Jump to content

Update van Prestashop 1.7.8.11 naar 8.2.1

Recommended Posts

Hallo allemaal,
Ik heb mijn website in een testomgeving draaiende weten te krijgen door het te kopieren en een paar details aan te passen.
Prestashop 1.7.8.11 werkt goed. 
Vervolgens heb ik een update gedaan naar Prestashop 8.2.1
Na wat strubbelingen lijkt mijn frontsite het weer goed te doen. Maar toen ging ik kijken in de BackOffice. Het eerste dat mij opviel is dat heel veel weer in het Engels staat. en dat terwijl ik de ode versie vrijwel volledig in het Nederlands had.
Ik ga verder door naar Orders te gaan en daar Orders te kiezen. En dan gaat het fout. En dat is vreemd, want ik heb altijde de BackOffice standaard gelaten. De foutmelding die ik daar krijg is deze:

Template "PrestaShopBundle:Admin/Sell/Order/Order:index.html.twig" is not defined in "@PrestaShop/Admin/Sell/Order/Order/index.html.twig" at line 20.

[Twig\Error\LoaderError 0]

Heeft iemand enig ide hoe dit opgelost kan worden?

Alvast bedankt,
Frits van leeuwen

Ik heb nog even verder gekeken, maar de rest lijkt in orde te zijn.
Als ik voldoende zekerheid heb, om de productie site te updaten, Dan is dat mijn eerst volgende stap.
Dan ga ik testen met een hogere PHP versie om uiteindelijk Prestashop 9 in gebruik te gaan nemen.

Beste @Frits van Leeuwen,

Heb je de cache al geleegd? Dat kan in de Backoffice maar daarnaast ook de map var/cache/prod/ en var/cache/dev/ legen.

Heb je je webshop al op de juiste versie van PHP staan met de juiste requerements?
https://devdocs.prestashop-project.org/8/basics/installation/system-requirements/

Voor PrestShop 9 zou ik je adviseren om wel eerst na te gaan of alle modules die je gebruikt, zeker van derde partijen (Payment Provider en eventueel verzend provider), daarvoor up to date zijn.  Anders heeft het weinig zin om nu al die stap te nemen.

Edited by MARK-APP.com
tekst aanpassing (see edit history)
  • Like 1

MARK-APP.com, bedankt voor je reactie. 
Ik werk met php 7.4. Daarmee kon ik de update doen. Maar zo kon ik ook de website in 8.2.1 zetten. Inmiddels werkt alles in mijn testomgeving. Ook nu ik PHP 8.1 heb gekozen blijft alles werken.
Ik ga mijn testomgeving parkeren en een nieuwe testomgeving bouwen om de update nog eens te testen en kijken of ik de hobbels nu goed kan beschrijven om zo zeker te zijn dat de update van de live site zo soepel mogelijk zal verlopen.

Tegen de tijd dat ik naar 9 wil, ga ik ook daar voor eerst in de testomgeving kijken waar ik tegenaan loop. Om ook daar de hobbels te overwinnen. Dan weet ik dus ook welke modules geschikt zijn voor 9.

Maar nu door omstandigheden moest ik sneller de update uitvoeren. Maar helaas verliep dat niet zoals ik wilde. 
De update verliep niet zo goed als dat ik in de testomgeving had. Maar de site was wel ge-update. 

Ik kan in de backoffice komen als ik https://<domein>/Backoffice/index.php ingeef. 
Als ik https://<domein>/Backoffice of https://<domein> ingeef, kom ik in mijn front-site van de testomgeving.

Ergens moet er een bestand zijn dat verwijst naar die testomgeving, maar ik kom dat niet tegen.
Ik heb de testomgeving verwijderd, in de hoop dat de site zichzelf hersteld, maar helaas. Een andere hoop die ik had, was dat er duidelijke foutmeldingen zouden komen, maar ook dat is niet het geval.

Ik hoop dat hier iemand wat zicht heeft op wat hier aan de hand kan zijn.

Alvast bedankt.

Beste @Frits van Leeuwen

Dan zou je moeten nagaan of je .htaccess nog de test domein staat.

Verder kan je nog de database kijken in de configuration tabel bij de regels met PS_SHOP_DOMAIN en PS_SHOP_DOMAIN_SSL of daar het juiste domein staat.

Als je tabel ps_configuration heet en je www.jouwdomein.nl vervangt voor jouw domein, kan je deze query's uitvoeren

UPDATE `ps_configuration` SET `value` = 'www.jouwdomein.nl' WHERE `name` = 'PS_SHOP_DOMAIN';
UPDATE `ps_configuration` SET `value` = 'www.jouwdomein.nl' WHERE `name` = 'PS_SHOP_DOMAIN_SSL';

Ook kan je nog kijken of de tabel shop_url de juiste url staat. Als deze ps_shop_url heet en je www.jouwdomein.nl vervangt voor jouw domein, kan je dit uitvoeren.

TRUNCATE TABLE `ps_shop_url`;

INSERT INTO `ps_shop_url` (`id_shop_url`, `id_shop`, `domain`, `domain_ssl`, `physical_uri`, `virtual_uri`, `main`, `active`)
VALUES
(1, 1, 'www.jouwdomein.nl', 'www.jouwdomein.nl', '/', '', 1, 1);

Als dat allemaal klopt dan zou je nog de cache in Prestashop zelf kunnen legen. Als dat niet helpt zou je nog op de server de cache map /var/cache/pro/ geheel kunnen leegmaken. Dan kan middels SSH door te gaan naar de root map van je domein en dan 'rm -rf var/cache/prod/*' typen en op enter te klikken.

rm -rf var/cache/prod/*

Dan zou hij die map ook moeten legen mits je daar de recht voort hebt. Anders vragen aan je hosting partij om dat voor je te doen.

Succes

Omdat de oplossing te ver weg leek, heb ik de boel maar gestopt.

Ik heb de bestanden en de database laten terugzetten. De front site werkt nu weer. Ik moest wel gelijk ingrijpen, anders konden bezoekers bestellen. En zolang de website niet goed werkt, wil ik dat niet hebben. Ik kon gelukkig de database in om daar in de tabel <prefix>_configuration de value die bij 'PS_SHOP_ENABLE' hoort op 0 te zetten voor alle winkels.

Echter zag ik ook gelijk dat de backoffice het niet deed, Ik heb de debug aan gezet, en kreeg direct als ik naar de backoffice toe ging de melding:

Whoops, looks like something went wrong.

(1/1) FatalErrorException

Error: Class PrestaShopBundle\Form\Extension\ModifyAllShopsExtension contains 1 abstract method and must therefore be declared abstract or implement the remaining methods (Symfony\Component\Form\FormTypeExtensionInterface::getExtendedType)

in ModifyAllShopsExtension.php line 49

Ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen.