Jump to content

Solved - Upgrade ? Wie weet meer?


jefgees

Recommended Posts

Hoi beste mensen,

zit met een lastige vraag (probleem). Ben volop bezig met Prestashop. Eerste kennismaking achter de rug en superblij dat ik voor deze oplossing heb gekozen.

Hier lokaal op mijn pc draait versie1.5.

Echter bij Hostnet werken ze nog met versie 1.4.

Indien ik via CSS e.a. veranderingen wil aanbrengen, veronderstel ik dat de functie FTP dient ingeschakeld te worden bij het control panel bij Hostnet. Doe ik dit, dan krijg ik meteen de opmerking dat ik in dat geval (bij activatie en/of benadering via FTP) niet meer kan upgraden??

Is dit eventueel te omzeilen?

Of dien ik, indien Hostnet de volgende versie beschikbaar maakt, alles opnieuw in te voeren??

Lijkt me niet evident.

Heb vandaag Hostnet gecontacteerd met de deze boventaande vraag. Kreeg als antwoord dat men het niet wist en of er wel überhaupt een upgrade zou komen?

Heeft er iemand een gouden tip om dit allemaal te voorkomen?

 

Heb ook in de handleiding gelezen dat het best is om een copie te nemen van het "default theme". Heeft iemand van jullie hier ondervinding mee met Hostnet?? Zo ja, welke weg dien ik dan te volgen??

 

Je ziet wel wat vragen en problemen. Maar voor alles is een oplossing.

Hoop ik toch.

 

grtz,

jefgees

Edited by jefgees (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Beste Jef (neem ik aan? :) )

 

Welkom op het forum.

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met niet meer kunnen upgraden bij activatie of benadering via FTP...

 

Maar mijn eerste vraag is: ben je momenteel alleen nog aan het spelen en testen van Prestashop? Of heb je al redelijk wat werk gestoken in een versie 1.4 installatie bij je hosting provider?

 

Als je alleen aan het spelen en testen bent, dan zou ik helemaal niet gaan upgraden maar direct zelf een schone installatie uitvoeren van de laatste versie op je server. Je hebt hiermee blijkbaar al ervaring mee aangezien je dit ook al gedaan hebt voor je lokale installatie.

 

Verder vermoed ik dat je het hebt over een automatische installatie script (Installatron o.i.d.) wat je hosting provider gebruikt om Prestashop te installeren. Dit is af raden omdat hiermee best veel problemen kunnen optreden, zeker bij de laatste Prestashop versie.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de snelle reactie.

Beste mag altijd, hoor. Geen problemen mee.

 

Om op je eerste vraag te antwoorden. Ben op het ogenblik niet meer aan het spelen. Ben een webshop aan het opzetten voor echtgenote (miniem, maar toch moet in orde zijn).

En zoals je reeds wonderwel perfect had ingeschat: de laatste versie van Prestashop (1.5) draait inderdaad lokaal.

 

En je vermoeden doet het ook nog eens wonderwel, want zo is het inderdaad gebeurd (automatische installatie).

Lees ook je gouden raad dat het af te raden is.

Maar ... wat en hoe doe ik het dan? (op hosting niveau??). Zoals in de manual staat: dus map aanmaken en configuratie manueel instellen. Zal Hostnet dit toelaten?? Heb je daar toevallig ervaring mee??

 

grtz,

 

Jef

Edited by jefgees (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Dus ik neem aan dat het geen probleem is om met een schone installatie te beginnen?

 

Wat je dan moet doen is eerst de laatste versie van Prestashop downloaden:

http://www.prestashop.com/en/download

Als je geen haast hebt dan zou ik wachten totdat versie 1.5.2 uitkomt, dat zou vandaag nog moeten gebeuren maar dit kan wellicht iets vertraagd zijn.

 

Daarna dit installatie pakket uitpakken en via FTP de uitgepakte mappen en bestanden uploaden naar de juiste locatie op je server.

Verder heb je een nieuwe lege database nodig. Dit kan je normaal gesproken via je hosting control panel aanmaken.

Daarna de installatie starten en de stappen volgen zoals hier beschreven:

http://doc.prestashop.com/display/PS15/Installing+PrestaShop

Link to comment
Share on other sites

Maar ... wat en hoe doe ik het dan? (op hosting niveau??). Zoals in de manual staat: dus map aanmaken en configuratie manueel instellen. Zal Hostnet dit toelaten?? Heb je daar toevallig ervaring mee??

 

Ik heb geen ervaring met Hostnet maar je kan ze vertellen dat je geen gebruik wilt maken van de automatische installatie voor Prestashop maar liever zelf de installatie uitvoert. Dit omdat je direct de nieuwste versie van Prestashop wilt gebruiken.

 

Het lijkt me dat ze dit wel toestaan. Maar dat kan afhangen van je hostingpakket. Dus even navragen is wel zo verstandig :)

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad versie 1.5.2 zoiu vandaag uitkomen ( http://www.prestashop.com/forums/forum-115/announcement-48-prestashop-v-152-available-monday-october-22nd-2012/ ). Dus daar wachten we dan op.

 

En installatie bij hosting verloopt dan eigenlijk parallel met lokale server (enkel URL's zullen verschillen).

Wist niet dat dit kon.

En hoe zit het dan met "veilige" betaling. Is dit automatisch geregeld via hosting of dient die configuratie ook manueel te gebeuren?

Iemand daar al ervaring mee?

 

grtz,

 

jef

Link to comment
Share on other sites

Met veilige betaling bedoel je een SSL verbinding? Je zult daarvoor apart een SSL certificaat moeten aanvragen. Dit kan je het beste aan je hosting provider vragen, meestal kunnen zij voor jou een certificaat aanvragen en instellen op je hosting pakket. Let wel op een SSL certificaat geld kost, hoeveel hangt af van het type certificaat en waar je het koopt.

Link to comment
Share on other sites

Had gedacht aan SISOW. Dit ook om de kosten voor een beginnende starter te minimaliseren (shopje koppelen aan website). Dacht dat het certificaat dan via SISOW liep, maar dat is dan blijkbaar verkeerd gedacht.

En om eerlijk te zijn, had ik ook gedacht dat dit in het pakket bij Hostnet was inbegrepen ( webhosting Pro ).

 

Maar ja al doende en vooral via fora kom je veel te weten!

 

Bedankt al voor de waardevolle info.

 

grtz,

 

jef

Link to comment
Share on other sites

Had gedacht aan SISOW. Dit ook om de kosten voor een beginnende starter te minimaliseren (shopje koppelen aan website). Dacht dat het certificaat dan via SISOW liep, maar dat is dan blijkbaar verkeerd gedacht.

En om eerlijk te zijn, had ik ook gedacht dat dit in het pakket bij Hostnet was inbegrepen ( webhosting Pro ).

 

Maar ja al doende en vooral via fora kom je veel te weten!

 

Bedankt al voor de waardevolle info.

 

grtz,

 

jef

Een SSL certificaat is nooit inbegrepen nee. Zo'n certificaat komt altijd van een derde (onafhankelijke) partij. Dit om de veiligheid en authenticiteit te waarborgen. Je kunt een dergelijk certificaat vergelijken met je paspoort/identiteitsbewijs, enkel de Staat mag je die verstrekken opdat zij jouw identiteit waarborgen, zelfde principe geldt voor SSL certificaten (een identiteitsbewijs voor URL's/servers).
Link to comment
Share on other sites

Sisow is een goede keuze als Payment Service Provider. Op hun website kan je een module downloaden voor Prestashop die ook zou moeten werken in versie 1.5. Uiteraard is de betaling zelf veilig want je klanten worden aan het eind van hun bestelllng doorgestuurd naar een met SSL beveiligde site van Sisow.

 

Maar daarnaast kan je dus ook zelf een SSL certificaat aanvragen voor een beveiligde verbinding op je eigen webshop (zie reactie hierboven :) ). Dit wordt dan gebruikt voor het beveiligen van het registreren/inloggen van je klanten en voor je eigen backoffice login. Maar het is niet noodzakelijk voor de werking van je webshop en veel shops hebben nog geen SSL beveiliging.

 

Dus de keuze is aan jou of je de extra kosten wilt investeren om je klanten een veiliger omgeving aan te bieden en daardoor wellicht ook meer klanten binnen te halen.

Link to comment
Share on other sites

Aan welke grootte van bedrag dien ik dan te denken??

 

Meestal zo rond 100 euro per jaar. Goedkoper kan ook maar dan moet je zelf bij een andere partij een SSL certifcaat aanvragen en dit in je hosting pakket implementeren. Daarbij heb je voor SSL ook een vast IP adres nodig voor je domein en daar zit tegenwoordig ook kosten aan vast.

Dus je kan het beste aan je hosting provider vragen of zij dit voor je kunnen regelen en wat ze ervoor vragen.

Link to comment
Share on other sites

Woowh, komt meer bij kijken dan ik dacht.

Maar voor zover ik begrepen heb is het SSL voor de webshop zelf niet zo "heel erg nodig".

Betaling gebeurt via de beveiligde verbinding van SISOW. Dus daar hoef ik me dan zo direct geen zorgen over te maken.

 

Alvast bedankt voor de waardevolle info. Zal meer dan waarschijnlijk toch nog eens terug komen.

Dus houden we het zeker en vast bij een "tot ziens".

grtz,

jef

Link to comment
Share on other sites

Woowh, komt meer bij kijken dan ik dacht.

Maar voor zover ik begrepen heb is het SSL voor de webshop zelf niet zo "heel erg nodig".

Betaling gebeurt via de beveiligde verbinding van SISOW. Dus daar hoef ik me dan zo direct geen zorgen over te maken.

Klopt helemaal :)

 

Zou je nog [solved] voor je topictitel willen zetten? Dit doe je door je eerste post te editten (gebruik hierbij de Full editor) en dan de titel aan te passen. Alvast bedankt. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...