Jump to content

Org.nr (vat_no) fält tvingande/ej tvingande


Eddan

Recommended Posts

Hej på er alla där ute

 

jag skulle behöva en skarp hjärna som hjälper mig på traven gällande

 

vat_no fältet.

 

jag klistar in en länk till en annan topic i engelska forumet som jag har lagt.

 

http://www.prestashop.com/forums/topic/180139-vat-no-validationrequierment-filed/

 

Hoppas ni förstår mitt problem...

 

kan någon hjälpa mig med detta

 

//Eddan

Link to comment
Share on other sites

Hej på er

 

Jag har semilöst det genom följande ändring, men skulle behöva hjälp med sista biten om det finns någon snäll själ där ute

 

i filen authentication.tpl på rad 58-69 finns följande kod

 

$(document).ready(function() {
 $('#company').blur(function(){
  vat_number();
 });
 vat_number();
 function vat_number()
 {
  if ($('#company').val() != '')
$('#vat_number').show();
  else
$('#vat_number').hide();
 }

 

Detta gör att när någon fyller i fältet för "company" så dyker fältet "vat_number" fram.

 

jag har nu lagt till en placeholder (tror jag det heter) på rad 202 och 368

 

<input type="text" class="text" name="vat_number" onblur="javascript:if(this.value=='')this.value='Anges enligt följande format SEXXXXXXYYYY01';" onfocus="javascript:if(this.value=='Anges enligt följande format SEXXXXXXYYYY01')this.value='';" value="Anges enligt följande format SEXXXXXXYYYY01" size="12" name="vat_number">

 

Detta gör att när "vat_number" fältet kommer fram så finns texten angiven i koden förifyllt, klickar man i fältet så försvinner texten och fyller man inte i något och klickar ur fältet så kommer texten tillbaka, smidigt för att få företagare att fylla i sitt orgnr.

 

PROBLEMET: När man inte fyller i "company" fältet och "vat_number" fältet inte dyker upp, så validerar den i alla fall fältet "vat_number" som felaktig vat_number, verkar som att texten ligger i alla fall i bakgrunden.

 

Kan någon tipsa mig vad jag ska lägga till/ändra för att den inte ska validera "vat_number" när den inte är synlig

 

//Eddan

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...