Jump to content

Nybörjarfrågor kring ev. Prestashop startande


Recommended Posts

Hej allihop.

Jag funderar på att satsa på Presta.

Och har ett gäng frågor till att börja med, hoppas någon vill svara på merparten av dem.

(Några går säkert att söka sig till. ;-) Dock fanns inte så mycket i FAQ´n.

 

* SPCS integration i systemet? Har sett att det finns externa leverantörer till systemet.

Men inget inbyggt?

I så fall hur gör ni som bokför med SPCS utan denna extra leverantör/ modul....

 

* Fraktalternativ verkar vara problematiskt med denna butik?

 

* Vilka brister / tillkortakommanden finns med denna butik som ni upplevt?

Tycker du att någon annan shop är bättre på flertalet punkter?

Hur mycket har ni spenderat på extra moduler etc. där ni är för närvarande?

 

* CAD-integration i shoppen finns några moduler för det, av enklare slag.

 

* Betalsystem Paypal, kortbetalning, kredit och framför allt _Telefonbetalning_

Hur ser era kostnader / lösningar ut på dessa fronter?

 

* Support verkar väl dyrt i förhållande till vissa andra OpenSource-alternativ? 

Är mycket intresserad av era erfarenheter av denna shop såväl bra som dåliga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag driver flertal prestashopar.

 

Jag är nöjd med plattformen som helhet då jag tycker den ligger i framkant med utveckling och funktion. Jag anser att den tillåter ganska avancerade funktioner till bra kostnad rent modul mässigt.

 

Det finns ett stort utbud av moduler och hittills har jag inte stött på någon funktion som inte gått att förverkliga.

 

Jag anser dock att man bör ha lite grundläggande kunskap i programering, om man vill få sin shop att agera som man önskar. Plattformen känns väldigt amerikansk och ibland behövs lite modifieringar för att den skall kännas mer svensk i sättet att fungera/se ut. Då syftar jag mer till utseende på tex en följesedel.

 

Jag har inte stött på några fraktproblem under mina år. Då har jag kört fast frakt och fritt över ett visst belopp.

 

Man bör tänka på att alla moduler man köper inte alltid fungerar med nyare versioner av prestashop. Vissa lämnar dock fria uppdateringar och andra inte. Detta måste man alltid se över innan man bestämmer sig för att uppgradera sin shop. Någon större kostnad har det inte varit för vår del.

 

Jag har bara uppgraderat om det har kommit någon funktion jag varit i behov utav, i dagsläget finns det mesta integrerat så det blir glesare mellan uppdateringarna för min del.

 

Jag har alltid använt mig utav klarna och payson då det har fungerat bra för vår försäljning. Betalmodulen har kostat ca 500sek/styck och sedan tar ju klarna/payson sin del.

 

Vi gjorde en kalklyl på telefonbetalning förut men det höll inte då telebolaget tog ut för stora avgifter. Det var ett år sedan så det kanske har ändrats nu.

 

SPCS går att integrera med tredjepart men inget vi anser vi behövt. Vi använder avräkningsnotan från klarna/payson som underlag i vår bokföring. Att ha synkat lagersaldo i bokföring har aldrig varit aktuellt för vår verksamhet.

 

Support behöver inte vara dyr, det beror nog på vart man letar.

 

Det var nog allt jag hade :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...