Jump to content

Hur lägga in DHL trackingcode ?


dflswedenab

Recommended Posts

Det finns ett fält för trackingkod så att den skickas med automatiskt. Tror det finns en tråd om det också som beskriver hur du gör, sök lite så hittar du nog.


Jag har letat efter det, men inte hittat något lämpligt fält att skriva in det i (har iofs aldrig jobbat med PS tidigare...), vad är det engelska orginalnamnet på det fältet? Sitter med svenskt backend gränssnitt nu..


Här kanske du finner vad du söker?
Spårningslänkar i Prestashop


Jag hittade den infon igår när jag kollade runt, men lyckades aldrig klura ut hur jag kunde få in det i mina brev (och då med kundens trackingcode). Men du kanske kan ge något tips ?


Jag gillar PS starkt, men dokumentationen för en som är ny med programmet har viss förbättringspotential.....

/ T
Link to comment
Share on other sites

Du anger trackingkoden på fraktfirman.
Frakt fliken och sedan den första länken i undermenyn så kommer du till de olika fraktalternativen du har i butiken, det är på dessa du anger spårningsurl. (Tänk på att det endast fungerar på kommande beställningar efter att ändringen gjorts, inte på existerande beställningar).

Link to comment
Share on other sites

Du anger trackingkoden på fraktfirman.
Frakt fliken och sedan den första länken i undermenyn så kommer du till de olika fraktalternativen du har i butiken, det är på dessa du anger spårningsurl. (Tänk på att det endast fungerar på kommande beställningar efter att ändringen gjorts, inte på existerande beställningar).


Tackar, det funkar fantastiskt bra :-)

/ T
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 6 months later...

Jag har matat in trackingurl på DHL som jag använder men förstår inte riktigt var man matar in själva kollinumret sen för respektive order?

När du har ändrat orderns status från betalning mottagen (eller vad du har som standard) till "shipped" (skickad eller liknande) så ska du få fram ett fält för att ange kolli-ID (under leveransinformation) på ordersidans högerspalt.

Edited by Vaggur.se (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Ja det genererar mailet in_transit som innehåller tracking-URL till kunden. Jag har valt att inaktivera utskick av mail när jag ändrar till "skickat" och låter istället endast in_transit vara det som skickas när paketet går iväg.

Link to comment
Share on other sites

Strålande, tack så mycket! :)

Kör du med

http://www.dhlmultishipping.se/customers/dhl/parcelevents_status.jsp?consignmentNo=@&lang=sv

eller någon annan?

Lugnt :)

 

Nej, jag kör med denna:

http://service.apport.net/customers/dhl/servicepoint/trackAndTrace.do?language=sv&method=search&queryConsNo=@

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...