Jump to content

Webshop + blog - hvordan med Analytics?


fightgear

Recommended Posts

Hej :)

 

Jeg har fået sat en blog op, og den ligger på minshop.dk/blog

 

Planen er at der skal lægges godt indhold op for at trækkes shoppen op SEO-mæssigt, samt linkes lidt imellem shop og blog hvor det giver mening.

 

Jeg vil gerne kunne spore hvor mange besøgende på webshoppen der kommer fra bloggen og omvendt.

 

Hvordan fungerer det når bloggen ligger på samme domæne?

 

Skal der sættes to Analytics op? Eller skal det sættes op i den jeg har på webshoppen nu?

 

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Dit spørgsmål er jo relevant nok, men det har 100% ikke noget med Prestashop at gøre. Der findes masser af god information på nettet om brug af Analytics og SEO - også meget selvstudium. Du må starte der.

Analytics kan sættes op på mange forskellige måder, også så den statistik (bolg/shop trafik) kan måles. Du kan f.eks. bruge målstyring. 

 

fightgear, du skriver: "Planen er at der skal lægges godt indhold op for at trækkes shoppen op SEO-mæssigt, samt linkes lidt imellem shop og blog hvor det giver mening." - Jo, godt indhold giver god mening, men hvis formålet er at trække SHOPPEN op SEO mæssigt, er metoden forkert. Det vil trække din blog op SEO mæssigt, og hvis det er formålet, er du på rette vej. Hvis du vil have kunderne ind i shoppen når de søger på en bestemt vare, så virker metoden ikke.

 

Skal shoppen højere op SEO mæssigt skal du have andre end dig selv til at pege på den. At en blog i samme domæne peger på varer i din egen shop giver ikke høj søge score hos Google - nærmest tværtimod (de præcise detaljer om det kender kun Google - vi andre kan kun gætte). 

Edited by TorbenRune (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Dit spørgsmål er jo relevant nok, men det har 100% ikke noget med Prestashop at gøre. Der findes masser af god information på nettet om brug af Analytics og SEO - også meget selvstudium. Du må starte der.

Analytics kan sættes op på mange forskellige måder, også så den statistik (bolg/shop trafik) kan måles. Du kan f.eks. bruge målstyring. 

 

fightgear, du skriver: "Planen er at der skal lægges godt indhold op for at trækkes shoppen op SEO-mæssigt, samt linkes lidt imellem shop og blog hvor det giver mening." - Jo, godt indhold giver god mening, men hvis formålet er at trække SHOPPEN op SEO mæssigt, er metoden forkert. Det vil trække din blog op SEO mæssigt, og hvis det er formålet, er du på rette vej. Hvis du vil have kunderne ind i shoppen når de søger på en bestemt vare, så virker metoden ikke.

 

Skal shoppen højere op SEO mæssigt skal du have andre end dig selv til at pege på den. At en blog i samme domæne peger på varer i din egen shop giver ikke høj søge score hos Google - nærmest tværtimod (de præcise detaljer om det kender kun Google - vi andre kan kun gætte). 

 

Jeg er godt klar over at links fra blog -> shop ikke trækker shoppen op i SEO. Det jeg mener er at alt det indhold der på sigt kommer på bloggen skal være med til at trække webshoppen op i SEO, da den ligger på samme domæne.

 

Mht. at Google ikke er glad for at der krydslinkes mellem webshoppen og bloggen, har du kilder på dette? Det har jeg aldrig hørt om før.

Link to comment
Share on other sites

"Mht. at Google ikke er glad for at der krydslinkes mellem webshoppen og bloggen, har du kilder på dette? Det har jeg aldrig hørt om før."

 

Jeg er enig med Torben i denne tråd - og det er almindelig kendt at links mellem egne sites på samme domæne (og måske også links mellem forskellige domæner på forskellige webhoteller, men hvor ejer er den samme) ikke vægtes særligt højt.

 

Det tæller simpelthen ikke lige så meget som et ægte backlink. Hvis du laver en blog om dine egne produkter, vil du jo fra denne blog sikkert primært linke til dine egne produkter - og det vil ikke have samme SEO-mæssige værdi, som hvis en ejer af en blog, der handler om det samme emne, som det du sælger, skriver en tekst og linker til et bestemt produkt på din shop.

 

http://www.connect-media.dk/hvad-er-links.html

 

hvor du under afsnittet Krydslinkning kan læse:

Krydslinkning

Jamen hvordan får du så de her gode links?
Det er meget logisk at tænke, jeg spørger en af konkurrenterne, som jeg kender godt om vi ikke skal linke til hinanden, så kommer vi begge højere op i søgemaskinerne – smart.
Nej, det tager søgemaskinerne naturligvis højde for. Linker du til et site der linker retur til dig, nedskrives værdien af linket.

Det samme er tilfældet, hvis du opretter en blog og linker til dig selv.
Søgemaskinernes algoritmer er i dag så avancerede, at de ofte gennemskuer den slags.

Link to comment
Share on other sites

.......

Mht. at Google ikke er glad for at der krydslinkes mellem webshoppen og bloggen, har du kilder på dette? Det har jeg aldrig hørt om før.

 

Det er nok fordi du ikke har læst om Googles regler, eller hvordan de praktiseres. Det er ikke godt hvis du - uden den viden - prøver at lave "smarte" SEOs. Det kan gå grueligt galt. 

 

Du skal starte med at læse Googles "Retningslinjer for Webmastere": https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=da

Læs afsnittet "Retningslinjer for kvalitet" - og SPECIELT afsnittet "Undgå følgende teknikker".

 

Hvis du tvivler på, om Google så følger egne anbefalinger bør du læse om den ganske berømte J.C. Penney sag (se f.eks.: http://searchengineland.com/new-york-times-exposes-j-c-penney-link-scheme-that-causes-plummeting-rankings-in-google-64529

 

Historien i en nøddeskal er, at firmaet hyrede et reklamebureau til at forbedre page ranking. Det gjorde de ved at sætte en stribe servere op som pegede på indhold hos J.C. Penneys. Da bedraget gik op for Google, styrtdykkede sideplaceringen. 

 

Kan det samme ske hvis du laver en blog som peger på din shop? JA!! det kan det. Hvis din blog er tilstrækkelig inaktiv (ser statisk ud), og google ikke synes at det er tydeligt nok at du selv står bag, så falder hammeren før eller siden. Husk på, at meget af det her sker automatisk, og selv om du er af den opfattelse, at det er ok, og tydeligt at det er dig selv som peger, så er det ikke sikkert at googles algoritmer mener det.

Derfor: God idé med en blog. Men det skal være for bloggens skyld, ikke for SEO. 

 

Håber du synes at min "dokumentation" er god nok. 

(NB! Normalt svarer jeg aldrig på blogindlæg som afkræver dokumentation for et svar. Enten tror man på det man læser, eller også gør man ikke. Hvis man selv sidder med en viden som modbeviser en påstand, så skriver man det i bloggen. På den måde bliver vi alle klogere).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Torben i denne tråd - og det er almindelig kendt at links mellem egne sites på samme domæne (og måske også links mellem forskellige domæner på forskellige webhoteller, men hvor ejer er den samme) ikke vægtes særligt højt.

 

Der er jo også stor forskel på det du skriver om "ikke vægtes særlig højt" og det Torben skrev tidligere: "At en blog i samme domæne peger på varer i din egen shop giver ikke høj søge score hos Google - nærmest tværtimod".
 
Hvis det ikke vægter særlig højt, men hjælper brugerne, så er det jo godt at gøre, men hvis det ligefrem tæller negativt hos Google, så skal man jo nok lade være.
 

Håber du synes at min "dokumentation" er god nok. 

(NB! Normalt svarer jeg aldrig på blogindlæg som afkræver dokumentation for et svar. Enten tror man på det man læser, eller også gør man ikke. Hvis man selv sidder med en viden som modbeviser en påstand, så skriver man det i bloggen. På den måde bliver vi alle klogere).

 

Jeg er skam meget glad for både din og Prestafan's hjælp, men jeg tror der er mange misforståelser i denne tråd.
 
For at gøre det helt klart, så har jeg aldrig troet at det hjælper på SEO at linke mellem shop og blog når de ligger på samme domæne. Det jeg prøver at forklare i første indlæg er at planen med bloggen er bl.a. at den skal trække webshoppen med op i SEO. Ikke ved at krydslinke, men ved f.eks. at der kommer backlinks til bloggen, og fordi den ligger på samme domæne som webshoppen, vil webshoppen også blive trukket lidt op. Og omvendt.
 
Det med at der skal linkes mellem blog og shop er ikke en del af SEO strategien, men for at hjælpe potentielle kunder, og for at folk der kommer direkte ind på bloggen først, kan føre til salg. Så udover kunder der finder shoppen sådan her:
Google søgning -> Webshop -> Køb
Så vil nogle måske finde shoppen sådan her:
Google søgning -> Blog -> Webshop (via link) -> Køb
 
Jeg har lige sendt en PM til jer begge, med et konkret eksempel på hvordan jeg mener der skal linkes mellem bloggen og shoppen.
 
Jeg er i øvrig også kommet lidt i tvivl om webshop.dk/blog løsningen er den smarteste til det jeg vil, frem for enten blog.webshop.dk eller eksternblog.dk?
Edited by fightgear (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Jeg giver kun gode råd i denne tråd. Jeg kan desværre ikke påtage mig at svare på konkrete problemer som sendes via private beskeder (det er derfor jeg har et firma, og her hjælper jeg med PrestaShop). Jeg er heller ikke SEO ekspert, men svarer kun efter bedste evne og mener heller ikke, jeg giver udtryk for andet. Du bad om dokumentation om krydslinks, og det fik du. Så vil du have et helt konkret svar, skal du spørge en der arbejder 100% med SEO. Og dette forum er ikke møntet på dette, men PrestaShop.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg giver kun gode råd i denne tråd. Jeg kan desværre ikke påtage mig at svare på konkrete problemer som sendes via private beskeder (det er derfor jeg har et firma, og her hjælper jeg med PrestaShop). Jeg er heller ikke SEO ekspert, men svarer kun efter bedste evne og mener heller ikke, jeg giver udtryk for andet. Du bad om dokumentation om krydslinks, og det fik du. Så vil du have et helt konkret svar, skal du spørge en der arbejder 100% med SEO. Og dette forum er ikke møntet på dette, men PrestaShop.

 

Grunden til PM'en, var fordi det var svært at give et svar her i tråden, uden at give et eksempel. Og vil helst ikke sidde og afsløre planer offentligt, da man aldrig ved hvem der kigger med af konkurrenter, osv. :)

 

Derfor er PM'en en del af det tidligere svar her i tråden, og ikke et forsøg på at få privat rådgivning.

 

Men du skal have mange tak for din hjælp her i tråden, det har bestemt hjulpet mig videre :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...