Jump to content

Backup af filer og database - jeres løsning?


colorrush

Recommended Posts

Hvis man er hostet et fornuftigt sted, så tager de daglig backup af både filer og database. Det afhænger så af ens host, om man har direkte adgang til backup filerne eller om man skal have dem til at sende dem (og evt. betale for dem som man skal ved f.eks. UnoEuro).

 

Når det er sagt, så mener jeg, at man også selv skal sørge for at tage backup jævnligt. Min shop har været hacket to gange i år - sidste gang i sidste weekend. I januar hvor det skete første gang, fik jeg en ældre backup fra Meebox, men denne viste sig så at være inficeret, så det var derfor jeg oplevede at blive hacket igen i sidste weekend. Ret tricky, når der først begynder at blive rettet filer længe efter, at man efterfølgende finder ud af, at "nogen" har adgang.

 

Jeg havde så heldigvis selv en backup liggende fra november, som jeg kunne lægge ind - og indtil nu ser det - 7-9-13 - ud til at være ok. Det er som oftest shopfiler, der hackes, så hvis man laver nogle større ændringer i f.eks. theme eller andet, vil det være en rigtig god ide at downloade alle shopfiler via FTP. Ens database er nok svær at følge med i at tage backup af, da den jo indeholder alle kunder, ordrer, indkøbskurve, så den burde man jo i virkeligheden tage mange backups af på en dag. Hvis man så kan leve med at miste f.eks. en dags data, så kan webhotellet ofte hjælpe med dette.

 

Ovenstående vedr. webhoteller gælder ikke one.com eller gigahost - de har ikke nogen klar politik for, hvor ofte de tager backup - og de er under alle omstændigheder ikke videre egnede til PrestaShop.

 

(Jeg ved godt, du er hos Meebox, så det er mere til andre, der læser med).

Link to comment
Share on other sites

Tak for info :)

 

Tror jeg vil lave en jævnlig manuel backup for en sikkerheds skyld. Backup af filerne er ikke noget problem, det kan jeg gøre via FTP. Men hvordan tager jeg backup af databasen?

 

Og af ren nysgerrighed - hvad er intentionen når en shop bliver hacket? Forstår ikke helt hvad de får ud af det.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...