Jump to content

[Løst] Kender i Automatic PrestaShop Backup V1.2


KimTheMan

Recommended Posts

Hej,

Jeg vil gerne have en ordning hvor der sker automatisk backup af mine database og måske mine shop filer.

 

Tænkte på hvad gør i "andre" kører i manuelle backup´s efter hver ordre eller hvad gør i?

 

Tænkte hvis dette modul virker og der kunne laves daglige automatiske backups ville det være nemt og enkelt.

 

Men kan ikke lige forstå på modulet om jeg f.eks. kan lave backups direkte til f.eks. min Nas server?

 

(Ups. ser ud til, da jeg oprettede tråden. Der glemte jeg at linke til, det modul jeg snakkede om. Men har fundet nogle stykker, så har glemt præcist hvad for et det var )

 

Mvh. Kim

Edited by KimTheMan (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jeg benytter selv op til flere forskellige metoder men primært disse:

 

  • Prestashop (til DB backup som jeg så overfører til NAS, disse reetablerer jeg fra administrationen, lidt langsomt ift. næste punkt).
  • Navicat for MySQL (til DB backup som jeg så overfører til NAS, disse reetablerer jeg fra Navicat og bruger dem til hurtige ændringer/tests).
  • Min egen host (Plesk) til komplet domain backup (som jeg og mine kunder automatisk (scheduled) kan gøre direkte til min NAS boks via FTP og med meget billigere storage end hvad jeg kan købe til min server).

Derved føler jeg mig rimelig sikker på at kunne komme retur til noget der fungerer :)

 

Mvh. Andreas

Edited by Vorwaerts (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg kender ikke backup modulerne. Jeg laver backup på samme måde som Vorwaerts, dog kører jeg ikke Parallels / Plesk men VMWare, men princippet er det samme: En total backup af hele den virtuelle server.

 

Der er for-og-imod de forskellige løsninger, og den backup metode man vælger afhænger noget af hvad det er man vil beskytte. For taler, at moduler som er indlejret i et Prestashop modul fungerer helt integreret med Prestashop (ingen åbne database records under backup, osv.). Imod taler, at de kun kan reetableres, hvis der er liv i serveren. Er der ikke det skal man først bygge en tom Prestashop, installere modulet, og derefter reetablere, hvilket kan være lidt besværligt.

 

Vil man beskytte sig imod, at hele serveren dør (at Prestashop plus Apache plus operativsystem kollapser) så er det bedre at lave en total server backup med jævne mellemrum. Den kan man så eventuelt supplere med en dedikeret SQL backup, som man så kan køre lidt oftere - f.eks. nogle gange i døgnet. Til SQL backup bruger jeg den indbyggede backup funktion som smider en lokal fil-kopi. Filen fisker jeg så op med FTP i et cron job og flytter den til et andet medie på en anden server. Simpelt, men det virker. 

 

Jeg har i øvrigt SQL og Prestashop kørende på hver sin virtuelle maskine, men i samme VMWare maskine (og begge er med i backup cyclussen).

 

Nu er der selvfølgelig væsentlig forskel på om man selv kører serverne eller om de ligger i et hosting center. Under hosting må man gå ud fra, at hosteren har en eller anden form for restore funktion, og har han det, ville jeg nok vælge et modul i stil med det Kim peger på (og så håbe på, at serveren aldrig dør, eller kan reetableres så jeg kan rulle min egen backup tilbage).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...