Jump to content

Verhuizen naar een ander domein


Recommended Posts

Hi!

Ik heb advies nodig, ik wil de huidige prestashop verhuizen naar een ander domeinnaam, maar wel bij de zelfde host.
Op welke manier moet ik dit aanpakken?
Ik heb een back up gemaakt van de ftp
Ik heb een back up gemaakt van de Mysql
In welke volgorde moet ik werken?
Zijn er andere punten waar ik aan moet denken?
Graag, heel graag advies voor koninginnedag ;)
Alvast bedankt!

Link to comment
Share on other sites

Hallo Sirene, volgens mij heb je de juiste stappen gemaakt.

Backup van je site, backup van je database. Op de nieuwe omgeving plaats je eerst alle bestanden. Dan naar phpmyadmin en aanmaken van de database met exact dezelfde naam als de oude. Vervolgens via importeer in de phpmyadmin de export van je database inlezen.

Soms biedt een provider standaard alleen php versie 4* aan en moet je via het bestand .htaccess een regel opnemen om php 5 te activeren.

Verder zou het zonder problemen moeten werken.

Suc6 Willem

Link to comment
Share on other sites

Hallo! Ontzettend bedankt voor jullie antwoorden, ik blijf idd bij dezelfde host, dus alleen de shop verhuizen. Nu heb ik op het oude domein alleen nog maar gewerkt aan de layout en design, zonder er nog enige vorm van gegevens in te zetten. Is het noodzakelijk om ook de Phpadmin over te zetten, of is een ftp transfer voldoende? Ook wil ik graag weten wat je bedoelt met ''Maak je domein als een addon domein'', en hoe ik dat doe??
Alvast bedankt! Fijne avond

Link to comment
Share on other sites

Ik wil je er om te beginnen even op wijzen dat het tegen de regels van het forum is om twee forum threads aan te maken voor één en dezelfde vraag. Het staat asociaal en leidt er vaak toe dat informatie gefragmenteerd raakt. Ik heb het over deze thread. Zoals je ziet is dat hier ook gebeurd.

Voordat ik uitgebreid antwoord geef heb ik een antwoord nodig op de vraag of je verhuist naar een ander account op dezelfde webhoster, of niet. Daarnaast de vraag of, als je een tweede (nieuwe) account hebt, of je het eerste (oude) account behoudt of dat deze vervalt.

NB: Technisch gesproken zet je niet 'phpadmin' over. phpadmin is geen database maar slecht een stukje software om je database te laten zien en te beheren. En om databases te exporteren en te importeren. phpadmin is ge-installeerd bij je webhost; het is aanwezig bij ieder account van die webhost.

Link to comment
Share on other sites

Hai, in de eesrte plaats excuses aan iedereen, ik had geen idee van deze regel en ik wist niet precies onder welk kopje hij paste vandaar de twee vragen. En bedankt voor je snell antwoord.

Het huidige domein verhuist binnen ONE.COM naar een ander domein bij one, beide domeinen staan op dezelfde naam, dus ik neem aan dat het het zelfde account is.. alle domeinen blijven. Weet je toevallig ook of een add on domein invloed heeft op de SEo en searchenigines?

Alvast bedankt.

Link to comment
Share on other sites

Om te beginnen: bij een nieuw domein begin je weer bij 0 voor zover het de zoekmachines betreft. Resultaten verhuizen niet automatisch mee. Je hebt eerder vermeld dat je nog geen inhoud had toegevoegd aan de site op het oude domein. Maak je maar geen zorgen: geen inhoud = geen hoge score bij zoekmachines.

Voor de rest van mijn uitleg ga ik er van uit dat je account hetzelfde blijft maar dat alleen je domeinnaam veranderd. Als dat niet zo blijkt te zijn, dat zien we dan wel weer.

Of het account hetzelfde is kan je herleiden aan het feit of je nieuwe inloggegevens voor FTP krijgt. Van deze inloggegevens is de gebruikersnaam bepalend; als deze hetzelfde blijft dan hou je je oude account.

In dat geval..... hoef je de bestanden niet te verhuizen. Het nieuwe domeinnaam (ook wel DDNS of named-ip genaamd) wordt automatisch naar je huidige account doorverwezen.

Het zou nog wel kunnen dat de database verhuist moet worden naar een andere server, bijvoorbeeld van mysql12.one.com naar mysql10.one.com. In dat geval moet je de database exporteren van de oude plek en importeren in de nieuwe. Het is sowieso aan te raden om een recente backup van je database (en ftp bestanden) te hebben. Het is zo dat veel hosters 'localhost' gebruiken voor de database server. Hierbij hoeft je database niet te 'verhuizen'.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de ftp terug gezet, de mysql teruggezet, en er verschijnt wat op het scherm.....alleen sprint het nieuwe domein , www.bijoux-online.fr, terug naar het oude domein, www.bijou-online.fr...en ook in de administratie verschijnt een scherm maar kent hij de gebruiker niet....Il y a 1 erreur

1. compte employé inexistant, ou mauvais mot de passe

Link to comment
Share on other sites

Dan heb je dus een nieuw account en zal je prestashop bestanden moeten verhuizen zoals ik heb aangegeven in de andere thread. Het is niet waarschijnlijk dat je oude database meeverhuist dus zal je bij phpadmin voor het nieuwe account een nieuwe database moeten aanmaken en vullen.

Vergeet trouwens niet dat de bestanden die je upload naar de nieuwe FTP niet automatisch dezelfde rechten (chmod) meekrijgen als dat ze hadden op de oude site. Dat zal je dus opnieuw in moeten stellen.

Als je alles verhuist hebt dan moet je kijken of de instellingen zoals ze in het bestand config/settings.inc.php staan goed zijn. Je kan dit bestand gewoon openen met kladblok, aanpassen indien nodig, opnieuw uploaden indien nodig (en vergeet de CHMOD dan niet!)

Als je problemen hebt, hoor ik het wel

mvg,
mischaatje

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de ftp terug gezet, de mysql teruggezet, en er verschijnt wat op het scherm.....alleen sprint het nieuwe domein , www.bijoux-online.fr, terug naar het oude domein, www.bijou-online.fr...en ook in de administratie verschijnt een scherm maar kent hij de gebruiker niet....Il y a 1 erreur

1. compte employé inexistant, ou mauvais mot de passe


De foutmelding hierboven (er is 1 foutmelding: werknemer bestaat niet of verkeerd wachtwoord) geeft aan dat hij niet de gebruikersnaam en wachtwoord kon vinden in de database met als veiligheidstoken de relatieve locatie van de admin map t.o.v root. Dat is misschien te technisch dus hieronder de meer begrijpelijke uitleg.

De werknemers staan in de database. Hun wachtwoordhash staat er ook in. Als je de database goed hebt overgenomen dan kan je inloggen met dezelfde info. Het is hierbij belangrijk dat alles in config/settings.inc.php goed staat, want anders werkt het niet. Bovendien moet de admin map op relatief dezelfde plaats staan als je kijkt naar zijn positie vanuit de bovenste map (root) van prestashop.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...