Jump to content

Nya lagen om cookies - vilka cookies används i Prestashop?


Pimli

Recommended Posts

Jag har just läst om nya lagen om cookies i Internetworld. Blir lite bekymrad och inser att jag ju egentligen inte vet precis vilka cookies som lämnas hos besökare och kunder i webbutiken.

http://internetworld.idg.se/2.1006/1.386795/sa-paverkas-du-av-cookie-lagen

Finns det någon samlad beskrivning av det här någonstans? Har sökt i forumet, men inte hittat något.

Det här kommer att bli viktigt för oss i Sverige och det skulle vara toppen om vi kunde ha någon samlad beskrivning klistrad i forumet så att man kan ta ställning till hur man ska göra och även beskriva för besökarna vilka cookies de "drabbas" av som besökare/kunder i ens butik.

/Pimli

Link to comment
Share on other sites

Det är inte lätt att säga vad det innebär med den nya lagen, det verkar inte riktigt klart vad som menas med lagtexten.

Prestashop har cookies för att lagra din session på webbservern, en så kallad session cookie, det finns även information om vilket språk du valt i butiken, om du är inloggad så sparas ditt kund id i cookien, kundvagns id sparas, val av valuta osv.
Informationen i cookiesarna är krypterad.
Kan kika lite närmare på det i veckan när jag är på kontoret då jag inte har samma verktyg på hemdatorn som arbetsdatorn.

Link to comment
Share on other sites

Jättebra!

Känner att det här är en typisk sån där sak som det är bra om inte precis alla sitter och funderar och forskar runt. Skulle gjort det själv om jag var lite mer hemma på sånt här, men vet knappt ens var jag ska hitta cookisarna i min dator så jag är nog inte den bästa att göra det :)

//Pimli

Link to comment
Share on other sites

Borde kanske kunna begripa det själv, men jag vet inte riktigt hur jag kan kolla det, undrar: jag har ställt in så att man måste vara inloggad för att kunna göra en beställning. Om man inte loggar in, läggs det ändå en cookie på datorn?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...