Jump to content

Cookie-wet


Peter Pastoor

Recommended Posts

Vanaf vandaag is de zogenaamde cookie-wet ingegaan. Er moet dan toestemming gevraagd worden voor de cookie enzo. Gelukkig geldt er tot 1 januari 2013 een overgangsregeling.

 

Maar hoe kan dit met Prestashop geregeld worden?

 

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/wetswijziging/recht-vrije-toegang-internet

 

en

 

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/persberichten/2012/06/01/nieuwe-telecommunicatiewet-treedt-5-juni-2012-in-werking.html

Link to comment
Share on other sites

De cookie wet geldt voor cookies die niet essentieel zijn voor het functioneren van een website/webshop. Dus de standaard cookies die Prestashop gebruikt (voor het bestelproces/accounts) mogen nog steeds gebruikt worden zonder toestemming van de bezoeker. Dus er verandert hier niet aan sinds vandaag.

 

Er is echter wel verwarring over het gebruik van tracking cookies, zoals die voor Google Analytics. De meeste juristen zijn van mening dat hiervoor expliciet toestemming moet worden gevraagd van bezoekers. Maar als je dat niet gebruikt dan hoef je geen zorgen te maken.

 

Overigens hebben de meeste (grote) NL websites en webshops nog geen aanpassingen gemaakt m.b.t. met de nieuwe wet....

Link to comment
Share on other sites

Fok.nl doet dat inderdaad netjes maar zij laten advertenties zien op hun website en dat is de primaire reden waarom de cookie wet is gemaakt aangezien die ads bezoekers tracken.

 

Als je een Kyioh widget gebruikt dan wordt daar ook cookies gebruikt (volgens mij).

Dus in jouw geval zou je eigenlijk ook bezoekers toestemming moeten vragen bij hun eerste bezoek...

Link to comment
Share on other sites

Een popup of andere homepage voor nieuwe bezoekers is inderdaad vervelend.

Voorlopig zou ik me nog niet druk over maken. Heel veel (grote) webshops hebben nog niets gedaan m.b.t. de cookie wet.

Je hebt nog wel even tijd gezien de overgangsperiode en er komt vast wel een oplossing vanuit Prestashop.

 

Wat je in elk geval al kan doen is een CMS pagina maken (disclaimer) met info dat er cookies worden gebruikt voor de functionaliteit van de webshop (of dit aan een bestaande CMS toevoegen). Dit staat namelijk ook in de cookie wet.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de link naar die module Wim!

 

Handig om die achter de hand te hebben.

Maar mijn persoonlijk advies is om voorlopig te wachten om het implementeren van zo'n popup optie totdat ook de grotere webshops daarmee beginnen en het publiek er beter mee bekend raakt omdat het toch wel een behoorlijk impact heeft op bezoekers.

 

En als er geen tracking cookies worden gebruikt op je webshop dan is zo'n popup ook niet nodig.

Edited by AKJV (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de link naar die module Wim!

 

Handig om die achter te hand te hebben.

Maar mijn persoonlijk advies is om voorlopig te wachten om het implementeren van zo'n popup optie totdat ook de grotere webshops daarmee beginnen en het publiek er beter mee bekend raakt omdat het toch wel een behoorlijk impact heeft op bezoekers.

 

En als er tracking cookies worden gebruikt op je webshop dan is zo'n popup ook niet nodig.

 

ja dat is zo en geen dank

 

Bij mij komt er geen popup te voorschijn op jouw site Wim.

 

klopt ik heb hem gedeactiveerd, omdat ik er achter kwam dat nadat de bezoeker hem geaccepteerd had mijn slider op de homepage het niet meer deed, ben aan het uitzoeken waarom dat is !

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de link naar die module Wim!

 

Handig om die achter de hand te hebben.

Maar mijn persoonlijk advies is om voorlopig te wachten om het implementeren van zo'n popup optie totdat ook de grotere webshops daarmee beginnen en het publiek er beter mee bekend raakt omdat het toch wel een behoorlijk impact heeft op bezoekers.

 

En als er geen tracking cookies worden gebruikt op je webshop dan is zo'n popup ook niet nodig.

 

Klopt laat dat de "grote" maar eerst het voorbeeld geven zodat klanten er ook aan kunnen wennen

 

Misschien nu handig voor je zomervakantie aan te kondigen :)

Link to comment
Share on other sites

Info betreffende cookies vanuit een andere bekende e-shop <_< :

 

Geldt dit voor alle cookies?

 

Nee, het is niet geldig voor alle cookies. Voor het gebruik van 'functionele cookies' hoeft geen toestemming gevraagd te worden. Functionele cookies worden door xxx gebruikt om het winkelwagentje op te slaan, taalvoorkeuren vast te leggen, etc, etc. Zonder deze cookies kan xxx echter niet functioneren.

 

En Google Analytics dan?

 

Voor Google Analytics moet wel toestemming gevraagd worden. Zie bijvoorbeeld: http://www.cookierecht.nl/diensten/juridisch-advies/google-analytics. Ook als u gebruik maakt van Affiliate marketing zult u toestemming moeten vragen aan uw bezoekers.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 months later...

I've made a (javascript) module available here: Prestashop Cookie Compliance Live demonstration on the same website.

 

This module sets a functional cookie, named 'cc' with the value of true when the user gives consent. Basicly this module is only the question itself.

Further implementation to show or hide tracking code in your page, is up to the website builder. Besides the options in the backend, the included template file, gives an commented overview of what can be done with the questionbox.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...