Jump to content

Problemer med varelager styring


Gojen

Recommended Posts

Jeg søger en løsning/metode til styring af vores lagersystem i prestashop. Jeg står i den situation at jeg sælger golfbolde i portionsvis af 50, 100 og 200 stk. Hvor flere man køber - desto billigere får man dem, det skal der også tages højde for. 

 

Måden jeg har løst det på nu er at sætte 3 varianter op som "50", "100" og "200" og derefter give dem den rigtige pris i forhold til rabatten. Problemet er følgende: Lad os sige jeg har 1000 golfbolde og sætter dem ind i varianterne som fx. 6 x 50 stk, 3 x 100 stk og 2 x 200 stk. 2 kunder køber 2 portioner af 200 stk. Der er nu 600 golfbolde tilbage, men det er nu ikke længere muligt at kunne købe 200 stk for de nye kunder ?

 

Et andet problem er at en kunde køber 2 x 50 stk og derved ikke får den rabat han/hun skulle have haft ved køb af 100 stk.

 

Det skal siges at jeg gerne vil beholde min dropdown menu med de 50,100 og 200 stk, så kunden slipper for at skulle indtaste antallet selv.

 

 

Er der et klogt hovede som har en løsning eller erfaring med lignede ?

 

 

Min prestashop version er 1.4.7.3, men har tænkt mig at opgradere snart så versionen er underordnet.

 

Min webshop er jyske golfbolde hvis det kan give en bedre beskrivelse af mit problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du kan klare det problem på den måde, dvs. ved at betragte en enkelt bold som produktet, som derefter rabbateres på kvantum, og pakketeres i samme kvanter.

 

Overvej at lave tre produkter: Et som hedder 50 bolde, et som hedder 100 bolde og et som hedder 200 bolde.

 

Sæt så priserne således at rabatten på 2 gange 50 bolde giver prisen for en gange 100 bolde, og så fremdeles. 

 

Lagerstyringen følger så pakkerne med bolde - hvilket jo tilsyneladende er målet - og altså ikke de enkelte bolde. Samtidig får kunden den rigtige pris. 

Ulempe er, at Prestashop IKKE KAN GIVE RABATTER PÅ TVÆRS AF PRODUKTER. Så hvis man køber 2 gange 50 og en gange 100 kan man ikke lave en rabat på det som giver 200 stk. prisen. Det er noget møg, men kan ikke løses, så løsningen er på sin vis kun halv. 

Er der nogen som ved, om dette med rabatter på tværs af produkter, er løst i version 1.6? (og - fristes man til at spørge - som ved om det virker).

 

Giver det mening?

Link to comment
Share on other sites

Hejsa og tak for din svar.

 

Hvis jeg opretter 3 produkter som fx. 50 Nike golfbolde, 100 Nike golfbolde og 200 Nike golfbolde, får jeg vel 3 forskellige varelager i stedet for 1 ønsket varelager ? Eller har jeg misforstået noget  :huh:

 

Problemet er følgende: Lad os sige jeg har 1000 golfbolde og sætter dem ind i varianterne som fx. 6 x 50 stk, 3 x 100 stk og 2 x 200 stk. 2 kunder køber 2 portioner af 200 stk. Der er nu 600 golfbolde tilbage, men det er nu ikke længere muligt at kunne købe 200 stk for de nye kunder ?

 

Jeg prøver at blive ved med at rode rundt med det.  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa og tak for din svar.

 

Hvis jeg opretter 3 produkter som fx. 50 Nike golfbolde, 100 Nike golfbolde og 200 Nike golfbolde, får jeg vel 3 forskellige varelager i stedet for 1 ønsket varelager ? Eller har jeg misforstået noget  :huh:

 

Problemet er følgende: Lad os sige jeg har 1000 golfbolde og sætter dem ind i varianterne som fx. 6 x 50 stk, 3 x 100 stk og 2 x 200 stk. 2 kunder køber 2 portioner af 200 stk. Der er nu 600 golfbolde tilbage, men det er nu ikke længere muligt at kunne købe 200 stk for de nye kunder ?

 

Jeg prøver at blive ved med at rode rundt med det.  :rolleyes:

 

Ja, det er rigtigt. På den måde får du tre lagerstyrende produkter, i stedet for et "bold" produkt. Og samtidig får du det problem, at der ikke rigtigt kan gives den korrekte rabat ud fra de kombinationer der kan laves af pakkerne.

 

En anden mulighed jeg kom i tanke om:

Hvad med at sætte en attribut på varen "bold". Med den kan kunden så vælge hvilken kombination af pakninger han vil have.

Det kunne f.eks. være disse valgmuligheder:

 

A. Alt leveret i 50 stk. pakning.

B. 100 stk. pakninger foretrukket - resten i 50 stk. pakning.

C. 200 stk. pakning foretrukket - resten som 100 og evt. 50 stk. pakning

D. Jeg er ligeglad med hvordan det pakkes - bare giv mig den bedste pris

 

På den her måde kan du give en rabat på den valgte attribut, som er "retfærdig" ud fra den prismodel du i øvrigt bruger.

Og du har på den måde stadig kun et produkt "bold". 

 

(Og hvad gør man så hvis en kunde bestiller 50 bolde, og vælger attribut C, og dermed får en rabat han ikke er berettiget til. Tja, enten skriver du til ham, at det ikke kan leveres. Eller også giver du ham rabatten, kunden bliver glad og køber 1000 bolde i næste uge, eller.... find på noget. )

Edited by TorbenRune (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...