Jump to content

Problem med DHL frakt? + ett annat problem


Recommended Posts

Hej!

Nu när jag trodde att min shop var klar att kunna öppnas så börjar det jävlas...

Skulle göra ett provköp själv men i första steget så säger den att postnumret är ogiltigt? Hur jag ska kunna ändra på det vet jag inte.
post-726884-0-02411500-1389826519_thumb.jpg


Klickar jag i DHL iallafall, och tar mig vidare så på steg 4 så finns det ingen leverantör?
post-726884-0-62438700-1389826518_thumb.jpg

Det tredje problemet hör egentligen inte till frakten, men provade o klicka att jag glömt mitt lösenord, och den sidan jag då kommer till har ju en alldeles galet felskriven text? HUR ska man räta till det? :o

Är det något jag kan påverka eller är det felöversatt av presta? Känns ju väldigt oproffsigt om en kund möts av det :(

post-726884-0-09597500-1389826726_thumb.jpg

 

Hoppas nån kan hjälpa mig med dessa frågor :( Det har redan dragit ut flera månader på tiden för lansering av shoppen o de börjar kännas rätt hopplöst...
 

Link to comment
Share on other sites

1. Under Lokalasering > Länder > Sverge så finns det en ruta som heter postnummer format. Står det NNNNN i den, för det låter som det inte gör det.

2. Kan vara pga av 1, alt att din transportör inte är inställd på rätt zoner.

3. i Themes/<Ditt tema> finns det en sv.php sök efter password_05bd9ea84bc2190c8a9414097e33c69a

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1. Under Lokalasering > Länder > Sverge så finns det en ruta som heter postnummer format. Står det NNNNN i den, för det låter som det inte gör det.

2. Kan vara pga av 1, alt att din transportör inte är inställd på rätt zoner.

3. i Themes/<Ditt tema> finns det en sv.php sök efter password_05bd9ea84bc2190c8a9414097e33c69a

Tack! Jag kollade postnummer format o då stod de NNN NN, tog bort mellanslaget om det skulle göra någon skillnad?

2. Den hittar fortfarande ingen transportör står det, och jag har vart in under DHL transportören o gått igenom de 4 stegen men hittar ingenting som ser konstigt ut..?

 

3. Finns inte ens något sådant vad jag kan se? :( Är mest tomt under themes, jag bifogar skärmdumpar från den sidan här under se om du förstår mer än mig :)

 

post-726884-0-26819100-1389878641_thumb.png

post-726884-0-83807000-1389878653_thumb.png

post-726884-0-57917900-1389878663_thumb.png

post-726884-0-63961600-1389878675_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

2. Använder du Advanced stock management? För i såna fall kan du ha missat att välja transportör för nåt lager.

Mjae jag har klickat i nått avancerat lagerstatus grej, men att ange lagervärde manuellt?

 

Var in o kikade för säkerhets skull men hittade ingenting om transportörer under lager.

 

Är presta alltid såhär buggigt och struligt ni som använt det ett tag? Börjar ärligt talat lessna på att det aldrig ens går att få igång shoppen så den fungerar så överväger att hitta annan weblösning o exportera allt till...

Link to comment
Share on other sites

Okey. Avancerat Lager status kräver lite inställningar.

 

Till och börja med. Under Lager måste man lägga till ett nytt lager, och markera alla sina transportörer, se bild.

 

Samt på alla sina produkter måsta man ställa in vilket lager dom tillhör.

Det gör man genom: Katalog > Produkter > [Produkt A] > Lager > Klicka i lagret du har skapat.

 

 

Och prestashop är det enklaste jag har hittat/testat hittils.

post-465501-0-55482100-1390259149_thumb.png

Edited by PhpMadman (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Okey. Avancerat Lager status kräver lite inställningar.

 

Till och börja med. Under Lager måste man lägga till ett nytt lager, och markera alla sina transportörer, se bild.

 

Samt på alla sina produkter måsta man ställa in vilket lager dom tillhör.

Det gör man genom: Katalog > Produkter > [Produkt A] > Lager > Klicka i lagret du har skapat.

 

 

Och prestashop är det enklaste jag har hittat/testat hittils.

Tack! Du hade helt rätt :) Skapade ett lager och provade att lägga in en produkt i lagret, o då kom jag vidare till o välja transportör :D

 

Har du någon koll på om det är nå mer skumma inställningar som kan spöka med när man vill ha fri frakt och inte?

 

Jag har ställt in att det ska vara fri frakt över 1995kr , och under det 100kr frakt oavsett vikt eller storlek.

Men det lirar inte som det ska , ibland kan de hända att jag lägger in säg 2 produkter, dessa kostar 800kr st, då kommer det upp fraktfritt i kundvagnen. Men i DHL rutan under står det 100kr frakt. Lägger jag till ytterligare en och kommer över 800 så blir det fraktfritt på riktigt, även i DHL rutan?

 

Dessvärre så dök det upp ett nytt problem nu som jag tidigare inte haft. provade lägga till flera billiga produkter, plötsligt blir det 200kr frakt? Fastän det ska vara omöjligt? :rolleyes:

 

Sen är det på något vis möjligt att ta bort rutan ovanför transportörerna där man ska välja land och slå in postnummer? För räkna ut någon frakt behövs inte när det är en fast summa?

 

Om nån vill gå in och testa spektaklet själv så ligger sidan i nuläget på: www.bilstereohornan.se/new

 

Tack för all hjälp ^_^

Link to comment
Share on other sites

Det kan ha med att göra vilken som är standard fraktalternativ. Sätt DHL som standard.

 

Och 200kr kan beror på att vikten eller priset gick utanför intervallerna du har satt, och att DHL är inställt på att använda max pris beräkningar när det är utan för intervallen.

 

Att det står Gratis frakt, har hänt flera, bland annat mig, men kommer inte ihåg hur jag löste det.

 

Men lite googlande på PrestaShop Cart displays free shipping borde kunde ge några idéer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...