Jump to content

Recommended Posts

Jag tänkte att det kanske är dax att uppgradera min shop till den nyaste versionen av prestashop. Jag kör som det är nu 1482 men är lite orolig för att min placering skall falla. Jag har inte gjort någon uppgradering förut och är osäker på vilket sätt jag skall gå till väga. Jag vill ju vara säker på att få med allt som sökord mm. Är det bäst att bygga upp den lokalt först? Och sedan flytta den. Någon som har erfarenhet av detta?

Link to comment
Share on other sites

Ska inte vara några problem om du kör via modulen autoupgrade. Se till att du först avinstallerar befintlig version och installerar senaste version av modulen. Du kan ställa in att det ska tas en kopia av filer och databas innan uppgradering. Om du vill använda både hängslen och livrem, så tar du en egen kopia av filer och databas också. Efter uppgradering kan du behöva skapa om .htaccess och thumbnails.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej igen, hoppas du eller någon annan kan se vad jag gjort för fel!

Jag försöker få igång en kopia av min webshop på min lokala server för att testa att göra uppdateringen där först så jag kan se vilka problem som uppkommer.

Jag har kopierat alla filerna från roten och lagt dem i www-mappen som jag döpt till mobeltassen. Sedan skapat en ny databas med namnet mobeltassen, därefter importerat sql filen till databasen. Därefter öppnat settings.inc.php och fyllt i följand:
 

<?php

define('__PS_BASE_URI__', '/');
define('_MEDIA_SERVER_1_', '');
define('_MEDIA_SERVER_2_', '');
define('_MEDIA_SERVER_3_', '');
define('_PS_CACHING_SYSTEM_', 'MCached');
define('_PS_CACHE_ENABLED_', '0');
define('_THEME_NAME_', 'prestashop');
define('_DB_NAME_', 'mobeltassen');
define('_MYSQL_ENGINE_', 'InnoDB');
define('_DB_SERVER_', 'localhost');
define('_DB_USER_', 'root');
define('_DB_PREFIX_', 'ps_');
define('_DB_PASSWD_', '');
define('_DB_TYPE_', 'MySQL');

?>

När jag sedan skriver in localhost/mobeltassen slussas jag vidare till http://www.mobeltassen.se/Mobeltassar
Varför kopplar localhost adressen vidare mig? Tacksam för lite hjälp!

Edited by hellabella (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Hittade ställen och ändrade där. När jag skriver in localhost/mobeltassen kommer jag hit:

Not Found

The requested URL /mobeltassen/Mobeltassar was not found on this server.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

 

Den lägger till /Mobeltassar till adressen som är den översta kategorin, någonstans har jag väl angett den som starsida.

Link to comment
Share on other sites

Jag var inne i shopen och ändrade under SEO, index.php och tog bort  url: Mobeltassar. Tog ut en ny sql fil, och gjorde om allt från början och då fick  jag upp allt i webbläsaren på den lokala servern. Problemet nu är att något hänt med css allt har rasat. Det finns inga stilregler kopplade till sidan, det gäller både fornt och back office.

Vad jag kan se finns alla filer med så det verkar bara vara en koppling någonstans.
Källkoden pekar bla  på adress localhost och inte på localhost/mobeltassen, om det är det som är felet?
 

<link rel="icon" type="image/vnd.microsoft.icon" href="http://localhost/img/favicon.ico?1381675717" />
		<link rel="shortcut icon" type="image/x-icon" href="http://localhost/img/favicon.ico?1381675717" />
		<script type="text/javascript">
			var baseDir = 'http://localhost/';
			var static_token = 'd16f315eaa846b33d31af4d4a51d90dc';
			var token = '840485b70b2206d17006e41fb14b1e44';
			var priceDisplayPrecision = 2;
			var priceDisplayMethod = 0;
			var roundMode = 2;
		</script>
Edited by hellabella (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Till slut löste det sig med med utseendet. Jag gick in under Back Office separator_breadcrum.png Preferences separator_breadcrum.png SEO & URLs
Där lade jag till under PS katalog: /mobeltassen/. Var också inne i PS_SHOP_DOMAIN och PS_SHOP_DOMAIN_SSL och ändrade från localhost/mobeltassen till bara localhost. Jag generade en ny .htaccess-file. Nu fungerar allt förutom länkarna till sidor och bilder. Klickar man på en kategori kommer man till: Tyvärr, sidan du söker är inte längre tillgänglig.

Edited by hellabella (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...