Jump to content

Fakturaavgift läggs till i produktkatalogen vid varje beställning


Recommended Posts

Hej

Jag är ny på Prestashop så jag vet inte om detta egentligen är ett problem.

 

I den webbshop som jag jobbar med så kan kunden välja att betala mot faktura när varorna erhållits. När en beställning genomförts så läggs fakturaavgiften till som en produkt i produktkatalogen. Varför då? Är det korrekt att det ska vara så? Borde inte den avgiften bara finnas med på ordern som en avgift, eller har jag fel? Hur ska min kund hantera avgiften ifall den ska läggas till som en produkt i produktkatalogen varje gång?

 

Om det inte ska vara så, vart kan jag hitta hur man konfigurerar bort det?

 

Prestashop versionen är 1.5.6.2

Link to comment
Share on other sites

Hej autodog!

 

Du skriver inte vilken tjänst du använder för fakturering, men de flesta bolag tror jag använder den här metoden, troligen för att den är enklast för dem.

Jag har pratat om det här med företaget som jag använder, för om kunden vill repetera en beställning så följer den förra fakturaavgiften också med och det skapar ett felmeddelande. "Varan" måste raderas ur varukorgen för att kunden ska kunna genomföra köpet, kanske inte helt solklart för en vanlig kund.

 

/Weronicha

Prestashop 1.4.0.6 & 1.6.0.12

Link to comment
Share on other sites

Hej autodog!

 

Du skriver inte vilken tjänst du använder för fakturering, men de flesta bolag tror jag använder den här metoden, troligen för att den är enklast för dem.

Jag har pratat om det här med företaget som jag använder, för om kunden vill repetera en beställning så följer den förra fakturaavgiften också med och det skapar ett felmeddelande. "Varan" måste raderas ur varukorgen för att kunden ska kunna genomföra köpet, kanske inte helt solklart för en vanlig kund.

 

/Weronicha

 

Prestashop 1.4.0.6 & 1.6.0.12

 

Hej Weronicha

Det är en modul för fakturering (prestashop modul?) som är anpassad till denna webbshop av en tidigare kollega. Det finns inget i koden för den faktura-modulen att den ska lägga till fakturaavgiften som en produkt i produktkatalogen. Min kund som äger webbshoppen tycker att detta är förvirrande och fel men eftersom jag inte hittar en uppenbar anledning så vill jag få bekräftat om det är så att fakturaavgiften ska läggas till som produkt vid beställning. I mitt fall så syns den inte i varukorgen utan inne i administrationens produktkatalog efter att beställning har gjorts.

 

Följd frågan blir också, missar min kund intäkter på att inte hantera dessa eller kan man bara radera dem?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej!

 

Oftast så läggs fakturaavgiften som en produkt men den är inaktiverad så att den inte syns på framsidan. Detta gör också att du inte ser den i varukorgen men den läggs till när du väljer fakturabetalning då den produkten är kopplad till det betalsättet.

Därav blir det också en produkt och som Weronicha säger kommer den med om man gör en beställning igen på en order inne på sitt konto.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...