Jump to content

Oprydning I Ordrer I Database


mmalling

Recommended Posts

Når man har haft shoppen igennem et stykke, men der der forhåbenlig komme en masse ordre, men det vil også sige at man med tiden vil have en masse ordre som for længst er afviklet til at ligge og fylde i databasen.

 

Findes der et modul eller måde man kan slette gamle ordre og alle tabeller ved ordre i databasen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du sletter ordrer, sletter du også historikken. Det synes jeg, er en dårlig ide.

 

Du kan overveje at slette tomme indkøbskurve, ubrugte billeder og andre ting, som fylder unødigt. Men ordrer og kunder ville jeg personligt aldrig slette. Det er jo hele kernen i din shop.

Men der er jo ingen ide i at have historik på feks 5 år gamle inaktive kunder, det er jo bare fyld. Hvad en kunde købte for 5 år siden har man vel ikke meget at bruge til

Link to comment
Share on other sites

Vil godt give mmalling ret her. når først shoppen har kørt flere år og der er flere tusind ordre, kan det altså blive et problem med hastigheden.. bare det at slette forladte charts, har stor påvirkning på hastigheden af shoppen.. kunne så tænke mig at måske 2000-3000 ordre også vil nedsætte hastigheden væsentlig...

Men jeg har altså heller ikke turde slette dem endnu.... nogen der ved om de påvirker hastigheden lige så meget som forladte chart`s?

 

Aupino

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ærligt talt ikke, om det betyder noget for performance - noget gør det jo selvfølgelig nok, men det skal shoppen jo også gerne kunne håndtere. Man sletter f.eks. heller ikke debitorer i et regnskabssystem, hvis der er en historik på dem. Hvis det vitterligt er et problem mht. hastighed kan man måske vælge en backupløsning af shoppens database. Altså hvor man kører en "light" version, hvor gamle kunder og gamle udgåede varer er fjernet. Man har jo dog pligt til at opbevare oplysninger i 5 år.

Link to comment
Share on other sites

Nu tror jeg ikke de fem år gælder historik i webshop. Det er jo iflg. bogføringsloven at man har pligt til at gemme regnskabsmateriale i fem år, og nu er presta jo ikke et økonomisystem men en shop, og jeg går da ud fra at de oplysninger man har i webshoppen om debitor osv. og de faktura man fremsender ligger i et økonomisystem.

 

For mit eget vedkommende kunne jeg aldrig drømme om ikke at overføre alle oplysninger fra presta til mit økonomisystem og klare fakturering osv her i. Og kunne heller aldrig finde på at slette i mit økonomisystem, men det er også noget helt andet...

 

Her er lidt fra bogføringsloven.

§ 10. Den bogføringspligtige skal opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Opbevaringen skal ske på en måde, som i hele opbevaringsperioden muliggør en selvstændig og entydig fremfinding af det pågældende regnskabsmateriale.

Stk. 2. Opbevares regnskabsmaterialet på elektronisk medie, mikrofilm eller anden lignende måde, skal det uden bearbejdning, beregninger eller tilpasninger kunne udskrives i klarskrift.

Stk. 3. Beskrivelsen af systemer til at fremfinde og udskrive regnskabsmaterialet i klarskrift, jf. § 14, stk. 3, nr. 2, skal opbevares i klarskrift.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...