Jump to content

Mit default tema er væk!


Mathiværk

Recommended Posts

Hey people

 

Da jeg var i gang med at opdater fra 1.5.x til 1.6.0.5 opstod der et par fejl i procesen, men dem fik jeg hurtigt løst.

Så da opdateringen var færdig, var alle temaerne væk!  :wacko:

Hvad skal jeg gøre for at få default tema tilbage? 

 

Mvh

Mathias 

 

                                                

 

www.homiegear.dk

@MathiKann

Edited by Mathiværk (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er da noget værre noget, det der.

 

For at redde ud af pinen her og nu, så installerer du den manuelle backup af filer og database, som der står, at du skal tage inden du går i gang med en opgradering.

 

Så er du tilbage på basic.

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt, så fatter jeg simpelthen ikke, at folk er så forhippet på at opgradere til nyeste version, første dag den udkommer.

 

Især ikke, når 2. ciffer ændrer sig fra 5 til 6.

 

Har du hørt udtrykket "If it Works, dont fix it". Hvad er der i den der nye version, som du ABSOLUT MÅ HAVE I DAG?

 

Har du

- sikret dig at din version af autoupgrade kan opgradere til version 1.6.0?

- købte moduler? Har du så bedt om en ny version, som er kompatibel med PS 1.6.0?

- har du prøvet opgraderingen på en testshop forinden?

 

Jeg fatter simpelthen ikke, at folk spiller hassard med sin live webshop på den måde.

 

PS har det med, at nye versioner med nyt 2. ciffer er "ret" fejlbehæftede (beklager udtalelsen PS). Derfor ville jeg ikke basere min webshop på den version de første mange måneder. Når den kommer op på version 1.6.2-3 stykker kan det komme på tale. Ikke før.

 

Hvis jeg skulle installere den, så ville det være af ren nysgerrighed. Se hvordan den fungerer. Teste den af. Formentlig opleve utallige fejl. Og så droppe den igen indtil videre.

 

Det kan godt være, at jeg lyder negativ, men erfaring understøtter min negativitet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er da noget værre noget, det der.

 

For at redde ud af pinen her og nu, så installerer du den manuelle backup af filer og database, som der står, at du skal tage inden du går i gang med en opgradering.

 

Så er du tilbage på basic.

Se, jeg opdaterede til 1.6 og fik de samme problemer med Themes. Så slettede jeg alt og uploadede alle filer fra min backup, inklusive databasen.

Hjemmesiden virker umiddelbart igen som den gamle 1.5 dog med det lille problem, at jeg ikke kan tilføje varer fra backenden, får at vide, at : Varens navn er tomt. Du skal angive mindst et navn under standard sproget, før end du kan gemme varen.: Dette uanset om jeg angiver navn eller ej, GEM knappen er helt væk.

Så hvad gør en klog mand :-)

 

Eigil

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres hjælp!

Men er der ingen mulighed for at jeg kan downloade default temaet igen?

                                                  

 

www.homiegear.dk

@MathiKann

Du kan downloade den tidligere version af shoppen, pakke ud og uploade themet herfra og håbe, det kun er dét der driller.

 

Men når det er sagt, så er jeg fuldstændig enig med Pertho og Kjeld - man skal aldrig installere den nyeste version til ens liveshop uden at have testet - og testet igen, at alt virker (hvilket det indtil nu aldrig har gjort - sådan lidt groft sagt). Og for at teste, skal man kende temmelig meget til alle shoppens funktioner, ellers ved man jo ikke, hvordan de skal - eller bør - opføre sig og dermed hvad man evt. kan leve foruden, hvis noget viser sig ikke at virke.

Så man må altså heller ikke underestimere test efter en opgradering. Ligesom man ikke bør regne med, at man bare lige kan lukke shoppen en eftermiddag og så kører alt igen - eller det afhænger selvfølgelig af, hvor meget man vil genere kunderne. Men al opgradering og efterfølgende test, bør altså foregå på en decideret testshop, og så først herefter laver man selve opgraderingen til ens liveshop.

 

Jeg laver rigtig mange shops, og jeg har endnu ikke fundet en fejlfri version - den mest stabile og mest fejlfri indtil nu er 1.5.6.2 (og den er jo nok også en af de sidste i 1.5-serien, ligesom 1.4.11 blev det i version 1.4). Den første version 1.5 jeg arbejdede på var vidst version 1.5.3 - og selv om den allerede da havde været frigivet ganske længe var der mange fejl. Så opgraderer man, laver hotfixes, installerer opdaterede moduler, fejlsøger og retter i en uendelighed. Jeg nævner lige i flæng nogle af de fejl, jeg har oplevet ved både nye installationer og ved opgraderinger - og dette er vel at mærke alle i version 1.5 som har været ude i langt over et år nu:

 

Ikke muligt at uploade billeder på varer (virkede i nyinstallation i en version, ikke i opgraderede shops, et par versioner senere virkede det ikke overhovedet - hotfix)

Ikke muligt at indsætte html indhold på CMS sider (rettet i en version, virkede ikke i næste version - hotfix igen)

Indkøbskurv tømmes når man lægger varer i kurven

B2B virkede ikke, fordi hele kundegruppe opsætningen i PrestaShop ikke virkede (kun muligt at have standard kundegrupper mht. rettigheder, rabatter osv.)

Multistore virkede ikke pga. ovenstående og kombination med kundegrupper

Ingen mails ved ordrer - virkede i version 1.5.5. virkede så ikke i de to efterfølgende versioner, før der 8 (!) versioner senere af modulet til mailalerts blev fundet en løsning, som nu er implementeret i version 1.5.6.2 - jeg havde en af PrestaShops egne udviklere til at løse problemer i to shops for mine kunder - det tog dem pænt lang tid og mange forsøg at finde fejlen - og man kan slet ikke forvente, at PrestaShops egne udviklere overhovet vil se på problemet.

 

Og dertil kommer så diverse fejl og konflikter i forskellige moduler og themes mellem versionerne.

 

Ovenstående er kun et lille uddrag af de problemer, jeg er stødt på det sidste års tid i mit arbejde for kunder der har diverse shopversioner og skal have nye shops, opgraderet nuværende shops osv. Så hvis man som ny shopejer og uden den store erfaring med PrestaShop (herunder opbygning, moduler, kodning osv.) insisterer på, at man skal have det nyeste nye, blot fordi en besked popper op jævnligt om, at der findes en nyere version - så vil man med al sandsynlighed blive tvunget til at opgradere igen og igen for at prøve at løse problemer (med mindre man kan finde ud af at implementere hotfixes og ikke mindst finde løsningen på alle disse problemer man støder på).

 

Opgraderinger er i øvrigt ikke uden risiko, og det gælder altid. Hvis man stoler blindt på, at shoppen kan tage de fornødne backups, inden man så i øvrigt kaster sig ud i en live opgradering direkte på ens webhotel - så held og lykke.

 

Jeg er udmærket klar over, at PrestaShop gerne vil gøre det så nemt så nemt (og PrestaShop er også supergodt og brugervenligt på rigtig mange områder). Men min erfaring - og de rigtig mange opgaver jeg løser for alle mulige shopejere - viser altså noget andet, når det kommer til de lidt bagvedliggende funktioner og fejl, der opstår.

 

Dette indlæg er ikke ment som en løftet pegefinger eller angreb overfor dig - men som et generelt råd til alle dem, der dels skal i gang med PrestaShop og dels har version 1.5 og tror, at alt bliver godt, når bare man opgraderer til version 1.6 - eller fordi man blot vil have noget funktionalitet, man endnu ikke helt lige ved, hvad man skal bruge til.

 

EDIT: Jeg beklager det blev så langt et indlæg, hvis du har læst med så langt :-)

Edited by Prestafan1234 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Se, jeg opdaterede til 1.6 og fik de samme problemer med Themes. Så slettede jeg alt og uploadede alle filer fra min backup, inklusive databasen.

Hjemmesiden virker umiddelbart igen som den gamle 1.5 dog med det lille problem, at jeg ikke kan tilføje varer fra backenden, får at vide, at : Varens navn er tomt. Du skal angive mindst et navn under standard sproget, før end du kan gemme varen.: Dette uanset om jeg angiver navn eller ej, GEM knappen er helt væk.

Så hvad gør en klog mand :-)

 

Eigil

Opretter et nyt indlæg :-) Dette er et andet problem, end det tråden handler om, så det hører ikke hjemme her.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...