Jump to content

Problem med Sitemap.xml og Friendly URL


PrestaBizz

Recommended Posts

Jeg bruger 1.5.2.0 og kører med friendly urls. Jeg har genereret et sitemap og submittet det på/til Google Webmaster Tools. I løbet af de første to dage blev ca 40% af siderne indexeret, men herefter er der ikke sket noget på ca 10 dage. Der er ikke et eneste billede der er indexeret.

 

Jeg checkede så sitemap.xml og det viser sig at der ikke er genereret friendly urls til produkterne. Det er der derimod til billederne. Jeg har så fundet en løsning på Forge til at få generet den rigtige sitemap.xml for produkterne. Løsningen er her.

 

Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål:

1) Er der nogen der har haft samme problem med at indexeringen går i stå og har fundet en løsning?

2) Hvordan får jeg submittet den nye sitemap.xml fil til GWT. Skal jeg slette den gamle på GWT og submitte den nye eller vil den opdatere sig selv?

 

Nogen der kan hjælpe?

Link to comment
Share on other sites

Google bestemmer selv om de vil indeksere siderne eller ej.. Så det er meget normalt at de ikke "æder" alle URLs man sender med sitemap.xml

 

Du sender ikke dit sitemap til Google, men derimod oplyser du hvor på din side at Google kan finde sitemappet, har du ikke ændret denne URL er det ikke nødvendigt at tilføje sitemap til Webmaster Tools igen ved ændringer.

Edited by Napz (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Google bestemmer selv om de vil indeksere siderne eller ej.. Så det er meget normalt at de ikke "æder" alle URLs man sender med sitemap.xml

 

Du sender ikke dit sitemap til Google, men derimod oplyser du hvor på din side at Google kan finde sitemappet, har du ikke ændret denne URL er det ikke nødvendigt at tilføje sitemap til Webmaster Tools igen ved ændringer.

 

Ok - men nu har google jo indexeret en del sider med de "forkerte" urls som i den ny sitemap.xml er ændret til de rigtige. Hvordan vil google reagere på dette?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er Coolcovers.dk der er snak om - er alle dine titles ikke særlig optimerede, da de alle indeholder "CoolCovers.dk - Danmarks billigeste covers og skærmbeskyttelse til iPhone og iPad" samt dine descriptions er alt kort korte på flere af dine sider.

 

Kan se at Google allerede har indekseret mange af dine sider. Søg efter site:coolcovers.dk

Link to comment
Share on other sites


  1.  
    CoolCovers.dk - Danmarks billigeste covers og skærmbeskyttelse til ...
     
     
    www.coolcovers.dk/ iPhone Silikone Cover · iPhone Aluminium Cover · iPhone Etui/Taske · iPhone Bumper · Skærmbeskyttelse · iPad Sleeve ...

  2.  
     
     
    Producenter - CoolCovers.dk - Danmarks billigeste covers og ...
     
     
    coolcovers.dk/shop/producenter Handelsbetingelser · FAQ · Om CoolCovers · Leveringstider · Sikker Betaling. Latest comments. Nyhedsbrev. Tilmeld, Afmeld. Hjem>Producenter. Producenter ...

  3.  
     
     
    Tilbud - CoolCovers.dk - Danmarks billigeste covers og ...
     
     
    www.coolcovers.dk/shop/priser-nedsatDel Front Skærmbeskyttelse iPhone 5 · iPhone 5 skærmbeskytter til dien helt nye iPhone! Tilbud! 19,00 DKK På lager. Tilføj til kurv Vis ...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, jeg er ikke helt med!

 

Jeg har som nævnt genereret et sitemap.xml hvor url'erne til produkter ikke fremstår som friendly. Google har tilsyneladende indexeret en del af dem, men de fremkommer som"friendly" når der søges på dem. Det ser derfor ud til at de virker godt nok selv om de ikke fremstår friendly i sitemap filen.

 

Jeg vil nu sitemap.xml så produkterne fremstå med friendly urls. Er det så nødvendigt at gøre noget ala din post #13?

 

En anden ting jeg ikke forstår er at GWT viser 40% indexerede sider og 0% indexeret billeder. Når jeg skriver site:www.mysite.dk ser det imidlertid ud til at det meste (alle) sider og billeder er indexerede. Hvorfor er der ikke overensstemmelse med GWT?

Link to comment
Share on other sites


  1.  
    CoolCovers.dk - Danmarks billigeste covers og skærmbeskyttelse til ...
     
     
    www.coolcovers.dk/ iPhone Silikone Cover · iPhone Aluminium Cover · iPhone Etui/Taske · iPhone Bumper · Skærmbeskyttelse · iPad Sleeve ...

  2.  
     
     
    Producenter - CoolCovers.dk - Danmarks billigeste covers og ...
     
     
    coolcovers.dk/shop/producenter Handelsbetingelser · FAQ · Om CoolCovers · Leveringstider · Sikker Betaling. Latest comments. Nyhedsbrev. Tilmeld, Afmeld. Hjem>Producenter. Producenter ...

  3.  
     
     
    Tilbud - CoolCovers.dk - Danmarks billigeste covers og ...
     
     
    www.coolcovers.dk/shop/priser-nedsatDel Front Skærmbeskyttelse iPhone 5 · iPhone 5 skærmbeskytter til dien helt nye iPhone! Tilbud! 19,00 DKK På lager. Tilføj til kurv Vis ...

 

Hvordan ændre jeg så det?

Link to comment
Share on other sites

@Pronovilla - Du "sjæler" lidt PretaBizz' tråd ved at stille andre spørgsmål end det tråden handler om og udbygge med supplerende spørgsmål om et tredje emne.

 

Du bør oprette en separat tråd med dit problem. For selv om begge spørgsmål er i samme boldgade, er svarene til dem ikke ens. Hvis du opretter en tråd om dine indekserede tekster, skal jeg gerne komme med input i den.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, jeg er ikke helt med!

 

Jeg har som nævnt genereret et sitemap.xml hvor url'erne til produkter ikke fremstår som friendly. Google har tilsyneladende indexeret en del af dem, men de fremkommer som"friendly" når der søges på dem. Det ser derfor ud til at de virker godt nok selv om de ikke fremstår friendly i sitemap filen.

 

Jeg vil nu sitemap.xml så produkterne fremstå med friendly urls. Er det så nødvendigt at gøre noget ala din post #13?

 

En anden ting jeg ikke forstår er at GWT viser 40% indexerede sider og 0% indexeret billeder. Når jeg skriver site:www.mysite.dk ser det imidlertid ud til at det meste (alle) sider og billeder er indexerede. Hvorfor er der ikke overensstemmelse med GWT?

 

Sider der er indekseret bliver liggende, indtil du evt. fortæller søgemaskinerne, at de er flyttet (301 redirect). Hvis du ikke har 404-fejl i Google Webmaster, kan jeg ikke se nogen grund til at lave re-directs.

 

Jeg får heller ikke vist i GW, at der er indekseret billeder, men jeg har masser af billedresultater. Så jeg ved ikke hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...