Jump to content

Friendly URL


Lott1988

Recommended Posts

Ik heb redelijk weinig ervaring met Prestashop en wil mijn website graag URL friendly maken. Ik heb alleen geen enkel idee hoe dat in zijn werk gaat. Ik heb wel al wat gelezen maar ik wordt er nog niet veel wijzer van. Is er iemand die mij stap voor stap kan uitleggen wat ik moet doen en waar ik dat moet doen.

Alvast bedankt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vreemd, waarom wil het bij mij niet lukken.

Ik heb de vriendelijke urls ingeschakeld. Daarna bij generators gekeken, maar daar is er geen knop te vinden die dat genereert. Klopt dat? of mis ik iets?

 

Hij zegt wel dit:

 

Voordat u deze tool kunt gebruiken dient u:

 

- een leeg .htaccess bestand te plaatsen in: /

- benodigde rechten (CHMOD) 666

======================================

Nou is het alweer een half jaar geleden dat ik met filezilla etc, heb gewerkt... maar waar plaats ik dan het .htaccess bestand... in / .... ??

Link to comment
Share on other sites

Vreemd, waarom wil het bij mij niet lukken.

Ik heb de vriendelijke urls ingeschakeld. Daarna bij generators gekeken, maar daar is er geen knop te vinden die dat genereert. Klopt dat? of mis ik iets?

 

Hij zegt wel dit:

 

Voordat u deze tool kunt gebruiken dient u:

 

- een leeg .htaccess bestand te plaatsen in: /

- benodigde rechten (CHMOD) 666

======================================

Nou is het alweer een half jaar geleden dat ik met filezilla etc, heb gewerkt... maar waar plaats ik dan het .htaccess bestand... in / .... ??

 

Het lege .htaccess bestand plaats je inderdaad in de root (/) van je webshop. Je kunt gewoon een leeg tekstbestandje aanmaken en uploaden via FTP. Let op: Windows staat niet toe dat je een bestandsnaam maakt dat begint met een punt. Dus eerst een bestand uploaden (noem het bijv. htaccess.txt) en dan in FileZilla herbenoemen naar .htaccess

 

Het (opnieuw) genereren van een .htaccess bestand is nodig om alle Friendly URLs in dat bestand te laten plaatsen.

Link to comment
Share on other sites

Oke bedankt!, het is al iets duidelijker.

Ik heb in mijn Filezilla ftp prog gekeken of ik kon connecten met de server, maar hij kon niet verbinden met de server.

Voorheen werkte ik voornamelijk met wamp, maar in principe werkt Filezilla toch hetzelfde maar dan met de server. Of kan ik het ook via mijn direct admin doen? Daar kan ik wel in komen. En ik zie daar ook een .htacces bestand staan, maar dat is een oude.

 

Het is iets te lang geleden, ik weet het niet meer exact....

Link to comment
Share on other sites

Aangezien ik mijn host vandaag zondag niet kon bereiken heb ik even verder geprobeerd. Ik kan wel in de Direct Admin files aanmaken. Dus heb ik .htaccess in de root (volgens mij) gezet. Vervolgens in de BO vriendelijke urls aangevinkt. Daarna bij tools, generate, maar er gebeurt niets... Ik zie ook helemaal geen button, je kan niets aanklikken.... Of doe ik toch iets fout dan?

 

Wie weet hoe het moet?

Link to comment
Share on other sites

Als je al een .htaccess bestand in de root ziet staan, dan kan je direct aan de slag met het regenereren. Bij elke regeneratie worden alle oude gegevens in dit bestand overschreven door nieuwe.

 

Het is wel aan te raden FileZilla aan de praat te krijgen; 't is erg handig om via FTP direct toegang tot je webshop bestanden te hebben. Ik weet niet wat voor functionaliteit 'direct admin' heeft, ik neem aan dat dat je webhosting admin toegang is...

Link to comment
Share on other sites

Het is geluk!! Bedankt!, ik moest de rechten nog even op 666 instellen, en toen kreeg ik, na opnieuw in te loggen inderdaad een generate button.

Dus nu doen de friendly urls het wel, alleen... er staat steeds een ID nummer voor.

Dus bij categorien komt er een nummer voor, en bij cms content, zelfs het woord content, met ID erbij ; www.mijnwebsite/content/19-de-voordelen

 

Kan dat ook anders?

Link to comment
Share on other sites

Het is geluk!! Bedankt!, ik moest de rechten nog even op 666 instellen, en toen kreeg ik, na opnieuw in te loggen inderdaad een generate button.

Dus nu doen de friendly urls het wel, alleen... er staat steeds een ID nummer voor.

Dus bij categorien komt er een nummer voor, en bij cms content, zelfs het woord content, met ID erbij ; www.mijnwebsite/content/19-de-voordelen

 

Kan dat ook anders?

 

Dit hoort zo en je kan het niet eenvoudig aanpassen. Hier is een topic waar iemand hetzelfde vroeg:

http://www.prestashop.com/forums/topic/119763-how-to-remove-category-id-or-product-id-from-friendly-url/

 

Maar ik vind het persoonlijk ook niet nodig om de Friendly URLs aan te passen. De Friendly URLs zijn vooral belangrijk om hoger in zoekmachines te komen en zoals Prestashop dit doet is goed (los van het feit dat het niet overal even consequent is doorgevoerd). Het enige argument voor een nog simpeler URL is dat mensen dit makkelijker kunnen onthouden, maar de meesten bookmarken website pages en onthouden allang geen URLs meer, behalve dan de webshop homepage.

 

Groet,

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hoi Andreas,

 

bedankt voor je antwoord.

Maar is het niet zo dat het voor google beter is als je die .../content/18..... helemaal weg laat? Wat dus helaas niet kan blijkbaar.

Hoewel ik dacht me te herinneren dat er een speciale betaalde module is die dat wel kon.

 

Voor de zekerheid, die redirect 404 paginas (die je ook met deze generate tool creëerde) zijn toch om de paginas van producten die je niet meer op je website hebt, maar waarvan mensen die evt. gebookmarked hebben, dat je nu automatisch bij de homepage van je shop terecht komt?

 

Mvgr,

Don C.

Link to comment
Share on other sites

Maar is het niet zo dat het voor google beter is als je die .../content/18..... helemaal weg laat? Wat dus helaas niet kan blijkbaar.

Hoewel ik dacht me te herinneren dat er een speciale betaalde module is die dat wel kon.

Volgens mij maakt dat voor Google niets uit, zolang maar duidelijk kernwoorden (bijv. productnaam) in de URL staan wat met de inhoud van de pagina te maken heeft.

 

Voor de zekerheid, die redirect 404 paginas (die je ook met deze generate tool creëerde) zijn toch om de paginas van producten die je niet meer op je website hebt, maar waarvan mensen die evt. gebookmarked hebben, dat je nu automatisch bij de homepage van je shop terecht komt?

Dat weet ik niet, eerlijk gezegd. Klinkt wel logisch. Wat in elk geval in de htaccess staat, is een algemene 404 verwijzing voor niet gevonden/bestaande pagina's.

 

Groet,

Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Je zou bij Tools->Generators dit moeten vinden:

'Generate your ".htaccess" file by clicking on the following button:
met daaronder een knop met ' Generate .htaccess file')

 

alleen: waar staat dit?

Wij kunnen het niet vinden... zijn al dagen bezig met friendly url / .htaccess file... wil maar niet lukken :((((

Link to comment
Share on other sites

Je zou bij Tools->Generators dit moeten vinden:

'Generate your ".htaccess" file by clicking on the following button:

met daaronder een knop met ' Generate .htaccess file')

 

alleen: waar staat dit?

Wij kunnen het niet vinden... zijn al dagen bezig met friendly url / .htaccess file... wil maar niet lukken :((((

Welke versie van Prestashop gebruik je?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...