Jump to content

robot.txt - hvordan indeksere prestashop?


q-skins.dk

Recommended Posts

Hej Alle.

 

Jeg synes ikke rigtig at min side er indekseret og at mine produkter og kategorier er indekseret eller opdateret i mine google webmaster tools. Jeg kom i den forbindelse til at tænke på om det kan have noget med mine robot txt at gøre? hvordan er den indstillet på forhånd, hvilket sider indeksere den og kan jeg selv bestemme hvilke sider jeg vil have den til at indeksere? har slet ikke pillet ved min robots på nogen måde endnu. hjælp søges til at konfigurer min robots på bedst mulig måde.

 

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Lav en site:q-skins.dk på google så kan du se hvad Google har indekseret fra din side.

 

Robots.txt er umiddelbart pre-konfigureret til at google ikke skal indeksere sider der ikke har nogen værdi for brugeren, så det ville jeg ikke bekymre mig om.

 

Men jo du kan godt smide en side ind i Robots.txt som du ikke vil have Google indekserer.

Link to comment
Share on other sites

Hej Napz.

 

Mange tak for din henvendelse. jeg har lige lavet en site:q-skins.dk (kendte ikke til denne funktion) og der er en hel del sider, så der er nok rigtigt som du siger jeg ikke behøver at koncentrere mig om min robots.txt da jeg ikke har nogle hemmelig sider.

 

Min side samt overflytning af siden fra wordpress/woocommerce til prestashop er under 14 dage gammel så jeg kan se at der stadig indekseres nogle af de gamle sider som ikke eksistere mere, men det skulle googleboten da gerne selv finde ud af næste gang den bliver kørt igennem eller?

Link to comment
Share on other sites

 

Min side samt overflytning af siden fra wordpress/woocommerce til prestashop er under 14 dage gammel så jeg kan se at der stadig indekseres nogle af de gamle sider som ikke eksistere mere, men det skulle googleboten da gerne selv finde ud af næste gang den bliver kørt igennem eller?

 

Søgemaskinerne finder ud af det over tid - men der kan gå rigtig lang tid, før din nye side er fuldstændig indekseret, og hvis du havde indhold på den gamle side, som ikke findes på den nye, så forbliver det som links i søgeresultaterne som cachet udgave af siden. For at vise søgemaskinerne på rette vej til din nye side, kan du 301-redirecte dine gamle sider. Søg på google efter hjælp til dette. Det skal rettes i din .htaccess fil.

Link to comment
Share on other sites

Det er en 301-redirect, du skal lave:-) Det modul du linker til er supergodt (bruger det selv). Men det løser ikke dit problem, da du har haft produkter på en URL f.eks. www.domæne.dk/shoppen/envare der nu hedder www.domæne.dk/butikken/enandenvare - det vil give døde links og dårligere rankings i søgemaskinerne med mindre du redirecter linkeksempel 1 til linkeksempel 2 i den nye shop i form af en 301-redirect. Og dette skal gøres for hvert produkt/vare.

 

Modulet du henviser til, sørger for, at hvis du f.eks. har en vare, som er udgået, så i stedet for at lande på en 404-side, så sendes man til forsiden, hvilket søgemaskinerne bedre kan lide (det er dog stadig ikke optimalt, for din bruger finder jo ikke det de regnede med). Jeg købte modulet, da det viste sig, at der i PrestaShop 1.4 og frem er store problemer med DC content og mystiske links, så jeg havde i Webmaster tools over 400 døde links (og rigtig mange af disse var "fiktive" som PrestaShop selv have opfundet). Nu har jeg 0 døde links - men det ændrer desværre ikke ved den problematik, der pt. er i PrestaShop - desværre. Der er 301-redirects vejen frem.

Edited by Prestafan1234 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Puha. det lyder en smule besværligt, men der er jo ikke andet for end at jeg må igang med at undersøge mht. 301 redirect.

 

De døde sider, jeg formoder at det er dem jeg kan se på min site:q-skins.dk?

 

kan jeg lave mine 301 redirect om gennem min htcaccess fil som jeg har genereret?

Link to comment
Share on other sites

Er det muligt at rewrite mine sider gennem min htaccess fil ved blot at skrive:

RewriteRule ^død side$ /aktuel side [QSA,L]

 

 

Eller skal jeg heller bruge:

redirect 301 /gammellink.htm http://www.nytlink.dk/nytlink.htm

 

Hvis jeg skal bruge den nederste udgave, hvordan implementere jeg den så i min htaccess, kan jeg bare gøre det ved at lave et linjeskift og så sætte dette link ind?

Edited by q-skins.dk (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...