Jump to content

Hvad er jeres erfaringer med ViaBill?


NickKK

Recommended Posts

Hej alle,

 

Nå, nu blev jeg igen-igen ringet op af ViaBill-folkene. De er ret begejstrede for deres eget produkt :-) men det lyder jo egentlig også OK.

 

Jeg vil blot gerne høre om jeres erfaringer, inden jeg selv aktiverer det i min egen shop.

 

1. Har I oplevet stigende salg som følge af ViaBill-muligheden for kunderne?

2. Køber ViaBill-kunderne for et større beløb?

3. Benytter ViaBill-kunder sig mere af fortrydelsesretten end "almindelige" kunder?

4. Har I fundet nogle andre ulemper?

 

På forhånd tak.

 

/Nick

Link to comment
Share on other sites

Hej Nick.

 

Her er vores erfaring med ViaBill. Generelt ser det ud til at virke rigtig fint. De har snakket om at deres gebyr skal ned på 1 kr. uanset ordrestørrelse (fik vi fortalt for 2-3 måneder siden), hvilket jeg tror kunne fremme brugen af det betragteligt. Nuværende gebyr er på 10 kr. i adm. gebyr + en procentsats af ordren, som betales af kunden. Da vi fik det sat på vores shop var det ikke muligt selv at betale gebyr af nogen art. Det kunne kun betales af kunden. Om det stadig forholder sig sådan ved jeg ikke, men vil heller bruge meget tid på det i forhold til de ordre vi har haft hvor ViaBill er blevet brugt.

 

Som svar på dine spørgsmål:

 

1. Nej

2. Nej

3. Nej

4. Nej

 

Vi har oplevet at ca. 1 ud af 100 kunder har brugt ViaBill, hvilket mine svar på spørgsmålene også er præget af. Vi har ikke haft mange ordre hvor ViaBill er blevet benyttet. Vi har valgt, under checkout, at oplyse kunden om adm. gebyret. Det kan ikke udelukkes at det også har en indvirkning på brugen, men hellere oplyse kunden om gebyret end at de føler sig "snydt" når de reelt skal betale.

 

Vi reklamere som sådan heller ikke med at vi tager ViaBill (kun under kortlogo), men min overbevisning er at det ikke er afgørende. Har intet evidens for den påstand blot min holdning.

 

Håber det kan bruges.

 

Mvh. Christian

Link to comment
Share on other sites

Christian, tak for din beretning.

 

Jeg har nu integreret ViaBill i min shop, så bliver det spændende at se, om det giver noget ekstra.

 

Det er den nye "ordning", som jeg er kommet med på, hvor gebyret kunden betaler er på kr. 1,- via et kreditkort (det er sådan de initial-verificerer kunden).

 

Jeg fik i øvrigt oplyst, at de arbejder ihærdigt på at implementere en erhvervsløsning, så det ikke kun er CPR-numre, der kan benytte dem ved handel, men også CVR-numre. Interessant.

 

Ydermere må jeg rose deres kundesupport - de er meget ihærdige (på den gode måde, forstås) og virkelig hjælpsomme.

 

Har I andre erfaringer? Eller er det kun Christian og undertegnede, der bruger ViaBill?

 

/Nick

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror lige jeg skal have tjekket om jeg kan er eller kan komme på den nye ordning også. Det har været min største bekymring i forhold til brugen af ViaBill. Hvis de har fået ændret det, så er min overbevisning at flere vil bruge det.

 

Lyder spændende med erhvervsløsning.

 

Er i øvrigt fuldstændig enig med dig omkring deres kundeservice. Har også kun oplevet at de har været meget ihærdige og rigtig hjælpsomme i forbindelse med implementeringen og informationerne omkring hvorledes det fungere. 

 

Har du implementeret deres "reklame" i højre side af shoppen?

 

Mvh. Christian

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo af naturlige årsager heller ikke prøvet det endnu. Det er påfaldende, at ViaBills egen tekst til kunden beskriver, at han kan fortryde inden for 14 dage fra varen er AFSENDT fra forhandleren. Købeloven foreskriver faktisk 14 dage fra varen er KUNDEN I HÆNDE. Når der er weekender, helligdage eller liggetider på posthuset inde over, kan denne forskel have en signifikant betydning.

 

Eftersom ViaBill først overfører fakturabeløbet til forhandleren efter de 14 dage, er det vel blot at melde til dem, at ordre bla-bla er returneret, så de ikke overfører beløbet.

Link to comment
Share on other sites

ViaBill refererer egentlig bare baggrundsretten for forsendelseskøb defineret i KBL § 10: 

 

"Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden er overgivet til en fragtfører..." Dvs., at levering anses for sket, idet du overgiver pakker til eksempelvis Post Danmark.

Edited by Christian Buch (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Nej, Christian, for ViaBill kan indtil videre kun benyttes af private kunder.

 

§10 i KBL er for B2B og privates handel. Hvis det er B2C er det §73 som gælder:

 

§73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når genstanden er kommet i køberens besiddelse.

Link to comment
Share on other sites

Nick, jeg trækker iøvrigt min kritik af deres markedsføring tilbage efter vi er kommet på deres nye ordning.

 

Min kritik gik på den gamle ordning hvor man ikke havde mulighed for at vælge delbetaling/afbetaling. Man kunne håbe danskerne bliver mere tryg ved ViaBill. Jeg synes egentlig de har et ret godt produkt og alternativ til den traditionelle betaling.

 

Mvh. Christian

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...