Jump to content

Booste kundeloyaliteten med segmenterede emails - Forslag til modul


Thissel

Recommended Posts

Som mange af jer sikkert har erfaret, kan det være rigtig dyrt i markedsføring at tiltrække kunder til sin webshop. Derfor bør der også være rigtig meget fokus på at få de kunder der handler i webshoppen til at komme igen, frem for kun at fokusere på at tiltrække nye kunder.

 

Der findes allerede forskellige loyalitetsmoduler til Prestashop, men jeg er endnu ikke stødt på noget modul som for alvor sparker r*v.

Da jeg tænker at der sagtens kunne være gode penge i at udvikle sådan et modul, har jeg derfor lavet en hurtig kravspec som jeg tænkte måske kunne tiltrække opmærksomheden hos nogen af dem herinde i forummet som allerede har erfaring med at udvikle kommercielle moduler til Prestashop.

 

-----------------------------

 

Kravspec:

 

Helt overordnet set, er modulets eneste opgave at sende emails til eksisterende kunder. Emails skal dels kunne sendes manuelt, og dels automatiseres ved hjælp af et cronjob.

 

Tanken er at man kan oprette forskellige meget specifikke kundesegmenter og for hvert segment angive en e-mail som skal udsendes, samt om emailen skal udsendes i et fast interval (cron) eller kun en enkelt gang.

 

BO-funktionalitet:

 

- Mulighed for at sætte modulet til kun at udsende mails til kunder som også har tilmeldt sig nyhedsbrevet (for at undgå spam-klager).

 

- Mulighed for at oprette/redigere html-emailskabeloner (evt. bare ved at uploade en html-fil til en specifik mappe på serveren).

 

- Mulighed for at oprette kundesegmenter ud fra en række parametre: Tid siden seneste køb. Hvilke(n) varekategori(er) de har købt varer indenfor. Hvilke specifikke varer de har købt eller ikke købt. Minimum/Maximumbeløb de har købt for. Minimum/Maximum antal gange de i alt har handlet i butikken. Kundegruppe de tilhører (fx Standard eller Engros). Land de kommer fra.

 

- Oversigt over alle oprettede kundesegmenter, med mulighed for at redigere og slette hvert segment.

 

- Når man redigerer et kundesegment, skal der være mulighed for at angive den email-skabelon som skal benyttes, vælge om der skal indsættes rabatkoder i emailen, og i så fald definere parametre for rabatkoderne. Fx rabatbeløb i valuta eller procent, levetid, minimumsbeløb der skal købes for før rabatkoden gælder etc.

Derudover skal der være en "Send"-knap til manuelt at sende den angivne email til det pågældende kundesegment, samt mulighed for at opsætte et interval for automatisk udsendelse af email'en.

Der kunne også med fordel være en oversigt/log som lister tidligere udsendte mails til segmentet, samt hvor mange af de eventuelt udstedte rabatkoder som er blevet indløst.

 

--------------------------------

 

Med ovenstående modul, ville det være muligt dels at opsætte emails som automatisk blev sendt ud til kunder som ikke har handlet i lang tid, eller kunder som handler ofte og derfor fortjener et ekstra godt tilbud.

Men det vil også være hurtigt at sende et nyhedsbrev ud til kunder der har købt et specifikt produkt og fortælle dem om et eventuelt andet produkt i sortimentet som de måske også var interesserede i.

 

Nøglen ligger i segmenteringsdelen. Desto mere detaljeret man kan segmentere sine kunder, desto større værdi vil modulet have.

Men uanset hvad, mener jeg at der vil være rigtig mange penge at hente i sådan et modul. Både for de webshops der benytter det, men også i høj grad for den udvikler der programmerer og sælger det.

 

Hvad siger I?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...