Knutars Posted October 14, 2014 Share Posted October 14, 2014 Denna tråd är till för diskussion om vilka översättningarna vi ska använda i PrestaShop. En hel del ord återkommer på flera ställen och med olika översättningar; vi vill undvika blandade uttryck. Vissa ord används inte på samma sätt i Sverige som i andra länder, exempelvis moms och skatt. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutars Posted October 14, 2014 Author Share Posted October 14, 2014 Kundvagn eller Varukorg ? Jag har börjat översätta till kundvagn eftersom ikonen föreställer en kundvagn och inte en varukorg. Om ingen motsätter sig detta så kommer jag fortsätta så. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutars Posted October 14, 2014 Author Share Posted October 14, 2014 Transportör eller Leverantör ? Båda dessa används för leverans till kund. Leverantör kan förväxlas med butikens leverantör(er), varför transportör kan vara bättre. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutars Posted October 14, 2014 Author Share Posted October 14, 2014 Snabbmeny eller Bokmärken ? Snabbmenyn heter enbart snabbmeny men skulle kanske hellre heta bokmärken för att förtydliga funktionen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Lindblom Posted October 14, 2014 Share Posted October 14, 2014 (edited) Jag röstar för Kundvagn, Transportör och Snabbmeny. Toppen för övrigt att du tar tag i en städning av uttrycken, det spretar ganska mycket. Edited October 14, 2014 by Patrik Lindblom (see edit history) 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ruilong Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 (edited) Jag har alltid gillat Varukorg bättre än kundvagn. Transportör känns bättre än leverantör, men Fraktfirma eller Fraktalternativ känns mer korrekt för att beskriva vad det egentligen är man lägger upp i butiken. Bokmärken tycker jag låter bra. En annan är väl "Referens" som egentligen borde heta artikelnummer eller art.nr nedkortat. Edited October 15, 2014 by ruilong (see edit history) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutars Posted October 15, 2014 Author Share Posted October 15, 2014 Som ruilong säger, Refenskod och Referensnummer måste självklart bytas ut mot Artikelnummer och vid behov Art.nr. Jag börjar ändra i översättningarna redan nu utan vidare diskussion. Frakt fungerar kanske bättre än transport / leverans? Jag nämnde de befintliga orden men vi ska ju inte begränsa oss till tidigare misstag. Själv gillar även jag kundkorg bättre än kundvagn men har hakat upp mig på vad ikonerna föreställer. Det skulle vara trevligt om PrestaShop gav oss möjlighet att välja ett alternativ i inställningarna. Annars kanske någon orkar programmera en modul... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutars Posted October 17, 2014 Author Share Posted October 17, 2014 Fliken Katalog > Produkter > Kategorier heter på engelska Associationer, därför att den omfattar inte bara kategorier utan även tillbehör och tillverkare. Är detta något ni tycker vore värt att ändra eller blir det bara förvirrande? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ruilong Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Det bör väl framgå att det finns mer än bara kategorier där, men kanske räcker "med Kategorier m.m."? Associationer eller Kopplingar eller något sådant blir nog bara förvirrande. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutars Posted October 18, 2014 Author Share Posted October 18, 2014 (edited) Kund eller Klient ? Eftersom ordet kund hittills använts oftare än klient så är det vad jag för enkelhets skull ändrar till. Jag ändrar i adminfliken till Kategorier m.m. Detta påminner om att Menyer någonstans felaktigt kallas för Flikar eller om det var tvärt om - jag minns inte var just nu. För mig är en meny en länk som expanderar vid klick / hovring och kanske visar andra, dolda menyer och som leder till andra sidor, medan en flik visas med samtliga övriga flikar på en sida och vilka inte leder bort från aktuell sida. Admin > Katalog > Produkter är två menyer och på en enskild produktsida syns sedan flera flikar för Information, Priser SEO mm. Edited October 18, 2014 by Knutars (see edit history) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ruilong Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Håller med helt angående Flikar / Menyer och Kunder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts