Jump to content

Google verwijzingen na herinstallatie


Skullz0r

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Al dagen ben ik aan het zoeken naar een oplossing, maar kan het niet vinden, hopelijk kunnen jullie mij in de goede richting helpen.

Doordat de 1.6 installatie voor de nodige problemen zorgde heb ik een aantal keren geprobeerd deze te upgraden naar een 1.7 installatie. Via de 1-click update ging dit niet vlekkeloos en ik heb uiteindelijk een schone installatie gedaan naar 1.7. De instellingen heb ik middels een migratietool omgezet naar de nieuwe installatie op het subdomein en via Storemanager voor Prestashop van Emagicone de producten nieuw geïmporteerd. Na uitvoerig testen deze gewisseld naar het hoofddomein. Waar ik niet bij stil heb gestaan is om de product id's te checken, kennelijk zijn deze deels gewijzigd. Ik begrijp dat het even duurt voordat Google alles weer heeft opgepikt, (drama met foutmeldingen in searchconsole, dus ik hoop dat deze vlot weer verschijnen in de zoekresultaten), maar de bestaande links die je wel nog vindt in Google verwijzen dus deels naar een verkeerd product als je erop klikt. Hij geeft in de link de oude naam weer, maar Prestashop linkt hem dan door naar het product met die ID.

Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen, of is het enkel een kwestie van wachten? Ik zou natuurlijk graag z.s.m. weer goed vindbaar zijn via Google.

Link to comment
Share on other sites

Beste Skullz,

Als je de migration pro module hebt gebruikt dan kun je daar als het goed is aangeven dat je de id's wild behouden. Daarmee zou je dit probleem niet hebben. Kun je een nieuwe migratie uitvoeren waarmee je dit wel instelt?

https://addons.prestashop.com/nl/migratie-backup/8934-migrationpro-upgrade-en-migratietool-voor-prestashop.html

Zo niet dan zou je een 301 module kunnen aanschaffen in de addons' store waar je je oude urls/of mee toevoegt en instelt naar de nieuwe url. Dat gaat in ieder geval goed voor 404 pagina's.

https://addons.prestashop.com/nl/search.php?search_query=301

Ik weet niet of die module de id check in eerste instantie overulled zodat hij eerst kijkt naar je handmatig ingestelde 301verwijzigen vanuit de module en daarna pas naar het id van een product. Dat zou je moeten nagaan met een module bouwer van de 301 module voordat je die aanschaft.

 

Link to comment
Share on other sites

On 6/4/2020 at 11:40 AM, MARK-APP.com said:

Beste Skullz,

Als je de migration pro module hebt gebruikt dan kun je daar als het goed is aangeven dat je de id's wild behouden. Daarmee zou je dit probleem niet hebben. Kun je een nieuwe migratie uitvoeren waarmee je dit wel instelt?

https://addons.prestashop.com/nl/migratie-backup/8934-migrationpro-upgrade-en-migratietool-voor-prestashop.html

Zo niet dan zou je een 301 module kunnen aanschaffen in de addons' store waar je je oude urls/of mee toevoegt en instelt naar de nieuwe url. Dat gaat in ieder geval goed voor 404 pagina's.

https://addons.prestashop.com/nl/search.php?search_query=301

Ik weet niet of die module de id check in eerste instantie overulled zodat hij eerst kijkt naar je handmatig ingestelde 301verwijzigen vanuit de module en daarna pas naar het id van een product. Dat zou je moeten nagaan met een module bouwer van de 301 module voordat je die aanschaft.

 

Dank voor de reactie. Ik heb de migratie toen uitgevoerd middels de gratis versie van de migratietool en vervolgens de producten middels Prestashop manager geïmporteerd, niet erbij stil gestaan dat die id's zo belangrijk zijn (die neemt hij dus kennelijk niet mee over). Inmiddels zijn er vele producten toegevoegd en wijzigingen doorgevoerd, waardoor een nieuwe migratie uitvoeren uitgesloten is.

404 pagina's heb ik volgens mij niet of amper, dus dat is niet zo een groot probleem. Punt is dus dat een link in google van bijvoorbeeld 'product a' na het klikken opent op mijn site op de pagina van 'product b' (met dus hetzelfde ID als dat wat vroeger product a had). 

Ik vraag mij dus nu af of het een kwestie is van wachten totdat de links in google vernieuwt worden, of dat ik hier nog iets aan kan bespoedigen/oplossen. Ik heb sowieso al het idee dat het heel lang duurt voordat ik mijn pagina's weer terug zie in Google, maar dat terzijde. Ik zou overigens niet weten hoe ik de 'oude links' kan opsporen om deze middels 301 verwijzing te verwijzen naar de nieuwe pagina...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dan zou je inderdaad moeten wachten totdat alles weer door Google correct geïndexeerd wordt. Dat is natuurlijk niet echt goed voor je eerdere SEO waarde maar goed. Het is dan even nu niet anders. Iets om goed over na te denken voor een volgende keer. Suces verder.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...