på lager igen. Det er lidt i stil med: "De bedste fester, er dem man ikke bliver inviteret til". Når kunden ser at en vare er udsolgt (men der skal dog ikke være 50% udsolgte varer), bliver den pludselig ekstra interessant. Ofte ser jeg, at den samme kunde registrerer sig på 5 forskellige udsolgte varer og så alligevel køber en enkelt vare. Nok som en form for testordre. Når så varerne kommer på lager igen, ja så sker det ofte, at kunden rent faktisk handler igen.

 

/Kjeld

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bemærket en tendens med udsolgte varer. Mailalerts-modulet kan jo bruges, så kunden kan lade sig registrere, når varen kommer på lager igen. Det er lidt i stil med: "De bedste fester, er dem man ikke bliver inviteret til". Når kunden ser at en vare er udsolgt (men der skal dog ikke være 50% udsolgte varer), bliver den pludselig ekstra interessant. Ofte ser jeg, at den samme kunde registrerer sig på 5 forskellige udsolgte varer og så alligevel køber en enkelt vare. Nok som en form for testordre. Når så varerne kommer på lager igen, ja så sker det ofte, at kunden rent faktisk handler igen.

 

/Kjeld

Det er en interessant iagttagelse. Jeg tror det hænger meget sammen med hvad det er for vare. Hos os har vi ikke den tendens. På en del af de leverancer vi laver, er der tale om gavekurve - dvs. et indkøb som foretages for at forære til andre. Har skal varerne selvfølgelig være på lager. Er de ikke det vælger kunden noget andet (fordi det selvfølgelig er mere betydende at gavekurven når frem i tide, end lige præcist hvad der er i).

 

Vi har så valgt en lidt anden tilgang til lagerbeholdning. Vi har en del drop shipment aftaler, som typisk tager en enkelt ekstra dag i leveringstid. Derfor har vi sat en lagerregel op om, at ordre som indeholder en eller flere af disse varer (som kendetegnes ved lagerstatus 0), får adderet en dags ekstra leveringstid. Det fremgår så af check out siden. På det sted er det vores erfaring, at kunderne godt kan leve med en ekstra leveringsdag. Hvis vi derimod mærker varerne med leveringstid så fravælger rigtig mange dem der har en ekstra dag. Psykologi er en sjov ting - hvilket jo også understreges af Kjelds iagttagelser. 

 

Kunne være man skulle lave en helt tråd med kundepsykologiske iagttagelser. 

 

Af de mere kuriøse og lidt morsomme kommer en her (og den ER sand): Efter jul for et par år siden møder en midaldrende dame op (i den fysiske butik vi havde dengang) med et halvtomt glas med chokoladenødder. Hun har fået det i julegave, og hun kan ikke li' mandler. Halvdelen af glasset bestod af chokoladeovertrukne mandler, og nu mente hun sig berettiget til at få glasset BYTTET. Det krævede lidt ekstra af den stakkels pige som passede butikken den dag, at få den kunde ekspederet. Hun gjorde noget helt genialt: I stedet for at afvise eller ryste på hovedet forærede hun kunden endnu et glas, så hun selv kunne pille endnu en halvdel af dem hun godt kunne li' fra. På den måde fik hun et helt glas, og et ekstra glas som hun så kunne forære væk. Kunden blev så glad at hun den dag i dag er trofast kunde i webshoppen. Det kostede 49,50 (udsalgspris iccl. moms). Genialt og godt gået. OG: Pigen som passede butikken, læser i dag afsætningsøkonomi på CBS.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...