Jump to content

Ny Prestashop användare -behöver lite hjälp med utseende front office och översättningar m.m.


Elin-BioLivs

Recommended Posts

hej,

Jag är ny Prestshop-användare och behöver lite hjälp när jag bygger upp min shop. Jag är ingen erfaren programmerare, men jag kan (oftast) fixa till saker om jag får lite enkla instruktioner. :) Hoppas någon har tålamod...

 

Några frågor...

 

1. Hur får jag bort den lilla dataskärmen i vänstermarginal, som ingick i demoshoppen från början? Övriga bilder har jag kunnat ta bort, men var 17 finns denna? Jag skulle gärna vilja ha en annan bild där, som länkar till en annan sida. Här kan ni se vad jag menar: http://www.prestashop.se/sv/

 

2. Hur kan kan jag ändra till svenska i CMS-blocket? Jag har svenska i övrigt (nästan överallt i alla fall :unsure: ) men dessa heter fortfarande "Home, Legal Notice, Terms and conditions of use, About us".

 

3. Hur får jag bort den demoorder som redan fanns inläggd i shopen från början? Jag har fått bort kunder etc, men det är en beställning som ligger kvar...

 

4. Jag tar även GÄRNA emot tips på hur man gör denna standardshop med standardtemat lite mer personlig. Jag är lite för okunnig i programmering för att byta till ett annat tema. Det känner mer safe att behålla standard till en början i alla fall. Finns det möjlighet att ändra färger på dom grå blocken tex? ALLA TIPS är mer än välkomna!!!

 

Tacksam för all hjälp jag kan få! :) / Elin

Link to comment
Share on other sites

1. Om du går till Modules->Positions, så kan du se vilka moduler som visas på olika ställen. I det här fallet heter modulen "Betalningslogoblock". Om du vill ändra vad som visas där, så får du fixa det i modules/blockpaymentlogo/blockpaymentlogo.tpl

 

2. CMS-sidorna översätter du i Tools->CMS.

 

3. Leta upp filen admin/tabs/AdminOrders.php och lägg till $this->delete = true; efter raden $this->colorOnBackground = true; Då får du en ikon för att radera ordern i admin.

 

4. Det är oftast betydligt enklare att köpa ett tema och byta till det än att göra ändringar i standard. Se bara till att temat du köper är kompatibelt med den version du kör. Ska du exempelvis byta färg på block, så är bilder ofta också använda, då måste du byta färg på bilderna också.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tack snälla för svar!

 

1. Förstår inte hur jag ändrar det ändå... jag hittar blockpaymentlogo.tpl men för mig är det en gåta VAD jag ska göra med den... Om det är för krångligt att byta bild så kan jag ta bort den i stället, men hur tar jag bort bilden på den lilla skärmen?

 

2. Toppen -kan man ändra namn på "home" också?

 

3. Jag kan komma så långt att jag kan hitta stället där jag ska klistra in $this->delete = true; men hur kan jag klistra in? Med VAD ska jag öppna AdminOrders.php för att kunna göra ändringar i koden? Sorry... jag ÄR novis!

 

TACK

 

mvh Elin

Link to comment
Share on other sites

TACK!

 

1. Det hjälpte inte, men jag upptäckte under tiden att det var annonsblock man skulle ändra i, så nu funkade det! Yes!

 

2. Ville bara döpa om "Home" till "hem". Tror det ordnade sig också.

 

3. Ja du ser vilken nivå jag ligger på! :rolleyes: Jag får undersöka om jag har en ftp-klient, annars verkar det finnas en del gratisvarianter...

 

4. Jag lär återkomma! :D Tex skulle jag vilja ändra så att när man klickar på annonsblocksbilden så öppnas länken i ett NYTT fönster. Det måste ju gå?! Skulle även vilja få bort rubriken "Kategorier" över produktkategorierna i front office och bara ha namnen på underkategorierna.

 

Tack för ditt tålamod Patrik!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du behöver en ftp-klient. Ladda ner filen, öppna och redigera med ett vanligt text-verktyg, Notepad++ eller liknande om du kör Windows. Ladda se upp filen igen.

 

Jag har en ftp-klient (tror jag :rolleyes: -har en inbygd i windows, men kanske behöver nån annan?), men jag lyckas inte ladda ned filen! Hur gör jag?

 

I själva koden står det "Do not edit or add to this file if you wish to upgrade PrestaShop to newer * versions in the future."

 

-Ska man bara ignorera det och lägga till "$this->delete = true;" i alla fall?

 

TACK! / Elin

 

 

Jag har fortfarande inte lyckats byta kategorinamn på "HOME" till "HEM". Allt annat hart jag hittat och kunnat ändra översättning på. Känns lite fånigt att ha hela shoppen på svenska, men så dyker home upp...

Link to comment
Share on other sites

Okej nu lyckades jag... Jag bara kopierade php filen i ftp-klienten och klistrade in den på skrivbordet och öppnade därifrån. Sen ersatte jag den gamla filen med min nya. Det gick utmärkt, så jag antar att det var rätt!?

 

Nu återstår att översätta "HOME" och...

 

- ändra så att när man klickar på annonsblocksbilden så öppnas länken i ett NYTT fönster. Det måste ju gå, men HUR!?

 

- få bort rubriken "Kategorier" över produktkategorierna i front office och bara ha namnen på underkategorierna.

 

Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...