Jump to content

Ordernummer in de ideal betalingsomschrijving


Recommended Posts

Hallo allen,

Ik heb de mollie v2.0 ideal module geinstalleerd in mijn presta 1.3.6 winkel en deze getest en alles werkt. Nu wil ik graag het ordernummer in de transaktieomschrijving maar ik weet niet hoe dat moet. Ik heb al in /modules/ideal/ideal.php gezocht en daar de standaardtekst 'Webshop bestelling' aangepast maar ik weet niet wat voor variabele ik mee moet geven om het ordernummer in dit tekstveld mee te geven.

Ik heb al gezocht in het forum maar kon hier niets van vinden.

Heeft één van jullie een antwoord?

Vriendelijke groet,
Bert

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hallo,

Naar mijn weten is Prestashop niet in staat om een ordernummer te genereren, maar om een iDEAL betaling te kunnen starten heb je een ordernummer nodig.
Daarom genereert de iDEAL plug-in er 1 d.m.v. datum en tijd, omdat dit altijd uniek is.

Pas na het terugkeren van een succesvolle betaling word een definitief ordernummer gegenereerd, dus deze kan nooit aan de betaling worden meegegeven.

Link to comment
Share on other sites

Dat moet ik even corrigeren. De iDEAL module maakt maar liefst VIER nummers aan. Ze worden alle vier gemaakt op het moment dat je op de iDEAL knop drukt en blijven altijd hetzelfde.

Bij de eerste wordt het tijdstip op dat moment genomen als basis voor die code. Dit is order_id. Deze ziet de klant ook op zijn scherm als hij bij zijn bank aan komt. De tweede is een totaal willekeurige string met een lengte van 32 tekens. Dit is order_code. De derde en vierde zijn net als de tweede code een string van 32 tekens en volkomen willekeurig. Dit zijn transaction_id en transaction_code.

De betaling wordt verbonden aan een winkelwagen. Order_id en order_code worden als parameters meegestuurd naar de bank. Ze zijn dus bekend en op te vragen. Hier komt hoe het zou moeten werken.

Regel 87 of 88 (hangt af van versie) in modules/ideal/ideal.php leest:

$sTransactionDescription = 'Webshop bestelling';



Vervang dit door

$sTransactionDescription = 'Webshop bestelling: ' . $sOrderId ; 



Je kan 'webshop bestelling' vervangen door elke tekst zolang je maar binnen de ' ' blijft en dit '-teken ook bij voorkeur niet zelf gebruikt in je tekst. Mag wel, maar je moet 'm escapen met een \ en dat maakt de code niet overzichtelijker. Hetzelfde geldt trouwens voor ".

TEST ELKE VERANDERING GOED.

Link to comment
Share on other sites

Mischaatje, bedankt voor je heldere uitleg! Dit geeft mij een beter inzicht over de werking van de prestashop-ideal-module en de verzending van gegevens naar de bank. Ik ga die toevoeging binnenkort uitproberen.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben momenteel zelf bezig om iDEAL te implementeren in mijn Prestashop installatie, dus alle info over werking en aanpassingen vind ik erg interessant. Het bestelnummer in de transactie beschrijving zou inderdaad handig zijn.

Maar ik geloof dat er sprake is van verwarring tussen wat de topicstarter bedoelt en wat mischaatje beschrijft. De Orderid string wat het iDEAL module meegeeft aan de transactie is niet hetzelfde als het bestelnummer (dit geeft mischaatje ook eigenlijk wel aan).

Het toevoegen van Orderid string aan sTransactionDescription string is volgens mij ook niet erg zinvol. Ik heb een test iDEAL betaling gedaan en het Orderid staat al vermeld (onder de beschrijving) in mijn betalingsoverzicht. Dus dit toevoegen aan sTransactionDescription string zorgt dat dit nummer 2 keer wordt vermeld, bovendien wordt het nummer afgekapt in de beschrijving (te lange tekst denk ik, althans bij ING).

Ik denk dat rushtex helaas gelijk heeft: het bestelnummer wordt pas gegenereerd na een transactie. Als dit niet klopt, dan hoor ik dat graag!

Maar goed, totdat ik dit forumdraadje vond, wist ik niet eens dat de beschrijvende tekst van een iDEAL transactie aan te passen is. Dus daarvoor mijn dank aan mischaatje!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ik heb van de week gebeld met de PHP Solutions (die de module heeft gemaakt).
Hij legde inderdaad uit dat PrestaShop pas de bestelnummer aanmaakt, zodra de bestelling definitief is en met de iDEAL module wordt dus de bestelnummer pas aangemaakt zodra de betaling is gelukt.

Conclusie: de iDEAL module kan het bestelnummer nooit meegeven aan de transactie omdat deze pas achteraf wordt aangemaakt.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...