Jump to content

Nederlandse handleiding prestashop 1.5.x


qualityangel

Recommended Posts

Heden ben ik bezig met een Nederlandse handleiding voor de komende versie 1.5. Aankomende maanden zal ik de handleiding zo veel mogelijk uitbreiden. Deze handleiding is een beginners handleiding hoe Prestashop 1.5 te gebruiken, installeren etc.

 

In de toekomstige versie zal ik in de handleiding een lijst opnemen met veel voorkomende problemen rondom gebruik en installatie.

 

Ook komt er na verschijning van de release versie een how to boek met alle gegevens omtrent gebruik van prestashop en de modules, multishop etc.

 

De huidige handleiding nog in ontwikkeling in het Nederlands kun je alvast hier vinden:

https://prestahandleiding.atlassian.net/wiki/display/PS15/Handleiding+prestashop+5.1+Nederlands

 

Op dit moment staat alleen de installatie gegevens in de handleiding en de benodigde gegevens.

 

Hoop dat jullie hier blij mee gaan zijn en uiteraard is elke reactie, tip van harte welkom!

 

Groetjes Tim

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Op zich een goed initiatief wat ik, mits het aan een aantal voorwaarden voldoet, toejuich.

 

1) Je gebruikt de officiele logo van Prestashop linksboven. Het is toegestaan om de Prestashop logo's te gebruiken, maar niet op een manier waarop het lijkt dat de website van Prestashop zelf is. En dat lijkt hier wel het geval. Check dit anders met het Prestashop team. Het is sowieso goed om dit project onder de aandacht van het Prestashop team te brengen. Wellicht willen ze dan de Nederlandse versie van de handleiding ook opnemen op hun eigen website (momenteel alleen in het Engels, Frans en Spaans).

 

2) Ik juich dit project alleen toe als de handleiding te allen tijde gratis blijft en voor iedereen vrij toegankelijk (dus ook geen verplichte login/registratie). En ook geen nadrukkelijke reclame/links naar je eigen sites, als je van dit een gemeenschappelijke project wilt maken. Een lijst met auteurs (met links) zou wel een optie zijn.

 

Als hieraan voldaan is, wil ik graag mijn steentje bijdragen aan de vertaling. Verder zou mijn advies zijn om de wiki niet te uitgebreid te maken. Het kost namelijk ontzettend veel tijd om dat bij te houden en het is niet goed om geinteresseerden met achterhaalde info op te schepen.

 

 

Ik zie net bij de paragraaf "Betrouwbare providers" dat je eigen bedrijf staat vermeld. Hiermee lijkt me dat dit project eerder verkapte promotie is voor je zelf en dat is niet de bedoeling van een community project.

Edited by AKJV (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Nogmaals ter verduidelijking dus: het staat je vrij om je met dit project bezig te houden, maar onder geen beding mag je het doen lijken alsof dit een een officieel Prestashop project is of dat het met goedkeuring van Prestashop wordt gedaan.

 

Dus de logo linksboven in beeld zou weg moeten of vervangen moeten worden. En aanduidingen als NLPrestashop en "Prestashop NL vertaling team" wekt ook de schijn op dat dit met goedkeuring wordt gedaan of dat het een community project is. Prestashop heeft het handelsrecht op het gebruik van de naam Prestashop en deze naam mag niet worden gebruikt in dit soort aanduidingen zonder hun goedkeuring.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor je reactie! ik heb reeds al contact gezocht met Prestashop voor ik aan de Handleiding ben begonnen! Logo zal ik inderdaad even vervangen aangezien De mensen van Prestashop nooit eens reageren op e-mail, hierin staat ook vermeld hoe om te gaan met rechten en plichten wegens prestashop en of het verstandig is om de handleiding samen te voegen met de bestaande vertalingen bij prestashop zelf.

 

Ter verduidelijking:

 

De Handleiding blijft uiteraard gratis en zonder registratie, Echter zoals ik beschreef ga ik een Ebook maken met "uitgebreide" informatie over de werking van diverse prestashop onderdelen dus elk dit en datje word hierbij uitgebreid behandeld en staat los van de Algemene handleiding die nu gemaakt word.

 

Dat mijn eigen bedrijf er bij staat is gewoon als ieder ander bedrijf, en voor het werk wat ik er in stop immer in eigen tijd mag ik hiervoor natuurlijk wel wat van mijn zelf er in stoppen.

 

Als er inderdaad gegadigden zijn om mee te werken aan de handleiding dan is het uiteraard mogelijk om een auteurs lijst te gaan maken.

 

Op dit moment is het een eigen initiatief en geen open project.

Link to comment
Share on other sites

Ik ging er vanuit dat je van dit een community project wilde maken. Maar ik heb je eerste post eens beter gelezen en daaruit blijkt uit niets dat dit een community project wordt, dus mijn excuses over dit misverstand. En commerciele uitingen mag uiteraard in eigen werk.

 

Ik zie dat je de Prestashop logo verwijderd hebt, waarvoor dank.

Succes met de handleiding!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Ik zie net dat de topic starter voor het laatst in november 2012 online was, dus ik ben bang dat hij er niet meer mee bezig is.

 

Ik ben ook al een tijdje opzoek naar een goeie NL handleiding van Prestashop, maar heb nog steeds niks kunnen vinden. Ik zag bij bol.com wel een boekje met een NL handleiding staan, maar als je daar de reviews van leest dan is dat volgens mij gewoon weg gegooid geld als je die koopt.

 

Hopelijk komt er snel iemand met een goeie NL handleiding van Prestashop

Link to comment
Share on other sites

Tja, het zal 'n algemene opsomming zijn, overgenomen uit het engels en de maleuren zal je zelf mogen zoeken en oplossen.

Ik heb hier al dikwijls de indruk dat ik 'n monoloog voer, wat betreft m'n geposte topic's.

Kan het wel begrijpen, als je shop eenmaal op punt staat, waar je tevreden mee bent, hou je je nog bezig met de date enz..

 

Succ6

 

Groeten,

Generaal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...