Jump to content

Is Prestashop geschikt voor mij?


Frais

Recommended Posts

Tot vandaag was ik er heilig van overtuigd dat ik mijn 2 te bouwen shops met behulp van Woocommerce ging opzetten. Ik werk dagelijks intensief met Wordpress, kan er goed mee overweg, Woocommerce zag er op het oog goed uit, maar naarmate ik meer in detail mijn shop aan het uittekenen ben kom ik erachter dat de functionaliteiten van Woocommerce nog te beperkt zijn, en dat de community niet sterk genoeg is om issues op te vangen en aan te pakken.

Ben sinds begin juli bezig met de plannen, en ik vind het lastig om de Wordpress plannen opzij te zetten, maar ik moet.

Ik heb ervaring met Magento, maar ik wil daar absoluut geen shops meer mee maken. Prestashop is nieuw voor mij, nog nooit bewust mee bezig geweest maar ik heb goede verhalen gelezen. Ik ben geen programmeur, wel erg van het design en de SEO. Ik heb de demo's bekeken, de frontend ziet er goed uit, de backend vind ik op het oog wat tegenvallen, maar dat is geen dealbreaker voor mij.

Ik ga 2 shops opzetten in de sport fashion, eentje in het Nederland en eentje in het Engels, beide shops hebben exact dezelfde producten alleen een andere doelgroep. Ik heb enkele vragen aan jullie als Prestashop gebruikers, en ik hoop dat jullie mij een oprecht antwoord kunnen geven.

  1. Hoe makkelijk is het design aan te passen? Ik heb verschillende prestashops bekeken, sommige designtechnisch erg mooi, maar sommigen ook best wel ondoordacht, niet volgens de designstandaarden. Ik wil de shops in tot in het uiterste detail kunnen aanpassen, is dit mogelijk?
  2. Hoe makkelijk zijn de standaardteksten aan te passen? Prettig dat er een Nederlandse Prestashop is, maar deze zal ik voor het grootste gedeelte willen herschrijven om aan te sluiten bij mijn doelgroep.
  3. Ik ga 2 shops bouwen die exact dezelfde voorraad gebruiken, is het mogelijk om 2 shops met 1 voorraad te laten werken? Dus wanneer in shop 1 een bepaald product wordt gekocht moet in shop 2 de voorraad ook bijgewerkt worden, het zelfde geldt voor het bijwerken van de voorraad of het toevoegen van nieuwe producten. Ik heb tussen de modules gekeken, wel verschillende stock management extensions gezien, maar de omschrijvingen zijn te summier om te achterhalen als het is wat ik zoek? Iemand een idee?
  4. Is het mogelijk om per product de payment gateways aan te geven? Ik heb een bepaalde productgroep die eigenlijk niet direct betaald kan worden, en waar ik dus handmatig nog een factuur voor mail, het zou dan handig zijn om dat in te kunnen stellen?
  5. Ik wil met Sisow als psp gaan werken, Sisow biedt hier zelf een oplossing voor, Prestashop niet, zijn er hier gebruikers die Sisow ook in combinatie met Prestashop gebruiken en wat zijn de ervaringen?
  6. Bestaat er een optie of een module die ervoor zorgt dat de bezoeker direct vanaf de productpagina een mailtje over het betreffende product kan sturen, een product enquiry formulier? Kan tussen de modules zo snel niks vinden.
  7. Zijn hier gebruikers die gebruik maken van de affiliate marketing modules of aangesloten zijn bij een affiliate netwerk, gaat dit technisch goed?
  8. Wat zijn de SEO mogelijkheden van een cleane Prestashop, ik zie veel dure SEO modules, ben ik daar al snel aan overgeleverd als ik het helemaal goed wil hebben?
  9. Bestaat er een module waarmee ik credit kan toevoegen aan een account? Koper moet bijvoorbeeld 10 euro van mij terugkrijgen, en ik geef hem de mogelijkheid om dit aan zijn account toe te voegen zodat hij bij een eventuele nieuwe aankoop 10 euro minder hoeft te betalen.
  10. Bestaat er een after sales module? Klant heeft aankoop gedaan, en krijgt 2 weken na aankoop automatisch een mail met de vraag of hij tevreden is met het product en of hij een product review wil achterlaten.
  11. Hoe uitgebreid is het orderbeheer binnen Prestashop, zijn er genoeg mogelijkheden om een klant op de hoogte te stellen van de status van een order, of ben vooral weer afhankelijk van modules?

Ik ben eerlijk gezegd nogal overdonderd door de vele modules, en vooral de prijzen ben ik niet gewend. Zijn deze prijzen zo hoog omdat ze zo noodzakelijk zijn? Omdat Prestashop als cleane install te beperkt is?

Ik kan het niet goed doorgronden, en ik hoop dat enkele ervaringsdeskundigen mij puntsgewijs wat verheldering kunnen geven..

 

Bedankt alvast,

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

 

Hier al een gedeelte, zal nog wat toevoegen van het geen ik ervaring mee heb

 

 

1 Design is goed aan te passen je hebt er uiteraard wel een bepaalde kennis voor nodig van HTML, CSS en PHP

 

2 Teksten goed aan te passen

 

5 Sisow (Ideal) werkt uitstekend, goede ervaringen mee

 

9 Er zijn wat (standaard in PS) mogelijkheden voor o.a ,,kadobon,,creditbon kortingscode

 

11 Er zijn wel diverse mogelijkheden,via e-mail (standaard in PS)

 

 

Waarom de modules zo duur zijn weet ik niet (wat is duur als je (bijna) gratis gewend bent)

in het algemeen zijn er heel veel standaard modules en ook zijn er ook goede gratis modulen van andere partijen voor allerhande toepassingen te krijgen.

 

Het zal je qua inhoud nog niet altijd veel zeggen maar hier een overzicht van standaard modulen

 

http://doc.prestashop.com/display/PS14/Managing+Modules

Edited by Frens (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Bedankt Frens voor je antwoorden, wat betreft de prijzen van de modules vind ik vooral dat die haaks staan op de open source filosofie, en dat brengt me wel aan het twijfelen. Open source is juist opgekomen als tegenreactie op de bedrijven die voor elke poep en scheet maar geld vroegen. Door een beperkte documentatie is het bij sommige modules de vraag als dit het geld wel waard is.

 

Verder hoop ik dat iemand mij nog antwoord kan geven op vraag 3 en 4, dit zijn de punten waarom ik ben afgehaakt bij woocommerce.

Link to comment
Share on other sites

Wat vraag 3 betreft , dat zal wel gaan in de nieuwste versie 1.5 , maar ik heb me er nog niet echt mee beziggehouden

 

Met de standaard modules kom je toch in het algemeen al voor 90% weg ,zelf heb ik nog geen hoeven te kopen tot nu toe

 

Wil je net dat speciale geval dan kan het geld kosten , ook soms wel begrijpelijk , overigens worden ook in Open source producten ook wel middelen tegen betaling aangeboden.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb Prestashop inmiddels geïnstalleerd en het lijkt er op dat 5.0 aardig voldoet aan mijn wensen, ook de backend ziet er lekker overzichtelijk uit. Heb op dit forum wel veel klachten over kinderziektes gelezen in 5.0, ik hoop dat die mij gespaard blijven..

Link to comment
Share on other sites

@Frais,

 

Frens heeft je meeste vragen al beantwoord :)

 

Wat punt 8 betreft: Prestashop gaat best goed om het SEO. Friendly URLs kunnen makkelijk worden ingesteld en de product/categorie namen worden daarbij automatisch gebruikt.

 

Eigenlijk is de basisinstallatie al heel compleet, maar er zijn altijd mensen met andere of uitgebreidere wensen. Vandaar dat er een markt is voor betaalde modules. Maar dat is niet anders dan bij Magento, osCommerce of andere open-source shoppingcart platforms.

 

Daarnaast zijn er ook veel gratis uitbreidingen en modules te vinden. Als je Engels goed is, dan raad ik je aan om eens hier te kijken:

http://www.prestashop.com/forums/forum/144-free-modules-overrides-and-other-tips-that-change-your-life/

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

lopt met versie 1,5 zou je meerdere webwinkels op 1 database kunnen draaien

ik heb erg veel uitgeprobeerd met prestashop maar met de oudere versies nog net getest of er meerdere webwinkels op 1 db kunnen

 

vraag 4 : je kan bestaande modules omzetten , maar ook bv sommige mail templates

een zus van mij werkt niet met voorraad is niet mogelijk omdat het handgemaakt spul is

daar heb k enkele mail.tpl's aangepast dat als een klant iets besteld en ze heeft het materiaal om het te maken ze dan een

bevestiging krijgen en dan ook pas een factuur

 

je kan ook zo instellen dat je de factuur later pas toestuurd ,,

 

zelf vind ik prestashop tot nu toe een zeer goede ecommerce en heb er reeds enkele getest

oa heb ik ook nog een oscommerce draaien maar ben tussen de bedrijven door bezig met een prestashop voor deze

Link to comment
Share on other sites

lopt met versie 1,5 zou je meerdere webwinkels op 1 database kunnen draaien

ik heb erg veel uitgeprobeerd met prestashop maar met de oudere versies nog net getest of er meerdere webwinkels op 1 db kunnen

 

Mijn ervaringen met 1.5 zijn positief, het werkt snel, aardig intuïtief, gelukkig maar, want de documentatie is op sommige punten niet verhelderend (loop er steeds weer tegenaan), en dan met name wat betreft de multistore optie. Er zijn diverse topics met vragen omtrent de juiste setup voor multistore maar is gewoon niemand die daar stap voor stap een antwoord op kan geven, de software geeft wel globaal aan wat een optie doet, maar niet exact hoe het moet, de doc sectie van Prestashop biedt een op het oog uitgebreide uitleg van multistore maar is in feite erg algemeen, er is meer diepte nodig. Ik kom dus even niet verder.

 

Bestaan er nog alternatieve hulpbronnen voor prestashop? Heeft iemand multistore werkende en kan dat stap voor stap uitleggen?

 

Vooral de logica hoe een 2e shop binnen het main systeem gehangen wordt nergens beschreven. Nergens wordt beschreven hoe een 2e domeinnaam gekoppeld moet worden aan de main shop. Er ontbreekt behoorlijk wat duiding waardoor ik als newbie me nog meer newbie voel, vooral omdat ik dagelijks uitstekend met diverse websystemen werk en mezelf best zelfredzaam acht (nerd-alert) <_<

Link to comment
Share on other sites

Na een week testen, rondmail en vragen stellen kom ik tot de conclusie dat ik op het verkeerde moment met Prestashop wil beginnen. Theme en module ontwikkelaars raden mij stuk voor stuk aan om niet met 1.5 aan de slag te gaan en genoegen te nemen met 1.4. Prestashop moderators verwijzen in forum topics naar documentatie wat te summier is, en niemand kan eenduidig antwoord geven op vragen en problemen. Mijn Prestashop avontuur is alweer voorbij en ga nu een testfase in met Magento -_-

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...