Jump to content

Foutieve berekening omkaderde deel BTW-splitsing bij gebruikmaking van korting


Suver Nuver

Recommended Posts

Ik zou dit item bij de bug's melden, maar dit forum is actiever. Staat het hier niet juist, dan hoor ik 't wel 😉

Door een stuk maatwerk willen we eigenlijk nog niet updaten en gebruiken PrestaShop-versie: 1.7.2.4

Sinds enkele weken maken we gebruik van een 50% korting bij een tweetal producten met 9% BTW.

Sindsdien gaat het mis op de factuur in het omkaderde deel met de BTW-splitsing. Het gaat niet bij elke bestelling met korting fout en ook de manier waarop de berekening niet klopt is verschillend. Het totaalbedrag BTW klopt.

Tevens maken we gebruik van de module "Regel van hoeveelheid of prijs per groep (min max multiple)", maar ook wanneer ik dit verwijder, blijft de berekening fout gaan. 

Aangezien de BTW gesplitst moet worden aangeleverd bij de BTW-aangifte, zou een oplossing zeer welkom zijn!

Onderstaande print screens maken het vast duidelijk:

 

 

 

 

Fout.jpg

TZOBJHVNT.jpg

Fac-2021-009109_fout+21.jpg

Correct.jpg

Edited by Suver Nuver
Aangezien de fout opkomt bij korting, dit nog toegevoegd in de titel (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

  • Suver Nuver changed the title to Foutieve berekening omkaderde deel BTW-splitsing bij gebruikmaking van korting

Dit is een gekend probleem binnen Prestashop 1.7. Dit doet zich vaak voor wanneer je bijvoorbeeld 2 producten hebt en 1 is met BTW en 1 zonder BTW.

Er is hiervoor een Github pull request aangemaakt (https://github.com/PrestaShop/PrestaShop/pull/20474), echter hebben ze dit enkel toegevoegd aan versie 1.7.8

Handmatig probleem verhelpen:
Open het bestand uwwebwinkel/classes/order/Order.php

Ergens in de buurt van lijn 2575 zal je deze code terugvinden:

            foreach ($tax_calculator->getTaxesAmount($discounted_price_tax_excl) as $id_tax => $unit_amount) {
                $total_tax_base = 0;
                switch ($round_type) {
                    case Order::ROUND_ITEM:
            .........

Plaats boven lijn "foreach" volgende code:

    // Crezzur: Manualy add pull request https://github.com/PrestaShop/PrestaShop/pull/20474
    if (empty($tax_calculator->getTaxesAmount($discounted_price_tax_excl))) {
        $expected_total_base -= $discounted_price_tax_excl;
    }

    // !!! DE CODE HIERONDER NIET KOPIEREN HET TOON ENKEL DE JUISTE PLEK !!!
    foreach ($tax_calculator->getTaxesAmount($discounted_price_tax_excl) as $id_tax => $unit_amount) {
        $total_tax_base = 0;
        switch ($round_type) {

 

Laat je even of dit uw probleem oplost?

Nog een fijne dag!

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Hallo Crezzur,

Helaas lost jouw code het probleem niet op.

We werken constant met meerdere BTW-tarieven. Normaal gesproken kloppen bij ons de opsplitsingsregels in de factuur, (behalve af en toe een te verwaarlozen afrondingsfoutje).

De fouten in de opsplitsingsregels komen uitsluitend op bij facturen waarin producten met korting voorhanden zijn.

Link to comment
Share on other sites

On 7/27/2021 at 7:12 AM, Crezzur said:

Hallo @Suver Nuver

Spijtig om te horen dat de Github patch niet werkt voor u.

Zou je een export kunnen doorsturen van twee producten waarbij het fout loopt?
Dan kunnen wij dit eens testen in een testomgeving om na te gaan of dit een probleem is bij Prestashop of specifiek bij uw webshop.

Ik ben nog even wat meer aan het testen, aangezien de foutieve berekening deels zeker ook met de 0% BTW of Geen BTW van doen heeft. In beide gevallen is de uitkomst van de basisprijs en BTW verschillend, dat klopt natuurlijk niet. Ik ga even een nieuwe testomgeving neerzetten en uw patch nogmaals invoegen. Ga dit eerst helemaal testen zonder korting.

Als dit eerst klopt, gaat het wellicht ook met de korting goed.

Bedankt voor de hulp!

Link to comment
Share on other sites

On 7/27/2021 at 7:12 AM, Crezzur said:

Hallo @Suver Nuver

Spijtig om te horen dat de Github patch niet werkt voor u.

Zou je een export kunnen doorsturen van twee producten waarbij het fout loopt?
Dan kunnen wij dit eens testen in een testomgeving om na te gaan of dit een probleem is bij Prestashop of specifiek bij uw webshop.

Goedemiddag Crezzur,
Ik kom helaas niet verder.

Zodra er een kortingproduct (referentie CBD05 9%, minimaal 2 stuks, korting 50%) bij de bestelling zit, gaat het fout bij de BTW-splitsingsregel "Producten".

Zowel de basisprijs wordt dan niet correct berekend en ook het BTW-bedrag 9% of 21% klopt niet.
De BTW over de portokosten is hier niet van betroffen, ook het totaal bedrag BTW op de factuur klopt gelukkig wel.

Bijgevoegd enkele facturen waar zichtbaar is wat er bij dezelfde producten goed/fout gaat. In de factuur zelf staat een toelichting in de notitie aangegeven.

Tevens voeg ik de gevraagde export bij van enkele producten.

ps_product.csv ps_product.sql

Fac-2021-010215_KFYFNOIJB_Correct_korting_uitgeschakeld.pdf Fac-2021-010214_CKVAQMKUI_Patch-Fout.pdf Fac-2021-010212_XCZQKBBRZ_Correct.pdf Fac-2021-010213_VZLQSMETO_Fout.pdf

Edited by Suver Nuver (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...