Jump to content

[TIP] Btw verhoging per 1 okt - eenvoudig alle prijzen compenseren


Recommended Posts

Inleiding

Zoals jullie vast al weten: per 1 oktober 2012 zal het btw-tarief van 19% worden verhoogd naar 21%.

Het aanpassen van dit btw-tarief in PrestaShop is vrij eenvoudig (zie hieronder). Dit heeft als gevolg dat direct alle bruto verkoopprijzen (prijs incl. btw) omhoog gaan van producten die onder dat btw-tarief vallen. Maar veel winkeleigenaren zullen deze belastingverhoging niet één-op-één aan hun klanten willen doorberekenen, althans niet direct. Dus ze kiezen voor een lagere verkoopmarge om hun concurrentiepositie intact te houden of juist te versterken.

 

In dat geval zal bij een webshop met veel producten ook veel tijd gaan kosten om, na het verhogen van het btw-tarief, alle bruto verkoopprijzen (prijs incl. btw) aan te passen. Gelukkig is er een gratis module waarmee met 1 muisklik alle prijzen ineens te bewerken zijn. Hiermee is het dus mogelijk om de netto verkoopprijzen (prijs ex. btw) zó aan te passen dat de bruto verkoopprijzen weer op het hetzelfde niveau zijn als vóór de btw-verhoging. Maar je kunt uiteraard ook kiezen om de btw-verhoging niet volledig maar slechts gedeeltelijk te compenseren.

 

Aanpassen btw-tarief

Forumgebruiker djkavaa heeft in onderstaande topic al een reactie geplaatst waarin hij helder en met afbeeldingen uitlegt hoe je het btw-tarief kan aanpassen:

http://www.prestasho...post__p__920130

 

Maar voor de volledigheid van deze topic nog eens hoe je dit kan aanpassen:

Ga naar "Betaling-->BTW" (Payment-->Tax in het Engels). Klik dan op de regel "BTW NL 19%" of wat daarop lijkt. Verander deze naam in "BTW NL 21%" en pas het tarief aan naar 21.000. Daarna nog naar "Betaling-->Btw-regels" (Payment-->Tax rules") en klik op de regel "NL standaardtarief (19%)" of wat daarop lijkt. Verander deze naam in "NL standaardtarief (21%)". Dat is alles en hiermee wordt direct de brutoprijzen verhoogd van alle producten waarvoor het oude 19% tarief was ingesteld en daarbij ook de benaming van dit btw-tarief overeenkomstig aangepast.

 

Globale verlaging netto verkoopprijzen

Je kunt op onderstaande website (RSI Sistemas) de bewuste module (Mass price update) gratis downloaden:

http://catalogo-onli...prestashop.html

 

Daarvoor dien je wel eerst te registreren. Maar dit is een betrouwbare website van mede-moderator Shacker. Uit respect voor het werk van deze persoon zal ik niet een directe downloadlink aanbieden.

 

Het ingepakte bestand, massprice.zip, kan je direct importeren in je beheersysteem. Klik daarvoor op de optie "Module vanaf mijn computer toevoegen" bovenaan de pagina als je naar de Module-tab gaat.

Maar je kan ook dit bestand uitpakken en dan de map "massprice" via FTP uploaden naar de /modules map. Let wel op dat de map "massprice" direct de bestanden bevat en niet nog eens een onderliggende map "massprice" bevat. En pas indien nodig de schrijfrechten aan naar 777 voor de map en 666 voor de bestanden.

 

Hierna zie je de module verschijnen in de sectie "Administratie" van je lijst met modules:

massa_prijs_update1.png

 

Installeer deze module en klik daarna op de "Configureren" optie (zie afbeelding hierboven).

Je ziet vervolgens de configuratiepagina met opties zoals hieronder:

massa_prijs_update2.png

 

Vul het getal 1.652892562 in voor volledige compensatie van de btw-verhoging. Dit getal bevat zoveel cijfers achter de komma (of eigenlijk een punt) om eventuele afrondingsfouten te voorkomen. Daarna het min (-) teken selecteren en Percentage als update-type. Vervolgens de gewenste categorieën selecteren waarvoor je deze aanpassing wilt doorvoeren. Je kunt ook makkelijk alle categorieën selecteren.

Tot slot op "Opslaan" klikken en de algehele prijsverlaging op de netto verkoopprijzen wordt uitgevoerd!

 

Let op de volgende punten:

  • Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen producten met verschillende btw-tarieven. M.a.w. alle netto verkoopprijzen zullen hiermee worden aangepast, dus ook van producten met een 6% tarief en btw-vrije producten.
  • Deze module heeft geen invloed op de prijsimpact van productcombinaties. Dus de prijsverlaging of -verhoging voor combinaties waarvoor dit is ingesteld, blijft onveranderd. Dat terwijl de btw-verhoging wel doorwerkt op die combinaties. Je zult dus voor die combinaties de prijsimpact handmatig moeten aanpassen, indien nodig en gewenst.
  • Doe deze prijsaanpassing maar 1 keer en doe het goed! Mocht je per ongeluk iets verkeerd hebben ingesteld (bijv. een verkeerde percentage of verhoging i.p.v. verlaging), dan zal je zelf moeten berekenen welke waarde je moet instellen om de nieuw gegenereerde prijzen te corrigeren.
  • Deze module zou moeten werken voor PrestaShop versies 1.2-1.5. Ik heb zelf de module getest in een aantal 1.4.x versies en daarin ondervond ik geen problemen. Maar uiteraard ben je zelf verantwoordelijk voor het gebruik van deze module en ben ik niet aansprakelijk voor eventuele problemen.

Reacties zijn welkom en laat ook weten als je zelf andere oplossingen hebt gevonden voor het compenseren van de btw verhoging!

 

Andreas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Net even getest in PS 1.5.0.17. Ik kan wel categorieen selecteren en krijg fijn een melding dat de wijzigingen zijn bijgewerkt, maar de prijzen zijn niet veranderd...

 

Ik zie op de website van de module maker dat de laatste versie van de module 1.4 is terwijl ik zelf versie 1.3 heb. Maar ik heb de module pas geleden nog gedownload en hij geeft nog steeds versie 1.3 aan. Ik ging ervan uit dat de versie nr. gewoon niet is bijgewerkt maar wellicht staat per abuis de oude versie op de website.

 

Maar goed, deze module is vooral bedoelt voor bestaande shops in PS 1.3 en 1.4. Ik denk dat er weinig mensen zijn die nu al een lopende shop hebben in PS 1.5.

Link to comment
Share on other sites

Ik draai zelf 1.3 en heb de mass price update module niet gebruikt, maar een SQL query via phpmyadmin om de bruto prijzen te compenseren na de wijziging van het btw tarief:

UPDATE `ps_product` SET `ps_product`.`price` = `ps_product`.`price`-(`ps_product`.`price`* 0.0165289256198346) WHERE `ps_product`.`id_product` IN (SELECT t.id_product FROM (SELECT * FROM `ps_product`) t)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik draai zelf 1.3 en heb de mass price update module niet gebruikt, maar een SQL query via phpmyadmin om de bruto prijzen te compenseren na de wijziging van het btw tarief:

UPDATE `ps_product` SET `ps_product`.`price` = `ps_product`.`price`-(`ps_product`.`price`* 0.0165289256198346) WHERE `ps_product`.`id_product` IN (SELECT t.id_product FROM (SELECT * FROM `ps_product`) t)

 

Dit kan inderdaad ook :)

Ik zag ook dat forumgebruiker musicmaster in een andere topic een scriptje heeft waarmee 1x zowel de btw verhoging als volledige prijscompensatie wordt gedaan:

http://www.prestashop.com/forums/index.php?/topic/189329-btw-verhogen-naar-21/page__view__findpost__p__946998

Link to comment
Share on other sites

ben ik dus 1 van de weinigen die dat wel hebben

 

Ik ben bang van wel :)

Overigens heb ik in de Engelstalige topic over deze module een reactie achtergelaten dat het niet werkt in PS 1.5. Misschien komt de module maker snel met een oplossing.

Link to comment
Share on other sites

Ik draai zelf 1.3 en heb de mass price update module niet gebruikt, maar een SQL query via phpmyadmin om de bruto prijzen te compenseren na de wijziging van het btw tarief:

UPDATE `ps_product` SET `ps_product`.`price` = `ps_product`.`price`-(`ps_product`.`price`* 0.0165289256198346) WHERE `ps_product`.`id_product` IN (SELECT t.id_product FROM (SELECT * FROM `ps_product`) t)

Overigens word met dit script alle prijzen gecompenseert, dus ook produkten die wellicht op 6% btw staan. Ik heb nu even geen toegang tot phpmyadmin om de sql query verder te filteren op btw regel helaas.
Link to comment
Share on other sites

klopt

 

Dat is op zich wel vreemd, want deze tabel- en veldnamen zijn gelijk gebleven.

Maar heb je toevallig een andere prefix ingevuld tijdens installatie? Dus iets anders dan ps_? Je moet dan je eigen prefix invullen in die SQL query.

Link to comment
Share on other sites

het blijkt nog precies dezelfde te zijn, die nog niet werkt

 

Even een update dat het probleem van louis323 niets te maken heeft met de module. Zijn probleem is trouwens opgelost en de nieuwe versie van de module lijkt goed te werken in PS 1.5

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...