Jump to content

Fanget i Surftown helvede


Shila

Recommended Posts

Kære Prestavenner

I må hjælpe mig. Min lille shop ligger på Surftowns server, der er hårdt ramt af regnskyllet i lørdags. Min shop har nu været nede siden lørdag kl. 22.

En ting er den omsætning jeg har mistet, en anden er om jeg mister min rangering på google. Har efterhånden fået opbygget mig nogle rigtig gode placeringer på nogle vigtige søgeord. Ingen inde omkring Surftown har kunne give noget svar på, hvilken betydning dette har for min placering. Så måske kan i give mig et svar? Siden timer bare ud, kommer ikke med nogen fejlmeddelelse af nogen art.

Hvis jeg ender i worst case scenario, kan der så vidt jeg har forstået gå rigtig mange dage, inden siden kommer op og køre. Alle webserverne skulle køre fint, problemet ligger på database serverne, så jeg har ingen mulighed for, at komme til mine filer på serveren.

Mange siger "Skift host NU!", men det er ikke så lige til, for jeg har ikke været så flink med, at tage backup her de seneste par uger (da jeg har haft dejligt travlt i shoppen).

Har i nogle kloge svar til mig? Kan efterhånden ikke tænke ret klart, har siddet og trykket F5 på min side de sidste par dage.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en backup der er et par dage gammel så kan du vel fint bruge den hos en ny host, at alle produkterne ikke lige er med betyder ikke det helt store hvis det er din placering hos google du er bekymret for.

Der findes ikke noget endegyldigt svar på hvor længe serveren skal være nede før du taber dine placeringer hos google. Hvis du er heldig så crawler google ikke din side før om en uges tid, men som sagt er der ikke noget endegyldigt svar på det, en ting er ihvertfald sikkert, det er ikke godt.

Mit råd må være skifte host og så køre med den backup du har nu, og så forsøge at plejse resten ind når surftown kommer på vingerne igen. Der er ingen tvivl om at det er besværligt, og den letteste løsning er bare at vente, men det får nu måske også bare dårligt ud af.

Link to comment
Share on other sites

Som minimum bør du i hvert fald have en side oppe, der fortæller dine kunder, at du har problemer - og på denne side bør du også tilbyde besøgende, at de kan få besked, når shoppen er oppe igen (e-mail). Dette kan du nemt fixe ved at købe dig ind på et andet webhotel og så lave en index-side. Dette er jo så forudsat, at du kan styre din DNS et andet sted fra (ved ikke om Surftown ligesom f.eks. One.com kræver at domænet ligger hos dem, eller om du evt. har domænet hos gratisdns eller lignende?) Du må gerne have en side liggende på min Gigahost, hvis det kan hjælpe dig - Gigahost er langsom, men det går jo nok til en enkelt side:-)

Mht. Google så ved jeg fra min shops vedkommende, at min side crawles stort set hver dag, så hvis det samme gør sig gældende for dig, ville det nok være bedre at køre med en ældre backup fremfor en 404 side. Men jeg ved heller ikke, hvor lang tid der går, før du bliver "straffet".

Under alle omstændigheder vil jeg mene, at det er bedre at køre videre med en halvgammel backup (og håbe, at kunder der har handlet for nyligt ikke kommer tilbage lige nu) end slet ikke at være kørende - eller alternativt i det mindste en side, der informerer dine besøgende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har netop fundet ud af, at jeg ligger på den frygtede storageserver 3, som Surftown ikke regner med at få op og køre lige foreløbig, måske kan der gå mere end 24 timer.

Er ikke særlig optimistisk lige nu, så satser ikke på, at der "kun" går de 24 timer.

Så skifter host med det samme.

Domænet er hostet af Surftown og jeg har ikke adgang til DNS indstillingerne, da denne side heller ikke er oppe og køre. Så har ikke haft mulighed for, at midlertidig pege siden hen mod en side der forklarer situationen.

Tak for tilbuddet Prestafan, men jeg laver et hurtigt flyt til en anden host og håber at kunne minimere problemerne.

Link to comment
Share on other sites

Selv tak - håber du får noget andet op at køre hurtigst muligt. Husk at lave en redelegering af dit domæne (og så vil jeg foreslå gratisdns, så du selv har kontrol over domænet fremfor at være afhængig af din host) og start med at lave dette, da det tager lidt tid inden det også bliver opdateret osv. hos DK-hostmaster.

Link to comment
Share on other sites

Gratisdns har faktisk en hurtigt DNS server, så der er lidt load tid at hente. Jeg bruger dem dog ikke da jeg ikke er alt for skarp til DNS halløjet. Men uanset hvor man har sin DNS styring så skal TTL (levetiden på DNS'en) stadigvæk løbe ud før en ny DNS opdatering tages i brug. Det man spare er maximalt den time som DK-hostmaster er om at opdatere deres pegeværktøjer, men den er selvfølgelig også værd at tage med.

Måske vi kan logge Prestafan1234 til at lave en guide på www.prestatips.dk om hvordan man håndtere sin DNS igennem gratis DNS, inkl. håndtering af mx servere, spf records og alt hvad der følger med. :D;)

Link to comment
Share on other sites

Gratisdns har faktisk en hurtigt DNS server, så der er lidt load tid at hente. Jeg bruger dem dog ikke da jeg ikke er alt for skarp til DNS halløjet. Men uanset hvor man har sin DNS styring så skal TTL (levetiden på DNS'en) stadigvæk løbe ud før en ny DNS opdatering tages i brug. Det man spare er maximalt den time som DK-hostmaster er om at opdatere deres pegeværktøjer, men den er selvfølgelig også værd at tage med.

Måske vi kan logge Prestafan1234 til at lave en guide på www.prestatips.dk om hvordan man håndtere sin DNS igennem gratis DNS, inkl. håndtering af mx servere, spf records og alt hvad der følger med. :D;)


Yes, selvfølgelig - det er noteret, der skal lige være lidt flere dage i ugen - men så skal jeg nok:-) Men her og nu, sæt TTL til 3600 hos Gratisdns eller hvor du end flytter domænet til (eller bed din nye DNS-host om dette), så slår dine DNS ændringer igennem indenfor 5 minutter (eller vist nok maks. en time da diverse servere kan være længere om at nå omkring)
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...