Jump to content

Betallösningar API


marcusjm

Recommended Posts

Det här är ingen begäran eller fråga om existensen av moduler.
Jag skulle vilja göra en egen modul för t.ex Payson eller Paynova. Oavsett om dom redan finns, jag gillar att ha
full kontroll samtidigt som jag lär mig litet om PS API.t.

Finns det någon generellt Betal API i Prestashop eller måste man skapa allt från grunden? Jag
frågar eftersom det finns i andra system som t.ex Ubercart.

Finns det överhuvudtaget någon dokumentation om detta? Nu pratar jag inte om utvecklarhandledningar
från leverantörerna utan hur det fungerar på PS-sidan.

Jag delar gärna med mig av det jag skapat senare, jag är en anhängare av att dela med sig när man framställt något.

Har nu gått igenom PaypalAPImodulen och det ser ju ganska väldokumenterat ut. Är det ungefär samma tillvägagångssätt för andra betalmoduler (bortsett från parametrar etc)?


Tack på förhand
Marcus

Link to comment
Share on other sites

Hej Marcus,

Här finns lite grundläggande om modulbyggande jag skrivit ihop
http://www.prestashop.com/forums/viewthread/16632/general_discussion/wiki_guide

Annars är det väl enklast att du tittar på modulen för paypal / paypal api och anpassar den till att fungera mot den betalväxel du vill integrera mot.
API lösningar brukar dock innebära att man inte kommer till deras betalfönster utan får upp ex rutan för kortnummer direkt på din sajt.
Värt att tänka på då är att för att kunna använda dessa lösningar måste du PCI certifiera din butik, vilket kan kosta en bra slant.

Link to comment
Share on other sites

Tack återigen.

Jag är nog i första hand intresserad av betalfönster iofs, men man måste väl kommunicera med tjänsten på ett vettigt sätt.

Har du nån koll på hur mycket certifieringen kostar? Läste nyligen att Network solutions blev hackat trots den här certifieringen.

Det kan hända att jag köper er lösning för t.ex DIBS men jag vill ändå lära mig för sakens skull. Man vill ju kunna bidra i framtiden :). Faktum är att Prestashop har en hel del att lära sig från Drupal-community, ett starkt community kan knäcka Magentoskräpet :).

Mitt största hinder är egentligen att jag är C#/ASP.net kodare men jag har ändå en del PHP i bagaget, framförallt så har jag ett OO mindset och det verkar som många moduler här är skrivna så.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är sant, man kan väl iofs kalla det api även om det bara är "POST"s mellan olika sidor :)

Jag har sjävl bakgrund från c#/.NET och att ha OO tänket med sig gör att det blir väldigt enkelt att komma in i Prestashop. I princip så har du alla objecten i Classes katalogen så bara börja gräva där ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...